Enige tijd geleden hoopten wij de koppakking te vervangen, maar toen bleek de kop gescheurd te zijn. Gevolgen van matige koeling omdat 1 koelvin defect was. Nu is er een ruilmotor ingezet van dezelfde serie, maar er doet zich nu een vreem verschijnsel voor. Bij een koude start, slaat die pas bij de tweede keer starten aan en als je de motor afzet, loopt die nog zo’n 8 seconden door. De monteur denkt dat het aan de brandstofpomp kan liggen en wil de pomp uit de originele motor plaatsen in de ruilmotor. Nu hoor ik van anderen dat dat het probleem niet kan zijn.
Overigens viel op dat de nieuwe ruilmotor minder goed koelt dan de originele (en het ruikt naar diesel). Bij files en stadsverkeer gaat de temperatuur met gemak over de 100 graden en dat was nooit zo. En dan moet het bergverkeer in de warme landen nog gaan plaatsvinden. Ik heb er geen goed gevoel bij.
Hier iemand met tips?
Bedankt.
Richard
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
staat er (nadat je ‘m op contact hebt gezet) gedurende 5 a 6 seconden
ook 12V op de voorgloei elektroden ?? (fff meten aan 1 van de elektroden
zelf nadat je ‘m op contact hebt gezet )
zijn ze alle vier nog goed ?????
wat voor dieselpomp zit d’r in bosch of lucas of ander merk ???
staat dieselpomp op tijd ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb de auto nu niet tot mijn beschikking, dus ik kan dat helaas niet nagaan. Maar ik neem de tips zeker mee. Overigens ben ik al een keer met de auto op de snelweg gestrand. De auto wilde toen niet harder meer dan 10 km/u. Wellicht is er een verband?
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Het zou kunnen dat je een muitende dieselstop op je pomp hebt zitten. Dat ding werkt met een pennetje en een magneetje en het zou kunnen dat dit systeempje af en toe blijft hangen.
Daarnaast, als het achter de kar naar diesel ruikt, dan vermoed ik dat de pomp ook niet helemaal goed staat afgesteld.
Tot slot zou het koelprobleem te maken kunnen hebben met een slecht werkende [lees; oude] waterpomp en/of een stevig vervuild koelcircuit, of een kapotte thermostaat.
Animal triste post coitum
Het slecht willen aanslaan en niet meer uit kan bijna niets anders dan de elektrische stop op de pomp zijn.
Het naar diesel ruiken kan de pomp zijn of slechte verstuivers, maar dan zou het ook moeten roken, ratelen en een blok dat ligt te schudden.
Mijn dieselpomp op de XM lekt ook wat (lees verder in de andere draadjes hierover).
Ik herken enigszins wat in dit draadje.
Bij mijn koude start (‘s morgens voor en ‘s middags na werk ) start de wagen in 1 keer maar valt dan meteen weer uit.
Na nogmaals voorgloeien en dan wat langer starten (zonder gas enzo) slaat hij dan na een seconde of 6? toch aan zonder problemen verder.
Bij afzetten van de motor heb ik ook altijd het idee dat de motor ietswat langer naprutteld dan bij mijn andere auto’s het geval was.
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.