1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
De wet en een motorblokwissel
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 januari 2008 11:33 PM

Ik heb een zx 1.8i furio. Op papier heeft deze 101 pk (of 74kw?).

Hier wil ik eventueel het blok van een XM in laten hangen.
Das een 2.0 16v van ongeveer 140 pk. Waarom dit blok ? omdat het een prettig en onderhoudsvriendelijk ding is.

Weet iemand hoe dit eigelijk in elkaar zit qua wetvoering ? wat mag wel, wat mag niet en hoe moet je dit buiten het sleutelen, aanpakken ? wat kost eea eventueel om alles wettelijk te krijgen?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 27 januari 2008 11:45 PM
  [ # 1 ]

Je mag maximaal 40% vermogenstoename hebben. Dit blok kan dus PRECIES Laughing
Als het ook echt onder de 140 pk blijft…
De kosten even van de rdw:

Als er een motor is gewisseld, moet er een typegoedkeuring op zijn, zo niet dan moet de auto een geluidstest ondergaan van: E 356,- + nog een weggedrag test als het vermogen is toegenomen met meer dan 40%

Dit is volgens mij alles wat er dient te gebeuren…

Let wel: het aantal cilinders mag officieel niet veranderen, maar dat gebeurt ook niet..

Xsara Coupe

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 28 januari 2008 12:08 AM
  [ # 2 ]

Hmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je aslast voor niet al te exhorbitant stijgt kom je er waarschijnlijk met een simpele motorwissel keuring van 55 euro vanaf. Je blijft inderdaat binnen de 40% procent vermogens toename, alleen dan kan dat.
Verder mag er niet gerommeld worden aan motorsteunen, dus zoek even de juiste steunen bij elkaar zodat dit 1 op 1 past. Verder moet de auto beschikken over een deugelijke uitlaat, en moet het chassisnummer overeen komen met het kenteken. Als je verlichting ook nog goed werkt, en een remmentest ook geen probleem mag zijn, dan kun je dit als gewone motorwissel omkeuren bij het RDW.

Maar, waarom zou je dat in godsnaam willen? Gewoon omhangen dat orgel en gaan.
En nee, bij de APK keuren ze hier niet op af.

Test

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 januari 2008 03:28 PM
  [ # 3 ]

Dat je het technisch zonde rproblemen kunt doen dat weet ik.

De remmen zullen geen probleem zijn. Voor zitten er inmiddels 283 mm schijven met klauwen op die op een 307 horen. Ook is de hoofdremcillinder aangepast. Er zit nu een zx 16v remcilinder in.

Achter moeten de trommels nog gewisseld worden door schijven maar das niet echt noodzakelijk volgens mij.

Waarom wil ik het wettelijk hebben ?

Wel, ik rijd maar af en toe in de wagen die mijn 2e autootje is. Dagelijks rijd ene vriendin van me erin. APK zal geen probleem zijn. Echter, op het moment dat om welke reden dan ook er een ongeval plaatsvind waar bij voorbeeld in het ergste geval een dode valt wil ik op dat vlak geen gezeik.

Als automobilist ben je al bijna helemaal de lul bij een aanrijding met voetganger of fietser ook al is het echt jou schuld niet.

Als dan blijtk dat je wagen een dergelijke operatie heeft gehad zonder de juiste papieren kun je je faillisement wel gaan aanvragen… vandaar

en als ik dat voro een paar tientjes kan regelen.. waarom dan niet, die wissel kost ook geld…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 januari 2008 03:56 PM
  [ # 4 ]
Xsara Coupe schreef:

Je mag maximaal 40% vermogenstoename hebben. Dit blok kan dus PRECIES Laughing
Als het ook echt onder de 140 pk blijft…
De kosten even van de rdw:

Als er een motor is gewisseld, moet er een typegoedkeuring op zijn, zo niet dan moet de auto een geluidstest ondergaan van: E 356,- + nog een weggedrag test als het vermogen is toegenomen met meer dan 40%

Dit is volgens mij alles wat er dient te gebeuren…

Let wel: het aantal cilinders mag officieel niet veranderen, maar dat gebeurt ook niet..

Xsara Coupe

Niet waar. Je moet ELKE blokwissel (naar een blok met een andere motorcode) laten keuren bij de RDW.

Bij minder dan 40% vermogenstoename is de keuring een nagenoeg administratieve aangelegenheid. Natuurlijk moet de auto netjes in de steunen hangen, niet lekken en alles moet deugdelijk bevestigd zijn. De uitlaat moet gasdicht zijn… dat soort zaken. Naar remmen, veren en alle andere zaken die je zou kunnen versterken om het vermogen op de weg te houden wordt helemaal niet gekeken.

Ik weet niet exact hoe het zit met emissie maatregelen. Ga er voor het gemak maar vanuit dat het nieuwe blok bij dezelfde brandstof net zo goed moet presteren. Ik weet niet of het geaccpteerd wordt als je een oud carburateurblok in een gekatalyseerde auto hangt..

Indien het blok meer dan 40% vermogen heeft, dan wordt het duurder. Je moet dan een weggedragtest en geluidtest ondergaan. Kost al met al een EUR of 700. De geluidstest is pittig en zul je alleen maar halen met een goed dempende originele uitlaat EN luchtfilter (vergeet de K&N maar). De weggedragtest omvat niet meer dan dat je zelf ook zou willen. Gekeken wordt of de auto stabiel rijdt, stuurt en accelereert.

Oja. cilinders worden ook niet meer gecheckt bij de APK, dus als je met een 6 cylinder rondrijdt in je ZX wordt ie gewoon APK goedgekeurd tegenwoordig.

Die geluidstest zou formeel ook moeten bij motoren die niet origineel in het type zijn toegepast en minder vermogenstoename hebben dan 40% maar ik heb ook al gevallen gehoord waarbij de motor gewoon werd goedgekeurd zonder geluidstest.

Ik ben het met TS wel eens dat je het voor die 5 tientjes makkelijk geregeld hebt.. Maar het is puur administratief. In de praktijk kraait er geen haan naar.

Profiel  
 
niek1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 17-12-2007

Gepost: 28 januari 2008 03:56 PM
  [ # 5 ]

waarom koop je niet gewoon een andere auto bijv een zx 2liter 16v Laughing

Ik ben de rechter op de foto.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 januari 2008 04:00 PM
  [ # 6 ]

PS. @mods.

Maak er een sticky van en plaats deze link erbij:

http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?t=3544&highlight=rdw+keuring

Het wordt zo vaak gevraagd!! Hier staat eigenlijk alles wel in.

@niek1. Sja… waarom wel?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 28 januari 2008 04:07 PM
  [ # 7 ]
mpostma schreef:
Xsara Coupe schreef:

Je mag maximaal 40% vermogenstoename hebben. Dit blok kan dus PRECIES Laughing
Als het ook echt onder de 140 pk blijft…
De kosten even van de rdw:

Als er een motor is gewisseld, moet er een typegoedkeuring op zijn, zo niet dan moet de auto een geluidstest ondergaan van: E 356,- + nog een weggedrag test als het vermogen is toegenomen met meer dan 40%

Dit is volgens mij alles wat er dient te gebeuren…

Let wel: het aantal cilinders mag officieel niet veranderen, maar dat gebeurt ook niet..

Xsara Coupe

Niet waar. Je moet ELKE blokwissel (naar een blok met een andere motorcode) laten keuren bij de RDW.

Bij minder dan 40% vermogenstoename is de keuring een nagenoeg administratieve aangelegenheid. Natuurlijk moet de auto netjes in de steunen hangen, niet lekken en alles moet deugdelijk bevestigd zijn. De uitlaat moet gasdicht zijn… dat soort zaken. Naar remmen, veren en alle andere zaken die je zou kunnen versterken om het vermogen op de weg te houden wordt helemaal niet gekeken.

Ik weet niet exact hoe het zit met emissie maatregelen. Ga er voor het gemak maar vanuit dat het nieuwe blok bij dezelfde brandstof net zo goed moet presteren. Ik weet niet of het geaccpteerd wordt als je een oud carburateurblok in een gekatalyseerde auto hangt..

Indien het blok meer dan 40% vermogen heeft, dan wordt het duurder. Je moet dan een weggedragtest en geluidtest ondergaan. Kost al met al een EUR of 700. De geluidstest is pittig en zul je alleen maar halen met een goed dempende originele uitlaat EN luchtfilter (vergeet de K&N maar). De weggedragtest omvat niet meer dan dat je zelf ook zou willen. Gekeken wordt of de auto stabiel rijdt, stuurt en accelereert.

Oja. cilinders worden ook niet meer gecheckt bij de APK, dus als je met een 6 cylinder rondrijdt in je ZX wordt ie gewoon APK goedgekeurd tegenwoordig.

Die geluidstest zou formeel ook moeten bij motoren die niet origineel in het type zijn toegepast en minder vermogenstoename hebben dan 40% maar ik heb ook al gevallen gehoord waarbij de motor gewoon werd goedgekeurd zonder geluidstest.

Ik ben het met TS wel eens dat je het voor die 5 tientjes makkelijk geregeld hebt.. Maar het is puur administratief. In de praktijk kraait er geen haan naar.

Ik zie het niet waar deel niet helemaal, maar goed.
Komt er op neer dat ie officieel een rdw keuring plus geluidstest moet laten doen…

Verder idd een heel interessant topic..

Xsara Coupe

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 28 januari 2008 04:22 PM
  [ # 8 ]

toevallig heb ik dit laatst nagevraagt:

mijn ontvangen reactie:
——————————————————————————————————————————-
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als u een motor met een andere motorcode in een voertuig plaatst, dan moet u het voertuig laten keuren bij een RDW keuringsstation. Na goedkeuring past de RDW de gegevens aan in het kentekenregister en op het kentekenbewijs.

Als de motorcode hetzelfde blijft hoeft u het niet te melden.

Kentekenkeuring
Tijdens de keuring controleert de RDW of het voertuig met de gemonteerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel moet u dit aantonen door het overleggen van een verklaring van de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde vertegenwoordiger.

Als er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan moet u naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) om met het voertuig een geluidstest af te leggen. Als het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen moet het voertuig ook een weggedragtest afleggen.

Kosten keuring
De keuring van een motorwijziging kost voor lichte voertuigen ? 42,00 en voor zware ? 50,00.

Kosten geluidstest
De kosten voor een geluidstest bedragen ? 366,00.


Kosten weggedragtest
Een weggedragtest kost ? 290,00.
————————————————————————————————————————-


Is het dan niet zo van: Als het blok niet geleverd is in (in dit geval) zx dan moet hij gekeurd worden? Of gaat het om de type goedkeuring van de motor?

Ik ben trouwens benieuwd als je het niet meld en je krijgt een ongeval met letsel of dood. Hoe je dat dan uitlegd aan de verzekering dat je een 2.0 16V ipv een 1.8 bijvoorbeeld zou hebben.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 januari 2008 04:34 PM
  [ # 9 ]
Xsara Coupe schreef:

Ik zie het niet waar deel niet helemaal, maar goed.

Nou…

Xsara Coupe schreef:

Je mag maximaal 40% vermogenstoename hebben. Dit blok kan dus PRECIES Laughing
Als het ook echt onder de 140 pk blijft…
De kosten even van de rdw:

Je zegt dat je 40% vermogenstoename “mag” hebben. Maar formeel mag je zonder keuring helemaal niets! En met verschillende type keuringen mag “alles”.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 januari 2008 04:40 PM
  [ # 10 ]

@mcdean: het gaat hier volgens mij om een typegoedkeuring van de combinatie van de auto met een bepaalde motor erin.

Met een niet-goedgekeurde motor in je auto moet je door de hele molen heen. En dat kost je zo te zien maximaal ruwweg 750 eur, als er ook nog meer dan 40% vermogenstoename bij komt kijken.

Jammer overigens dat de milieu-eigenschappen niet worden heroverwogen bij motorwissels. Lijkt me wel wat, met een BX 2.0 HDIF door alle Duitse steden karren ofzo.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 28 januari 2008 04:43 PM
  [ # 11 ]
karel schreef:

@mcdean: het gaat hier volgens mij om een typegoedkeuring van de combinatie van de auto met een bepaalde motor erin.

met andere woorden een xantia motor in een BX ongeacht hoeveelheid vermogenwist, herkeuring! (Lelystad)

Onder 40% alleen geluidstest
Boven 40% geluid en weggedrag

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 januari 2008 04:53 PM
  [ # 12 ]

Ja, zo zie ik het.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 28 januari 2008 05:06 PM
  [ # 13 ]
karel schreef:

Ja, zo zie ik het.

dan zien we hetzelfde Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Gepost: 28 januari 2008 05:13 PM
  [ # 14 ]
Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 januari 2008 06:03 PM
  [ # 15 ]
McDean schreef:

Geen originele typegoedkeuring (=vreemde motor in bekende auto) EN
Onder 40% alleen geluidstest

Dit kom je in theorie wel meestal tegen, maar ik meen mij gevallen te herinneren waarbij de geluidstest toch niet nodig bleek. Ik meen iemand die een TurboD12 in een benzine 205 of 309 had gelegd. Moest dus tevens omkeuren van benzine naar diesel. Maar goed: het staat me net wat te vaag bij om het als heel keihard bewijs naar voren te schuiven Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook