Nog steeds problemen met dat ding. Wie heeft een idee? LPG installatieinmiidels gecheckt: geen probleem. Slang tussen luchtfilter en motor inmiddels vervangen. (want continue backfire!) Motor loopt beroerd nu op benzine en LPG. Bij droog weer geen probleem trouwens!
Volgens mij zou als we de bobine, de bobine kabel, de bougiekabels, de verdeelkap en het rotortje vervangen, hij het toch weer moeten doen…
Of kan het nog iets anders zijn?
Wie heeft goede raad. Hoor graag.
De zaken die je noemt zijn in ieder geval van essentieel belang voor het goed functioneren van de ontsteking van de BX.
Deze zullen eerst in goede staat moeten zijn, wil je verder kunnen zoeken. Sowieso hoort dit bij ‘normaal’ onderhoud en dat heeft een BX ook nodig. De bobine valt hier overigesn buiten.
Bedankt. voor je reaktie. Klopt, maar dit is ook al vervangen in Februari vorig jaar en sindsdien is er 11.000 km gereden. Bij BX vaker nodig?
Over de problemen die jij beschrijft kan ik het volgende zeggen: Vervang je MAP sensor. DAeze sensor meet de luchtdruk in het inlaatspruitstuk en zorgt voor de electronische vervroeging van je ontsteking. Het is een bekend probleem van 1.6/1.9 motoren. Op de sloperijen bij mij in de buurt zijn ze niet meer te vinden.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
JanS schreef:Over de problemen die jij beschrijft kan ik het volgende zeggen: Vervang je MAP sensor. DAeze sensor meet de luchtdruk in het inlaatspruitstuk en zorgt voor de electronische vervroeging van je ontsteking. Het is een bekend probleem van 1.6/1.9 motoren. Op de sloperijen bij mij in de buurt zijn ze niet meer te vinden.
Die mapsensor is overigens gewoon van General Motors dus overal te vinden
Ga niet klakkeloos vervangen, maar zorg dat de basis en het normale onderhoud goed is. Bougies die te lang in de motor blijven zitten, kunnen niet meer goed functioneren. Bougiekabels gaan echt wel langer mee dan één jaar tenzij er of tweedehands kabels zijn gebruikt of slechte imitatiekabels.
Als het aan de MAP-sensor ligt, dan moet dit aantoonbaar zijn middels het uitlezen van de ECU. De ecu krijgt dan een verkeerde waarde van de MAP-sensor. Overigens kun je ook aan de MAP-sensor gaan meten. Volgens mij hoort hier 5 Volt op te staan en één variabel signaal, maar er zullen vast mensen hier zijn, die dat precies kunnen uitleggen.
Enorm bedankt. We gaan het daarmee eens proberen.
Het blijft modderen. Het is dus niet de MAP sensor. ‘Gelukkig’ stoort die nu bijna continue, dus misschien dat ze met de computerapparatuur nu wel de fout kunnen uitlezen.
Het ding lijkt wel behekst, maar er moet toch ergens iets fout zitten…..
Wie heeft nog een idee wat het verder zou kunnen zijn?
Hoor graag.
bxwendy schreef:Het blijft modderen. Het is dus niet de MAP sensor. ‘Gelukkig’ stoort die nu bijna continue, dus misschien dat ze met de computerapparatuur nu wel de fout kunnen uitlezen.
Het ding lijkt wel behekst, maar er moet toch ergens iets fout zitten…..
Wie heeft nog een idee wat het verder zou kunnen zijn?
Hoor graag.
Hoe lang geleden zijn de bougies vervangen?
En anders wordt het een electronisch probleem en dat zou te zien moeten zijn via het uitlezen van de ecu.
Bougies, bougiekabels, verdeelkap, etc vervangen. Vandaag ECU uitgelezen. Niets op te zien. Daarna alles nat gemaakt en in het donker gekeken, vonkte nogal. Dat is meteen verholpen en motor draait meteen een stuk beter, maar nog niet optimaal, dus er moet nog steeds ergens een kortsluiting zitten. Alle adviezen blijven welkom….......