Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Toen ik een aantal jaar geleden nog een type1 BX reed had mijn oom ook een type 1 van de eerste serie ( de KH-20-BY )
nadat hij stopte met auto rijden ( een paaltje was de boosdoener) heb ik de auto nog een jaar gehad, en daarna verkocht.
Maar ik vraag me af of deze BX nog leeft!
p.s. als hij nog left hij heeft bij 150 000 km een nieuwe koppakking gekregen!
Greetz Ruud
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
volgens rdw.nl bestaat ie niet meer.
xbxg was de laatste eigenaar waar ik van weet - wat hij er uiteindelijk mee gedaan heeft weet ik niet. Ik vermoed sloop.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:xbxg was de laatste eigenaar waar ik van weet - wat hij er uiteindelijk mee gedaan heeft weet ik niet. Ik vermoed sloop.
Wouter heeft hem nog verkocht, maar ik weet niet wie de nieuwe eigenaar is geworden… Volgens mij zou ie gerestaureerd worden..
Ik kan me vaag iets herinneren dat deze auto veel rotter was dan aanvankelijk gedacht werd en daarom gesloopt is - maar ik kan me vergissen.
Ich bin ein Breaker
Ik heb de KH-20-BY ruim 2 jaar in mijn stalling gehad. De plannen waren grootst, maar bij gebrek aan geld, tijd en ruimte, heb ik ‘m toen verkocht aan een monteur van Citroëngarage Knopper in Utrecht. Hij had zelf al een hele mooie witte 16 TRS type gerestaureerd ( klik en klik ), dus was de BX in goede handen.
Enkele maanden geleden sprak ik de eigenaar weer en vroeg ‘m naar de KH-20-BY. Hij vertelde me dat bij de demontage van het dashboard bleek, dat ook daar schade zat en volledig rot was op onvoorziene plekken. Het zou me niet verbazen indien dit komt door de flinke schade aan de achterkant van de BX. Alle bruikbare onderdelen, zoals het bruine interieur en de motor, zijn bewaard en het karkas is naar de sloop gegaan. Naar ik begreep was er echt niks meer mee te beginnen.
Ik heb er toch nog zo’n 500 km mee gereden, ondanks dat ie nog oude kentekenplaten en al jaren geen APK meer had. De km-stand bedroeg toen 160.000 km.
Helaas, maar weer een origineel Nederlandse ‘83-er minder in Nederland.
Om de herinneringen hoog te houden toch nog wat foto’s van dit BX’je:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Wat een plaatje was dat!! Ik kan me voorstellen dat alles geprobeerd is om ‘m te redden.
B_iks schreef:Wat een plaatje was dat!! Ik kan me voorstellen dat alles geprobeerd is om ‘m te redden.
Sja, ik heb ‘m nog gezien voordat XBXG ‘m kreeg maar ik vond dat ie toen al wel duidelijk “over zijn hoogtepunt heen” was.
Dat zie je op die fotoos misschien niet zo; het ding stond ook vol met vocht meen ik me te herinneren.
Ich bin ein Breaker
Dat kan ik me niet herinneren. Het vocht wat wél aanwezig was in het interieur, was LHM… De remservo lekte op de plek waar het rempedaal de rubberen knop van de remservo raakt, net achter de pedalen dus. De lekkage was fors. Gladheid alom onder de 3 pedalen. Daarom had ik voorzorgsmaatregelen genomen en een oude theedoek om elke pedaal gebonden. Zo bleef ik grip hebben op alle pedalen tijdens het rijden, al zag het er wel wat spartaans uit.
Die lekkage trad overigens alleen op tijdens het remmen. Hoe lang deze lekkage al bestond, wist ik niet bij de aankoop van de KH-20-BY.
In hoeverre de hoeveelheid LHM rondom de pedalen heeft geleid tot een grote mate van rottigheid in het schutbord, is achteraf moeilijk in te schatten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Hoe lang deze lekkage al bestond, wist ik niet bij de aankoop van de KH-20-BY.
In hoeverre de hoeveelheid LHM rondom de pedalen heeft geleid tot een grote mate van rottigheid in het schutbord, is achteraf moeilijk in te schatten.
Het lekte al toen Jan ‘m ophaalde. LHM veroorzaakt geen rottigheid; dat schutbord was denk ik al rot voordat de achterschade ontstond.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Die foto’s van de loods hebben wel meer interesse bij mij gewekt naar de verdere inhoud die hier staat!
Conclusie:
Een hele mooie speciale BX die helemaal aan z’n eind was en wellicht terecht gesloopt is.
Emiel
Ik denk dat je (helaas) de juiste conclusie hebt getrokken, Emiel.
De motor was nog erg goed en had nog maar 160.000 km gelopen. Als ik me goed herinner was er ook al eens een koppakking vervangen. Maar als de koets verrot is, is dat echt het einde. Jammer, want een beige BX type 1 kom je echt nooit meer tegen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX