Ik heb er geen problemen mee, ook niet in de regen.
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Han S schreef:Ik heb er geen problemen mee, ook niet in de regen.
Ik ook niet! en ik heb met de SM toch wel eens hard een bocht genomen terwijl het regende…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Energy’s… ik krijg de indruk dat de prestaties in verschillende stadia van ouderdom en ook in verschillende maten sterk verschillen.
In de maat 185/60 r14 onder de bx doen ze het prima. Bij de BX 14 in de maat 165/60 was het naadje.
Wat ik pas echt ruk vond waren Vikings.
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik had eerst Energy’s voorop, nu weer Premacy’s rondom. Qua grip en tractie in de nattigheid een behoorlijke stap voorwaarts.
Maar zoals Marten al aangaf denk ik dat leeftijd en slijtage wel degelijk meespelen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Er wordt hier gesuggereerd dat een fabrikant als Michelin banden op de markt zou hebben die zo goed als geen grip hebben in de regen, wat dus een gevaarlijke situatie doet ontstaan.
Dat vind je nou zo vaak op forums hé, allerlei ‘ervaringsdeskundigen’ en dat is allemaal goed bedoeld, maar voor mij heeft het geen enkele waarde. Ik heb 35 jaar langs de weg gezeten, zo’n anderhalf miljoen kilometer gereden en ik beweer niet een bandendeskundige te zijn, maar ik heb geen enkel probleem met de Energy, ook niet als het nat is. En reken maar dat je af en toe zeer scherp moet sturen en hard moet remmen in het ‘moderne’ verkeer.
Ik heb een Jaguar met Pirelli’s welke nooit zullen verslijten maar wel verdrogen en daar gaan ook mooi Energy’s onder, net als mijn Peugeot 206XS welke nu op Continental staat (wat een lawaai), gaan ook gewoon Energy’s onder, lekker stille band en grip zat IMHO.
BTW, er zijn een aantal type’s Energy: http://www.autobandentest.com/pkw_sommerreifen/michelin/index.html
Energy MXV8 205/65 lijkt mij een uitstekende keuze voor de XM. Deze band heeft minder rolweerstand dan de origineel in de vroege dagen gemonteerde Pilot HX 205/65 R 15 94V MXV3A door gebruik van meer silica maar heeft minstens evenveel grip en is belangrijk stiller, dat laatste een streven van overheden. De MXV8 is tevens, net als de originele oude band, gewaardeerd voor hoge snelheden.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Das dus een beetje wat ik merk. Er zijn verschillende soorten Energy op de markt.
Als je echter gaat zoeken naar een band en je geeft de maat op dan kom je automatisch bij de energy a3 oid uit.
Je kunt naar mijn weten nergens opgeven dat je die of die band wilt en vervolgens een maat erbij zoeken.
Ik heb energy’s onder mijn xsara en heb geen klagen. Nog nooit grip verloren. Alleen als t vriest merk je dat de winterbanden beter grijpen op een licht opgevroren klinkerweg. Maar goed, winterbandjes heb je ook al.
Verder heb ik onder de xm Primacy’s. Die hebben wel duidelijk meer grip, maar zijn natuurlijk ook een stuk breder. lastig vergelijken dus. Daar ligt 205/65/15 op trouwens.
Wat ik nu wel heb gemerkt is dat je, mocht je voor de primacy gaan, de primacy HP nemen!!
Ik heb het oude type er onder. Ze liggen er nu een jaar en 10.000 km onder en het hele karkas van de band is gewoon getordeerd met als gevolg een trilling door de auto. Dit schijnt destijds een foutje geweest te zijn. De nieuwe hebben om die reden een totaal ander loopvlak. Let daar dus wel even op! De nieuwe schijnt daar geen last van te hebben…
Xsara Coupe
Ps. Ik heb nu een prijsje gevraagd bij de Profile voor 205/65/15 primacy’s van t nieuwe type. Die kosten inclusief balanceren en montage en verwijderingsbijdrage 155 euro per band…
maar hoe zit het nu met die energy’s ? hoe je ook zoekt, op al die site voor banden kom je direct op de ENERGY E3A uit.
JH geeft aan dat er ook MXV types zijn etc.
waar kun je nu gewoon aangeven welke model je witl hebben en vervolgens de maat?
