Diesel versus Turbo Diesel - Wat zal ik doen?
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 16 januari 2004 05:15 PM

Ok, ik denk dat iedereen er nu wel acher is, dat ik op zoek ben naar een BX Break. Naar mate ik me er meer in zit te verdiepen komen er nog wel vragen bij. Ik wil graag goedkoop rijden, met zo veel mogelijk ruimte achterin. Dus eigenlijk valt lpg (wat ik in een vorige Alfa station wel had) al af. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat bij de BX ook onderbouwtanks zijn geplaatst.

Dan wordt de keuze al snel een diesel. Dan zijn er weer twee keuzes. De gewone diesel en de turbodiesel. Welke is het meest betrouwbaar en zal zorgen voor de meest aangename kilometers? Ik ben gewend aan sportieve auto’s, maar in dit geval is sportiviteit zeker niet doorslaggevend. Goedkope kilometers zeker wel en comfort ook…

Suggesties en overwegingen?

Arne

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
jelle de Haan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 20 april 2004 08:09 PM
  [ # 1 ]

gewone BX of turbo:

het meest voordeligst en qua onderhoud is de gewone diesel
met de boschpomp Het verbruik ligt dan tot meer dan 1:20 mogelijk
nadeel wat je dan neemt is, dat als je het gaspedaal intrapt zij
wat traag reageert, maar als de wagen èènmaal warm is zij wat
gewilliger doortrekt naar 145, en dan niet meer onderdoet voor
de meeste weggebruikers.
de turbo-diesel heeft een lucaspomp, die zich laat gebruiken alsof je
op benzine rijdt. Dit is dus een ander principe met als gevolg een
veel hoger brandstofgebruik.
de turbodiesel rijdt gewoonweg fantastisch
het is maar waar je voor kiest
overigens zijn er gewone diesels zonder stuurbekrachtiging
voor mij persoonlijk vindt ik dan de luxe van weinig verbruik
in verhouding tot comfort uit balans.
vr gr
jelle

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 21 april 2004 12:57 PM
  [ # 2 ]

Ik heb alleen ervaring met mijn huidige Turbodiesel (had hiervoor een GTI uit “87). En die ervaring is wat de motor betreft louter positief. Met de turbo heb ik tot nu toe absoluut geen problemen gehad. Wat je wel in de gaten moet houden (maar dit geldt voor turbo’s in het algemeen) is dat de turbo voldoende gelegenheid krijgt om te koelen. Dit geldt zeker voor oudere turbo’s. Een turbo wordt namelijk enerzijds ‘gelagerd’ door een oliefilm, en anderzijds is de olie de voornaamste vorm van koeling van de turbo. Stel je nu voor: urenlang op de duitse autobahn met zo’n 160 km/h constant (kan ‘ie hebben, als je maar eerst goed warm rijdt), en je parkeert voor een kopje koffie en zet direct de motor uit. De turbo is dan nog bloedheet , en zonder lagering en koeling doordat er geen olie meer wordt rondgepompt bestaat het risico op schade aan je turbo. Laat de motor in zo’n situatie altijd even een paar minuutjes doordraaien om af te koelen.

Voor de rest: wereldauto, superbetrouwbaar!!  Very Happy

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 25 april 2004 06:08 PM
  [ # 3 ]

Ondertussen tijden we al bijna 10.000km in onze gewone diesel. Helaas wel een auto zonder stuurbekrachtiging, maar verder helemaal top. Nu net 233.000 op de teller, dus hij kan nog even mee. Niet moeders mooiste, maar wel heel comfortabel voor op de lange afstanden en daar deden we het vooral voor. Voor het snellere werk hebben we al een andere auto.

Alleen wel een beetje veel motorlawaai… Maar goed, dat nemen we maar voor lief.

Arne

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook