Harm schreef:Maar dan zou het hele interieur, inclusief deurpanelen en dashboard verbouwd moeten zijn? Waarom zou iemand dat nou gaan doen…
Een geheel interieur wisselen inclusief deurpanelen is een werkje van een paar uur. Dus zo heel moeilijk is dat niet! In mijn reeds gesloopte BX 14 op LPG heb ik zelf een GTI-interieur gezet dat uit een GTI uit 1987 of 1988 komt. Daarvoor zat er een ander interieur in, dat ook al niet origineel was, dus het gebeurt veel vaker.
besselse schreef:Ik schrik me kapot, de vorige eigenaar heeft er wel wat aan veranderd inderdaad. De achterlichten in ieder geval. Of zou dat ook weer een twijfel geval zijn net als het interieur.
Je achterlichten zijn echt niet origineel, want de rookglazen zijn pas vanaf eind 1989 / begin 1990 geleverd.
Mooie auto’s, mooi foto’s, en een lekker sneeuwbuitje
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Een geheel interieur wisselen inclusief deurpanelen is een werkje van een paar uur. Dus zo heel moeilijk is dat niet!
Dat is inderdaad zo. Alleen Harm vroeg: Waarom zou iemand dat doen. Ik kan me dus niet voorstellen dat er een mooi sportinterieur in heeft gezeten, exclusief voor de GTi. En dat iemand dat er een paar jaar later dan uit gaat slopen en vervangen voor een interieur dat ook heel mooi is maar minder exclusief, en toegepast in ook niet-GTi’s. Dat is niet een heel logische conclusie wel??? Zou het toch niet kunnen dat er in dit exemplaar gewoon standaard dit zwarte GTi-interieur zat?
En hebben jullie nog de foto bekeken waarop het verschil in wagenhoogte achter is te zien, en daaruit bepaalde conclusies getrokken?
Groetjes,
Bas
BX GTi 8v ‘87
besselse schreef:En hebben jullie nog de foto bekeken waarop het verschil in wagenhoogte achter is te zien, en daaruit bepaalde conclusies getrokken?
Op deze foto staat Harm’s BX wat hoger dan jouw BX.
“Gymnastiek” je wel eens met je BX? Oftewel zet je je BX wel eens in de laagste en hoogste stand met de hoogtehandel? Wellicht zit er wat vuil in je hoogteregelaars. Dat zou kunnen verklaren dat je BX zo lang van voren omhoog blijft staan. Ook de voorveerpoten kunnen daar de oorzaak van zijn. Kraakt je BX als je ‘m met de hand induwt op de voorschermen? Veert ie verder goed?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
besselse schreef:.....Ik kan me dus niet voorstellen dat er een mooi sportinterieur in heeft gezeten, exclusief voor de GTi.
rb schreef:Dat zijn ook de ‘Sport’ stoelen met de blauwe zijbanen. Die zijn tot eind 1988 geleverd in de GTI. Tevens standaard in de BX14E Palmares, en optioneel leverbaar op de TR-modellen.
Ook het interieur met de blauwe zijbanen was niet ‘exclusief ‘GTI’.
besselse schreef:
Zou het toch niet kunnen dat er in dit exemplaar gewoon standaard dit zwarte GTi-interieur zat?
Wishful Thinking?
Nee dus, dat interieur bestond niet in 1987. Het zou natuurlijk goed kunnen dat het voorgaande originele interieur (lees: de bestuurderstoel) uitgeleefd was en de eigenaar voor een prikkie een nieuwer zwart interieur heeft aangeschaft inclusief de deurpaneeltjes.
[bekakt modeontwerper accent]
Ik vind het blauw (van de originele stoelen) en de rode buitenkleur toch al niet super combineren, en met zwart is die tegenstelling opgeheven.
[/bekakt modeontwerper accent]
@Wouter
Ja ik gymnastiek weleens met de auto. Bijvoorbeeld in de hoogste stand om LHM-peil te checken. Ook heb ik hem de laatste tijd weleens in de laagste stand gezet om overtollig LHM te lozen, of gewoon om te patsen (staat zo lekker laag hé in de laatste stand als ie geparkeerd staat).
Als ik hem bij de voorschermen induw kraakt ie een beetje maar dat lijkt mijzelf gewoon de carosserie . Ik voel me wel verplicht om het volgende erbij te vermelden om jullie een volledig beeld te geven. Ik heb me nu aangewend om de techniek zoveel mogelijk te sparen door een rustige rijstijl te hanteren maar ongeveer 2 maanden geleden heb ik eens met het linkervoorwiel keihard een stoeprand geraakt (Ik was een beetje overmoedig geworden nadat ik een slopel kadett GSI zoek getrokken had). Zelfs dusdanig hard dat er een deuk in de (orginele velg) zat en mijn band lek was. Dat is ook de reden dat ik besloten heb om andere velgen en banden te monteren. Maar goed wat wil ik ermee zeggen: Misschien dat de linkerveerpoot door deze domme actie zo een klap heeft gehad dat ie niet goed meer is. Wanneer ik de auto in de hoogste stand zet en daarna weer in de rijstand, Lijkt het wel of de voorkant door een soort weerstand naar beneden zakt. Ik bedoel dus: Het duurt eerste luttele seconden, dan begint ie heel langzaam te zakken, stopt ff, valt dan met een schokje nog een stukje lager en zakt verder tot de juiste rijhoogte. De achterkant lijkt wel te doen wat ie moet doen bij het verzetten van de handbediening, maar ik ben toch benieuwd wat het verschil in hoogte met die van Harm te betekenen heeft. De meest logische conclusie is toch anders afgestelde hoogteregelaars of ander veerbollen niet?
zoals ik al zei, de voorraadbol is onlangs vervangen en de bollen op druk gezet. Ook hapert de stuurbekrachting soms (Hij doet het meestal prima maar heel soms in een bocht valt de bekrachtiging weg om vervolgens bijna meteen weer terug te komen), de HD pomp is volgens mij wel goed dus ik verdenk daar de hogedrukverdeler van.
@rb
Zo had ik het nog niet bekeken, maar ik ben het wel met je eens, zwart staat beter bij een rode auto. Bovendien heb ik een andere bestuurdersstoel nodig en dit interieur is allesbehalve zeldzaam, en wat dat betreft dus een voordeel. (alleen minder exclusief maar goed, jammer dan)
Bedankt in ieder geval voor het meedenken
BX GTi 8v ‘87
Wat mij nog opviel met die vering, was dat je ‘m achter erg makkelijk kon induwen, zomaar tot de eindstop leek het.
Klopt Harm. Das toch vreemd hé. Plus het feit dat ie er iets lager bijhangt. Ben toch erg benieuwd wat dit zou kunnen veroorzaken. Misschien dat de hydropneumatische experts hier op dit forum eens hun licht kunnen laten schijnen.
BX GTi 8v ‘87
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou, ik ben geen expert, maar als ‘ie van achteren helemaal tot aan de aanslag kan worden doorgeduwd, dan lijkt het me dat het in het achterste circuit niet helemaal goed gaat. Blijkbaar verliest de installatie in dat deel van het hydraulische circuit een hoop druk. Mogelijk de remdrukregelaar? Was bij mijn turbodiesel tot voor kort ook een probleem, en ook mijn dieseltje had wel erg zachte achtervering, ondanks dat de bollen aan een vulbeurtje toe waren. Is nu allemaal gefixt, bij mij was het dus die remdrukregelaar (of remcommando, zoals de garage zei).
Een motief voor het wisselen van dat interieur kan misschien de deelbare achterbank zijn. Die optie kwam pas beschikbaar met de laatste generatie BX-en van na pakweg 1990. De oude GTI had dus een achterbank uit een stuk. Wel een losse leuning en zitting, maar niet 60/40 neerklapbaar, zogezegd. De nieuwere hebben dit wel.
Tenslotte, die Jaeger tellerblokken zijn dacht ik vooral in de vroegere BX-en type 2 gemonteerd. Ook in mijn GTI “87 zat zo’n blok (heb ‘m nog steeds liggen, heb er helaas niet zoveel aan in mijn Turbodiesel). Qua uiterlijk vind ik de jaeger er wat strakker uitzien dan de Veglia, omdat er niet van die naden tussen zitten, en de klokken een wat dieper zwarte achtergrond hebben. Nadeel is wel dat als er een onderdeel (zoals bijv. de brandstofmeter) defect raakt, het hele klokkenspel in wezen waardeloos is geworden, omdat alles 1 geheel vormt. Ik heb er overigens nooit problemen mee gehad.
Bij mij doet de oliedrukmeter het niet. Lampjes wel en af en toe maakt de meter een spastische beweging maar iets aangeven doet ie niet.
BX GTi 8v ‘87
@Bas:
Op Marktplaats kwam ik een GTi- interieur tegen zoals het mijne, maar dan waarschijnlijk netter. Aangeboden door Marcel Nagel die z’n GTi heeft gestript…
Als ‘t nou niet te duur en wel netjes is schaf ik ‘t misschien wel aan. Mocht je nog interesse hebben om dan mijn “oude” interieur in jouw GTi te bouwen, dan zou me dat best goed uitkomen
Hee Harm,
Hmmm, misschien is dat wel een idee ja.
Voor zover ik heb gezien is het interieur nog heel netjes en exclusiever dan dat van mij. We kijken ff aan hoe het gaat lopen met het interieur dat jij misschien gaat kopen en dan laat het me ff weten wanneer je definitief weet dat je het oude interieur weg doet. Kunnen we dan ff overleggen. Misschien wil iemand anders dan wel weer mijn interieur hebben, lekker rouleren
BX GTi 8v ‘87
winnetou schreef:Nou, ik ben geen expert, maar als ‘ie van achteren helemaal tot aan de aanslag kan worden doorgeduwd, dan lijkt het me dat het in het achterste circuit niet helemaal goed gaat. Blijkbaar verliest de installatie in dat deel van het hydraulische circuit een hoop druk. Mogelijk de remdrukregelaar? Was bij mijn turbodiesel tot voor kort ook een probleem, en ook mijn dieseltje had wel erg zachte achtervering, ondanks dat de bollen aan een vulbeurtje toe waren. Is nu allemaal gefixt, bij mij was het dus die remdrukregelaar (of remcommando, zoals de garage zei).
Een motief voor het wisselen van dat interieur kan misschien de deelbare achterbank zijn. Die optie kwam pas beschikbaar met de laatste generatie BX-en van na pakweg 1990. De oude GTI had dus een achterbank uit een stuk. Wel een losse leuning en zitting, maar niet 60/40 neerklapbaar, zogezegd. De nieuwere hebben dit wel.
Tenslotte, die Jaeger tellerblokken zijn dacht ik vooral in de vroegere BX-en type 2 gemonteerd. Ook in mijn GTI “87 zat zo’n blok (heb ‘m nog steeds liggen, heb er helaas niet zoveel aan in mijn Turbodiesel). Qua uiterlijk vind ik de jaeger er wat strakker uitzien dan de Veglia, omdat er niet van die naden tussen zitten, en de klokken een wat dieper zwarte achtergrond hebben. Nadeel is wel dat als er een onderdeel (zoals bijv. de brandstofmeter) defect raakt, het hele klokkenspel in wezen waardeloos is geworden, omdat alles 1 geheel vormt. Ik heb er overigens nooit problemen mee gehad.
Een BX heeft geen remdrukregelaar, maar enkel een remservo. De achterremmen krijgen welliswaar de druk van de achterbollen, maar ik heb nog nooit gehoord dat dit invloed heeft op een te soepel werkende achtervering. Misschien zitten hier gewoon comfortbollen op?
Overigens hebben veerbollen geen invloed op de wagenhoogte. De wagenhoogte wordt bepaald door het afstellen van de hoogteregelaars.
@Eric
Dan kunnen we denk ik wel concluderen dat er bij mijn BX andere (comfort) bollen op zitten en dat de hoogteregelaars lager staan afgesteld. Aangezien de boel wel gewoon netjes veert en vlot omhoog komt na het starten. Dan zit ik nog wel steeds met de voorkant die niet zakt (zelfs niet na een uurtje of 30 á 40, wanneer ik eens een dagje niet rij) en de soms happerende stuurbekrachtiging. Binnenkort eens de filters reiningen met wasbenzine en de wagenhoogte controleren en zonodig afstellen. Anders verdenk ik toch de hogedrukverdeler.
Nu een andere vraag. Ik heb achter ook niet de juiste banden. Namelijk 175 i.p.v. 185 zoals eigenlijk op een GTi hoort.
Zou het zo zijn dat de ietwat smallere banden achter i.c.m. de wekere veerbollen een MINDERE belasting voor de ADAL’s zou kunnen betekenen???? Zo ja, dan laat ik mooi de boel de boel. De ADAL’s zijn nog niet zo heel lang geleden vervangen maar hoe langer je zoiets kunt uitstellen hoe beter. Bovendien vind ik het rijgedrag van de auto prima in orde ondanks de waarschijnlijk wekere bollen en de smallere banden. Misschien dat een GTi in orginele trim wel een nog betere wegligging heeft, maar aangezien ik de auto toch grotendeels voor woon-werk gebruik ga ik er toch geen rally’s en streetraces mee rijden dus dan is een mindere belasting toch mooi meegenomen???
Ben benieuwd naar jullie mening over deze gedachte.
BX GTi 8v ‘87
besselse schreef:@Eric
Dan kunnen we denk ik wel concluderen dat er bij mijn BX andere (comfort) bollen op zitten en dat de hoogteregelaars lager staan afgesteld. Aangezien de boel wel gewoon netjes veert en vlot omhoog komt na het starten. Dan zit ik nog wel steeds met de voorkant die niet zakt (zelfs niet na een uurtje of 30 á 40, wanneer ik eens een dagje niet rij) en de soms happerende stuurbekrachtiging. Binnenkort eens de filters reiningen met wasbenzine en de wagenhoogte controleren en zonodig afstellen. Anders verdenk ik toch de hogedrukverdeler.
Niet of slecht inzakken aan de voorkant van de BX komt bij heel veel BX-en voor. Kijk maar eens om je heen naar geparkeerde BX-en.
Eén van de oorzaken is het stugger worden van de voorveerpoten. Hoe slecht de voorveerpoten zijn, kun je testen door het loshalen van de rubberen retourleiding(en) aan de achterkant van de voorveerpoot. Hier hoort hoogstens druppelsgewijs LHM uit te komen.
Ook zou je een beetje olie, LHM, Teflon boven in de veerpoot kunnen gieten. Net onder de veerbol zit een gaatje. Hier kun je iets smerend ingooien zodat de veerpoot tijdelijk soepeler zal zijn. Gooi hier niet te veel olie in, want dan stroomt het zo het wegdek op.