Vragen aan een bandenboer heeft gene zin want die kent alelen wat die verkoopt en verder boeit het ze niet.
gompy58 schreef:maar hoe zit het nu met die energy’s ?
De banden worden “helaas” regelmatig vernieuwd met andere typenrs. profielen en met als gevolg ook onvoorspelbare nieuwe eigenschappen.
Mijn vorige Energy’s waren X1H. Daar had ik geen klagen over. Toen kregen we de E3A. Afhankelijk van de breedte of snelheidscategorie heb je dan toch uiteenlopend rubber te pakken.
De informatie betreffende de keuze van banden op de website is beperkt. Ik zou gewoon Michelin Nederland bellen en wat vragen stellen. Dat heb ik hier in Japan gedaan; dwz Michelin Japan gebeld.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Xsara Coupe schreef:Wat ik nu wel heb gemerkt is dat je, mocht je voor de primacy gaan, de primacy HP nemen!!
Xsara Coupe
Op mijn werk in het Michelin bandenboek opgezocht naar Premacy HP, helaas alleen vanaf 16’‘.....
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Citrophile schreef:Xsara Coupe schreef:Wat ik nu wel heb gemerkt is dat je, mocht je voor de primacy gaan, de primacy HP nemen!!
Xsara Coupe
Op mijn werk in het Michelin bandenboek opgezocht naar Premacy HP, helaas alleen vanaf 16’‘.....
De Michelin Primacy 205/65R15 94V wordt hier wel verkocht. Voor ongeveer 70 euro per stuk. Toch maar Michelin bellen
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Han S schreef:Er wordt hier gesuggereerd dat een fabrikant als Michelin banden op de markt zou hebben die zo goed als geen grip hebben in de regen, wat dus een gevaarlijke situatie doet ontstaan.
Dat vind je nou zo vaak op forums hé, allerlei ‘ervaringsdeskundigen’ en dat is allemaal goed bedoeld, maar voor mij heeft het geen enkele waarde. Ik heb 35 jaar langs de weg gezeten, zo’n anderhalf miljoen kilometer gereden en ik beweer niet een bandendeskundige te zijn, maar ik heb geen enkel probleem met de Energy, ook niet als het nat is. En reken maar dat je af en toe zeer scherp moet sturen en hard moet remmen in het ‘moderne’ verkeer.
Mijn ervaring met gloednieuwe energy’s is simpelweg minder grip op nat wegdek dan de vredestein h-trac of continental raintyres. En dat wordt nog eens bevestigd door de bandentests die ik via http://www.autobandenmarkt.nl kon vinden. Ze zullen ongetwijfeld veilig genoeg zijn, anders zouden ze niet verkocht worden, maar zo moeilijk is het niet om te concluderen dan ze Energy heten, laag energie verbruik dus, kortom, harde compound en een lange levensduur. Het ideale recept om minder goed te zijn op nat wegdek dan anderen. Daarvoor hoef je geen ervaringsdeskundige te zijn.
Wat ik wilde aangeven in mijn eerste post is dat Gompy (als ie dat nog niet had gedaan) moet bedenken wat voor banden hij wil, en als hij goede grip op nat wegdek wil hebben, er beter andere banden zijn dan energy’s.
Overigens, dat is impliciet de kracht van het forum, alle ervaringen bij elkaar opgeschreven maakt de lezer klaar zijn eigen conclusies te trekken. Als de eerste post direct het onomstotelijke bewijs, verklaring of oplossing zou geven, is het gauw gedaan nietwaar?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Jan-hendrik schreef:Citrophile schreef:Xsara Coupe schreef:Wat ik nu wel heb gemerkt is dat je, mocht je voor de primacy gaan, de primacy HP nemen!!
Xsara Coupe
Op mijn werk in het Michelin bandenboek opgezocht naar Premacy HP, helaas alleen vanaf 16’‘.....
De Michelin Primacy 205/65R15 94V wordt hier wel verkocht. Voor ongeveer 70 euro per stuk. Toch maar Michelin bellen
Michelin Premacy is nog steeds verkrijgbaar in de genoemde bandenmaat, maar Premacy HP niet.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !