Nee, geen mini’s, maar een minimeeting!
Ons aller Besselse, wel op het forum maar niet zo vreselijk veelpostend, mailde me met de opmerking dat hij een BX GTi uit 1987 heeft. Juist, net als ik!
Dus hebben we daarnet maar eens een meeting gehouden met deze 2 dezelfde types BX.
Hier dan de foto’s. Toevallig was het ook nog eens mooi winterweer.
Er zijn toch verschillen, dit is Bas z’n interieur. Het mijne is toch weer anders. Bas z’n BX heeft een Jaeger instrumentenpaneel, die van mij is van Véglia.
Mooie donkerrode metallic BX GTi met 5-spaaks velgen
De vorige eigenaar heeft er type 3- achterlichten opgezet, de mijne heeft de originele
Twee dezelfde motoren. Die van de rode is ooit gewisseld geweest, maar wel met hetzelfde blok. Alleen bleek bij hem de gaskabel precies andersom gemonteerd en lijkt de ontsteking verschillend.
AX-stuur? Of zie ik dat verkeerd?
Even voor de duidelijkheid, want het wordt nogal verwarrend voor mij. Het interieur van Bas’ GTI, zijn dat ook GTI-stoelen? Want ik heb nl precies hetzelfde interieur in m’n Turbo :27
Het is inderdaad een AX-stuur.
Het interieur wordt over het algemeen GTi-interieur genoemd, maar zit ook in de Progress en sommige andere modellen.
Echter, in mijn GTi zit een interieur dat de bekleding heeft van de Sport, en de stoelen lijken er ook verdacht veel op.
Opvallend dus. Beide een GTi uit 1987, maar verschillende interieurs. Ook het Jaeger instrumentendinges in Bas’ GTi is opvallend, dat had ik nog niet eerder gezien.
Mijn GTi is in december ‘86 gebouwd, die van hem in mei ‘87. misschien dat daar het verschil zit?
Weer die bekende Franse slag natuurlijk
Effe kijken wat er nog op de plank ligt bij het inelkaar zetten van het klokkenspel. Veglia? Nou, dan doen we Veglia klokken! Jaeger? Doen we die toch!
Hallo iedereen,
De rode is dus van mij.
Mooi hé, die 2 zo naast elkaar.
Ik was na de gezellige en leerzame mini-meeting naar een verjaardag dus ik kon niet eerder reageren.
Het interieur is inderdaad gewoon het standaard zwarte GTi-interieur. Dat maakt wel het zoeken naar een vervanger voor mijn ietwat ingezakte bestuurdersstoel wat makkelijker .
Het stuur zat er in toen ik hem kocht en komt volgens mij van een AX GTi. Ook zit er (dat zie je net niet op de foto) een type-plaatje van een AX GTi op het dashbord op de plaats waar in een 16v ook het typeplaatje zit. Harm heeft trouwens meteen ff de achtergrondverlichting van de deurverklikker gefixt. Waar zo’n mini-meeting al niet goed voor kan zijn . Bedankt in ieder geval Harm en binnenkort in collone naar een grotere meeting hé.
Groet,
Bas
BX GTi 8v ‘87
besselse schreef:Hallo iedereen,
De rode is dus van mij.
Mooi hé, die 2 zo naast elkaar.
Ik was na de gezellige en leerzame mini-meeting naar een verjaardag dus ik kon niet eerder reageren.
Het interieur is inderdaad gewoon het standaard zwarte GTi-interieur. Dat maakt wel het zoeken naar een vervanger voor mijn ietwat ingezakte bestuurdersstoel wat makkelijker .
Het stuur zat er in toen ik hem kocht en komt volgens mij van een AX GTi. Ook zit er (dat zie je net niet op de foto) een type-plaatje van een AX GTi op het dashbord op de plaats waar in een 16v ook het typeplaatje zit. Harm heeft trouwens meteen ff de achtergrondverlichting van de deurverklikker gefixt. Waar zo’n mini-meeting al niet goed voor kan zijn . Bedankt in ieder geval Harm en binnenkort in collone naar een grotere meeting hé.Groet,
Bas
Als je nog opzoek bent naar een BX stuur, ik heb nog zo’n 4 spaaks stuur liggen zoals Harm in zijn GTi heeft.. alleen het doppie in het midden (met het Citroën logo erop, dat de grote moer afdekt) heb ik er niet bij.
Harm schreef:Het is inderdaad een AX-stuur.
Het interieur wordt over het algemeen GTi-interieur genoemd, maar zit ook in de Progress en sommige andere modellen.
Het GTI-interieur met de zwarte zijbanen werd pas leverbaar begin 1989, vermoedelijk met de overgang naar de 122pk GTI-kat-motor, dus het interieur dat in de mooie rode GTI zit is niet origineel.
Er zit trouwens een heel subtiel verschil tussen een GTI stoel en de stoelen in een Progress / Routiere / TZx model. De middenbaan van de zitting van de GTI heeft ‘gevulde’ kussentjes, terwijl dat in de overige modellen ‘vlak’ is. Voor de rest (bekledingtype) zijn ze gelijk.
Harm schreef:
Echter, in mijn GTi zit een interieur dat de bekleding heeft van de Sport, en de stoelen lijken er ook verdacht veel op.
Dat zijn ook de ‘Sport’ stoelen met de blauwe zijbanen. Die zijn tot eind 1988 geleverd in de GTI. Tevens standaard in de BX14E Palmares, en optioneel leverbaar op de TR-modellen.
Harm schreef:
Opvallend dus. Beide een GTi uit 1987, maar verschillende interieurs. Ook het Jaeger instrumentendinges in Bas’ GTi is opvallend, dat had ik nog niet eerder gezien.
Mijn GTi is in december ‘86 gebouwd, die van hem in mei ‘87. misschien dat daar het verschil zit?
Qua bekleding iig niet, dat dashboard zou best kunnen.
Als je nog opzoek bent naar een BX stuur, ik heb nog zo’n 4 spaaks stuur liggen zoals Harm in zijn GTi heeft.. alleen het doppie in het midden (met het Citroën logo erop, dat de grote moer afdekt) heb ik er niet bij.
Ja ik had het er al over met Harm. Dat is één van de vele dingen die ik nog eens aan de auto wil doen. Momenteel moet ik ff prioriteiten stellen. Ik zit namelijk met hetzelfde gestotter als waar Harm een tijdje geleden een topic over had. Ik weet dus ook al zo goed als zeker hoe dat op te lossen, das het handige als je precies dezelfde auto hebt.
Mijn AX stuur is wel niet orgineel, maar stuurt ook fijn en het ligt lekker in de hand. Voorlopig neem ik hier dus nog maar ff genoegen mee. Maar toch bedankt voor het aanbod.
Groetjes,
Bas
BX GTi 8v ‘87
besselse schreef:[...]
Mijn AX stuur is wel niet orgineel, maar stuurt ook fijn en het ligt lekker in de hand. Voorlopig neem ik hier dus nog maar ff genoegen mee. Maar toch bedankt voor het aanbod.
‘t stuur ligt hier al een tijd, dus als je je nog eens van gedachten verandert, gewoon een pb ofzo sturen… maar een stuur blijft gewoon een stuur, ‘t AX stuur werkt precies even goed alsdeze, dus.
Veel plezier in ieder geval met je GTi. hij ziet er echt super uit.
greetz,
Mark
Maar dan zou het hele interieur, inclusief deurpanelen en dashboard verbouwd moeten zijn? Waarom zou iemand dat nou gaan doen…
Harm schreef:Maar dan zou het hele interieur, inclusief deurpanelen en dashboard verbouwd moeten zijn? Waarom zou iemand dat nou gaan doen…
Harm, als ik jou was zou ik ZEER goed uitkijken.. Je oude Progress bleek helemaal geen Progress te zijn, dalijk blijkt dit helemaal geen GTi te zijn
quote]
Harm, als ik jou was zou ik ZEER goed uitkijken.. Je oude Progress bleek helemaal geen Progress te zijn, dalijk blijkt dit helemaal geen GTi te zijn
Oeiii, die komt hard aan.
Ik schrik me kapot, de vorige eigenaar heeft er wel wat aan veranderd inderdaad. De achterlichten in ieder geval. Of zou dat ook weer een twijfel geval zijn net als het interieur. Ook het stuur heeft plaatsgemaakt voor dat van een AX. Één van de vorige eigenaren had zich dus niet ten doel gesteld de auto zo orgineel mogelijk te houden. Maar goed, ik kan er allemaal goed mee leven, het enige is dat ik het wel interessant vind om achter de feiten van die verschillen te komen.
Ik heb mezelf al gerustgesteld dat het geen echte GTi zou zijn want kentekenbewijzen liegen niet .
Groetjes
BX GTi 8v ‘87
Volgens mij doe ik iets niet goed.
Ik moet nog een beetje leren omgaan met dit forum zoals jullie zien, ik zit meestal in mijn BX en heb daar nog geen internetaansluiting.
BX GTi 8v ‘87
prestaties liegen ook niet… en het voelde duidelijk aan als een GTi
maarre die achtervering is niet goed hoor. Toen je wegreed zag ‘t er echt doorgezakt uit achter, net of ie niet omhoog is gekomen ofzo.
Voor de kenners:
De achterkant van de auto hangt nogal laag, op een foto is dat ook te zien. Daarnaast kun je ‘m in de rijstand heel erg makkelijk indrukken achter, en duw je ‘m zomaar tot op het eind van de vering. Enig idee ? verkeerde bollen? hoogteregelaar?
Ja daar ben ik ook wel eens benieuwd naar. Misschien de hoogteregelaars verkeerd afgesteld??? Of anders toch iets met de bollen. 3 weken geleden heb ik trouwens de voorraadbol laten vervangen en de 4 bollen op druk laten zetten (sindsdien heb ik ook geen last meer van lekke retourslangen, want dat kwam nogal eens regelmatig voor). Misschien dat, zoals Harm al zei, er verkeerde bollen opzitten. De GTi heeft ietwat stuggere vering en ook andere bollen niet? Dus, misschien dat ze een keer vervangen zijn en dat diegeen die dat gedaan heeft er ‘zomaar’ bollen op heeft gezet die toevallig voorhanden waren. Mocht dat zo zijn, zou dat dan een mindere belasting geven voor ADAL’s?? Als dat zo is, doe ik niks aan want het stoort me niet.
Trouwens de voorkant zakt niet (ook niet na 24 uur) en staat naar mijn inzicht ook iets te hoog, misschien kunnen de foto’s enige duidelijkheid geven, en misschien is het mijn verbeelding maar.
Ik ga nu slapen en reageer morgen eventueel verder.
Welterusten iedereen,
Bas
BX GTi 8v ‘87