Ik wil graag mij auto een beetje zelf gaan onderhouden wat ik eenigzins zelf kan wil ik ook zelf doen, maar ik wou graag weten wat doen de bedrijven als ze een kleine beurt geven, waar kijken ze naar wat vervangen ze zoiezo, ik heb wel 2 rechter handen maar een auto daar heb ik zelf nog niks mee gedaan. ik weet wel ongeveer welk onderdeel waar zit maar niet precies. Ik hoop dus dat ik met een beetje steun van hier iets zelf kan doen.
Re: zelf kleine beurt aan bx uitvoeren
Kleine beurt is in de praktijk niet veel meer dan motorolie+filter vervangen en even tegen de banden schoppen. In je onderhoudsboekje (of iets als autodata) vind je alle details voor alle beurten binnen “normaal gevonden” kilometer-standen.
Ich bin ein Breaker
ja daar heb ik dus al een probleem dat boekje zit er niet bij.
robinrossie schreef:ja daar heb ik dus al een probleem dat boekje zit er niet bij.
Er zit niets echt technisch bij in ieder geval.
Ich bin ein Breaker
Ik snap niet helemaal wat je nou bedoelt staat er in dat boekje nou wat je moet onderhouden of juist niet. En wordt er echt niet naar meer dingen gekeken bij een kleine beurt dit leek mij een beetje weinig.
Hallo dat is goed te doen maar ik denk dat je het beste aan een automonteur kan vragen of die een beetje les kan geven aan je.
er is best veel waar je op moet letten wat betreft de veiligheid, ik kan je wel wat tips geven maar je moet het eigenlijk in de praktijk zien.
Ten eerste zou ik een vraagbaak aanschaffen daar staat al heel wat in en die heb je ook nodig voor wat betreft afstellingen en zo.
enkele tips:
Motor olie verversen en oliefilter vervangen, luchtfilter controleren/vervangen kleppen stellen (1400) bougie’s vervangen 20000 km verder controlen koevloeistof lekkages v riemen.
Onderstel:
banden, remmen dikte remblokken en gangbaarheid, remslangen op barsten, remleidingen op roest en vastzitten in de klemmen, speling wiellagers en spoor en fuseekogels, speling draagarmrubbers en lagers.
verder roestvorming dragende delen.
Kortom het is nogal wat, maar achterin de vraagbaak staat vrij duidelijk per beurt wat er allemaal bij een bepaalde km stand moet gebeuren.
Het lukt je vast wel, veel succes en hier op dit forum kun je veel hulp vragen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Kijk dat is al wat meer maar waar kan ik zo een boekje nog ergens aankomen. Ik denk dat ik beter een keertje met een monteur kan meekijken ja. dit lijkt mij al wat ingewikkelder. ik weet bijvoorbeeld ook niet hoe ik de fuseekogels kan kontroleren.
die boekjes heb ik laatst nog op marktplaats zien staan, bij auto’s diversen/citroen onderdelen /bx daar kom je hem wel tegen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
staat er nog op blz 4 van marktplaats.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
om te bepalen wat voor onderhoud jouw bx progress nodig heeft wat is de kilometerstand?
hoe lang is de auto in je bezit en wat weet je van het laatste jaar van de vorige eigenaar?
daarmee kun je een schema maken wanneer wat te doen
en een smeerkaartje inde auto herinnert je wel erasan wanneer er weer onderhoud op de rol staat
en hoeveel kilometers per jaar leg je af???
de citroen-liefhebber
De auto heeft 141000 km gelopen. Het enige dat ik van het onderhoud weet is dat de distributieriem bij 129000 km is vervangen. Ik heb de auto nu nog geen maand ik weet wel dat er weinig olie inzat toen ik hem kreeg misschien is dat een indicatie dat er niet zoveel aan gedaan is. Hoeveel km ik per jaar afleg ik gok op 12000. verder heb ik even naar de lhm gekeken deze komt boven de rode streepjes uit als je hem in de hoogste stand zet kan dit kwaad en hoe krijg ik het eruit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Daar hoef je niets aan te doen. Als er echt teveel lhm in zit mikt hij het er zelf wel uit.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Maar als je echt 120.000km per jaar rijdt is stevig onderhoud wel noodzakelijk, dan zou ik meteen alles aanpakken wat er maar aan te pakken valt.
Eveneens ben ik tevens ook.
robinrossie schreef:De auto heeft 141000 km gelopen. Het enige dat ik van het onderhoud weet is dat de distributieriem bij 129000 km is vervangen. Ik heb de auto nu nog geen maand ik weet wel dat er weinig olie inzat toen ik hem kreeg misschien is dat een indicatie dat er niet zoveel aan gedaan is. Hoeveel km ik per jaar afleg ik gok op 120000. verder heb ik even naar de lhm gekeken deze komt boven de rode streepjes uit als je hem in de hoogste stand zet kan dit kwaad en hoe krijg ik het eruit.
dan is mijn advies de 120000km beurt nu compleet uitvoeren met uitzondering van de distributieriem
dus
alles controleren afstellen en smeren
olie oliefilter vv
bougies verv
indien aanwezoig verdelerkap contr zonodig verv
lucht en benzinefilter verv
lhm vervangen
koelvloeistof vervangen
versnellingsbakolie vervangen
bougiekabels contr zomnodig verv
achterremmen gangbaar maken(gaan bij weinig gebruik zoals voorheen bij jouw auto) snel vastzitten
voorremblokken en schijven op slijtage contr zonodig verv
staat van leidingen carters etc controleren
ruitevloeistof vullen(nog mooier is de tanks demonteren met warm water uitspoelen,en goede ruitenvloeistof gebruiken,comma bv)
tip gebruik gekookt agekoeld water ivm de levensduur van de sproeislang
en wat ik verder vergeten ben
over 10000km een kleine beurt uitvoeren
over 20000 een grote beurt maar de luchtfilter mag 30000km blijven en de brandstoffilter 60000km
hopenlijk ben jij en andere forummers geholpen
let wel een auto die weinig gebruikt is en nu veel gebruikt wordt heeft in het begin heeel veeel aandacht nodig
de citroen-liefhebber
complete haynes downloaden via bx16v.com. instructieboekje kan je overal wel downloaden, en anders haal je ergens een uit een sloopauto.
succes
bxgti
16vmk1
c4hdi 110
let wel een auto die weinig gebruikt is en nu veel gebruikt wordt heeft in het begin heeel veeel aandacht nodig
Helemaal waar!
Een progress heeft ahgi verdelerloze ontsteking. Daar hoef je niks aan te doen, alleen bougies vervangen en zorgen dat de kabels niet antiek raken.
LHM verversen & doorspoelen is een vaak vergeten aandachtspunt en staat ook niet als zodanig in het onderhoudsschema - maar hoort ook niet bij de kleine beurt waar het allemaal mee begon in deze draad.
En met dit soort kmtrages & leeftijden wil ook een bakoliewissel wel eens helpen - dat staat in geen enkel onderhoudsschema.
Filters zijn nog wel eens ondergeschoven kindjes; luchtfilter is makkelijk te vervangen; brandstoffilter zit op een rotplek tussen het rechter achterwiel en de middendemper.
Een rondje veerbollen hervullen kan vaak ook geen kwaad.
Ich bin ein Breaker