Goeiemiddag,
kan iemand mij vertellen waar de (met rood omcirkelde) slang voor dient? Deze zit namelijk los, en is niet meer aan het luchtfilterhuis te bevestigen. Er sijpelt nu een olie-achtige vloeistof uit het luchtfilterhuis. Mijn Saxo betreft een 1.4i VSX.
Kan het kwaad?
Oh ja: meteen twee kleine vraagjes wat betreft onderhoud dat ik zelf kan doen: hoe kan ik het beste bij de bougies komen (deze zitten echt op een onmogelijke plaats, met een bougiesleutel is er nog steeds niet goed bij te komen zonder dat ik ‘het ding met het citroën-logo” moet demonteren)?
En hoe constateer ik een lekkende koppakking? Er staat nu 160.000 op de teller…
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 21-08-2007
- C4 (2004-heden) coupe 1.6 vtr+
Voor zover ik weet is dat je carterontluchting..
Kan verder niet zoveel kwaad, wanneer je een sportluchtfilter monteert komt er vaak ook een klein luchtfiltertje op de plaats van dat slangetje.. zou je dus ook kunnen overwegen.
Bij mijn K&N 57i kit zat toen een speciale aansluiting voor de carterontluchting..
Overige problemen kan ik je helaas niet mee helpen, behalve dan dat wanneer je koelvloeistof in je olie hebt (of was het andersom) en als de auto witte rook blaast (uit de uitlaat) dan weet je dat je koppakking kaduk is, maar of dat de enige tekenen zijn daarvan weet ik niet..
Ik snap het niet.
Waarom zou de carterontluchting gefilterde lucht moeten krijgen? Het is in geval van ontluchting toch een afvoerkanaal met ranzige oliedampen etc.? Aangezien ik geen milieufreak ben, lijkt een filter gewoon zonde van het geld. Laat maar lekker de vrije lucht in gaan, die damp.
De enige reden waarvoor ik er een filter op zou zetten is, dat het een aanvoerslang is die lucht in het carter brengt. Is het misschien een slang die zowel lucht aanzuigt als afvoert? En waar dient het slangetje dan voor dat links van de rode cirkel zit, die naar ‘het zwarte ding met het citroën-logo’ gaat? (weet de naam nog steeds niet…)
Vergeet dat gedoe over extra filtertjes - je wilt helemaal geen sportfilter volgens mij.
Maar het is wel een milieu-eis (ook APK) dat je niet met open carterventilatie mag rondrijden, dus hij moet wel op de luchtcollector - of injectiehuis of wat voor ding het dan ook is aangesloten zitten, zodat de oliedamp door de motor verbrand wordt.
Het luchtdingeshuis moet er zo te zien af om bij de bougies te komen, maar hoe - geen idee.
Ich bin ein Breaker