Goedendag,
Als ik een tijdje niet heb gereden in me c5 (automaat) en ik wil wegrijden na een koude start, lijkt het net of de remmen losschieten als ik weg rijd.. dus de auto lijkt even te hangen en schiet dan los (zo’n gevoe.) als ik elke dag rijd merk ik dit niet.
Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn? En is het ernstig?
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto
Is een bekend probleem. Wanneer je remblokken lang tegen de schijven aan zitten (handrem aangetrokken) gaan ze “plakken”. Wanneer je dan na langere tijd weg rijdt zitten ze redelijk vast en voel je een schok wanneer je weg rijdt. Dan komen de blokken dus los.
Niks aan de hand dus.
Verbeter me maar wanneer ik het verkeerd heb maar, wat je kunt doen is dat je hem alleen in de parkeerstand zet en de handrem eraf laat. Dan staat hij “in de versnelling” wanneer ik het goed heb.
Ik heb het zelf weleens meegemaakt toen ik 6 weken weg geweest ben (xantia) dat hij vast zat en dat er zelfs roest op de schijven zat. Na een stukje rijden en flink remmen was de roest eraf en remde hij weer perfect.
toen: bx16tri , xantia 1.8i allure
nu: C5 2.0i break exclusive
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
jean1277 schreef:
Verbeter me maar wanneer ik het verkeerd heb maar, wat je kunt doen is dat je hem alleen in de parkeerstand zet en de handrem eraf laat. Dan staat hij “in de versnelling” wanneer ik het goed heb.
De parkeerstand is niet hetzelfde als in de versnelling staan. Hij staat dan “echt” geblokkeerd. Een stand die op een handgeschakelde wagen niet voorkomt. Als het probleem door de handrem wordt veroorzaakt, gewoon de handrem niet gebruiken. Dat lijkt me, zeker bij een automaat met P-stand ook niet nodig. Tenzij de wagen op een helling geparkeerd wordt, dan weer wel handrem uiteraard….
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Thanks!
Ik heb idd die handrem dan helemaal niet nodig als ik hem in de p stand zet.
Thanks voor de info , dit is weer wat verhelderend!
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto