Wij rijden een XM van 2000 met net 150.000 km op de teller. Geen problemen mee, maar wel wat gezeur.
Het rechter slot gaat vaak niet meer mee. Als je een paar keer met de hand die deur met de hand op slot en open doet, doet hij het weer een paar keer via centraal slot. Gemakkelijk te repareren?
Er zit een rammel in de middenconsole die reageert op het stuur. Als je naar rechts stuurt, neemt de rammel wat toe. Het is vooral hoorbaar boven de 2500 toeren. Het paneel van de airco heb ik al los gehad, maar dat rammelt niet. Ook dacht ik aan het blokje dat er voor zorgt dat mijn Sony radio reageert op de stuurbediening. Dat blijkt het ook niet.
Als mijn ruitenwissers op en neer gaan boven de 110 km/uur worden mijn longen opengereten. Hoe hard het ook regent. Is de motor dan defect of staan de stangen verkeerd en is de druk op de ruit niet goed.
Na jarenlang probleemloos Xantia LPG rijden, wordt de XM een beetje iritant.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: XM gezeur, sloten, rammel, ruitenwissers
Richard Kruizinga schreef:Als mijn ruitenwissers op en neer gaan boven de 110 km/uur worden mijn longen opengereten. Hoe hard het ook regent. Is de motor dan defect of staan de stangen verkeerd en is de druk op de ruit niet goed..
Dat moet me een bloederig zooitje zijn
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ja… ksnap totaal niet wat ie met “dan worden me longen opengereten” bedoeld
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
niet soepel meer zijnde ruitenwisserrubbers aan vervanging toe?
ieksEmmu schreef:niet soepel meer zijnde ruitenwisserrubbers aan vervanging toe?
Ze zijn zelfs nieuw (Bosch), ik dacht dat de vorige Valeo’s versleten waren (uit ervaring weet ik dat Valeo belabberde ruitenwisserkwaliteit maakt en dat ze bij elke APK vervangen moeten worden), maar zowel de oude als de nieuwe lopen niet soepel over de ruit. Hij gaat bij omhoog gaan ‘tegen de ruit in’.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Bij mij piep/kraakt het alleen wanneer er te weinig druppels op de ruit vallen… Geen idee wat er nu voor merk op zit, moet ze wel vervangen want ze trekken strepen…
Wat het middenconsolegeluid betreft het is niet misschien je uitlaatbevestiging die niet goed zit en zo de pijp bij een bepaalde bocht middenonder tegen een hitteschild aantrilt wat weer doorgegeven wordt aan iets anders in je interieur? (Zo klonk het bij mij tenminste…)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Richard Kruizinga schreef:ieksEmmu schreef:niet soepel meer zijnde ruitenwisserrubbers aan vervanging toe?
Ze zijn zelfs nieuw (Bosch), ik dacht dat de vorige Valeo’s versleten waren (uit ervaring weet ik dat Valeo belabberde ruitenwisserkwaliteit maakt en dat ze bij elke APK vervangen moeten worden), maar zowel de oude als de nieuwe lopen niet soepel over de ruit. Hij gaat bij omhoog gaan ‘tegen de ruit in’.
Ik heb nu van die Valeo ruitenwissers erop zitten, en zelfs bij een enkel sneeuwvlokje piepen/kraken/krijzen ze niet meer…
Ze voelen lekker zacht en soepel aan (waarschijnlijk wel minder slijtvast : maar elk jaar nieuwe wissers is toch geen ramp?
ik heb laatst bij de praxis van die ruitenwissers gehaald met windspoilertjes erop waardoor je tijdens het rijden meer druk op de wisserbladen krijgt .
ze zijn onderverdeeld in het aantal centimeters maar die ik kocht stond speciaal de aanduiding XM/XANTIA
misschien een optie om van dat klapperen af te zijn .
werkt perfect op mijn XM
kosten iets van €7,50 per stuk
suc6
gekocht en verkocht
simpel toch
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Typisch, ik heb er nu een piepje bij die ik niet kon traceren. Ver weg in Winterberg dacht ik dat de dynamo-riem slipte, maar toen ik de snelheid van de ventilatie regelde, veranderde de piepfrequentie.
Dat wordt een ventilatie-unit scoren als het weer wat warmer wordt
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
xm ruilen voor een zx die heeft goede ruitenwissers
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ja, 1 hele grote die de helft van de ruit kan wissen. Bij de zx van m’n vriendin zit ik ook tegen het vuil aan te kijken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002