Hi allen,
Sinds een paar weken “bonkt” m’n bx als je vlot over een drempel gaat, en dat wordt steeds erger. Lijk van achteren te komen.
Ik rijdt er amper in (m’n vriendin gebruikt hem dagelijks), maar schrok dit weekend wel!
Het voelt alsof de achteras losligt o.i.d. Je hoort metalige klikken als ie “uitveert”. Ik hoopte op een gebroken stabilisatorstang, maar als het steeds erger wordt…... dan lijkt me dat onwaarschijnlijk.
Vanavond in ‘t donker maar eens eronder kruipen, heeft iemand tips, ideeen of ervaringen?
Achterwielen staan redelijk recht, dus de ADALS verwacht ik niet. Auto ligt gewoon als een blok op de weg, net als normaal. (is een tzd turbo uit 90, met 290k op de klok)
‘t probleem is dat ik gewoon geen tijd heb om er iets aan te doen, maar ja, als ‘t gevaarlijk wordt gaat ze weg. Erg jammer, want ‘t blok loopt als een tierelier.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Controleer de ophangpunten van het achtersubframe dan eens? Ik had ook zoiets, daar bleek later (bij sloop) dat het voorste ophangpunt van het achtersubframe rottig was. Ik dacht altijd dat het een adal was….
NB: die voorste punten zitten onder de instaplijst naast de achterbank.
Edit: of misschien ben jij één van de eersten met een defect silentblock a/h achtersubframe (zit ook daar, maar dan onder de auto)
Ich bin ein Breaker
Nou, even lekker onder de auto doorgekropen…..
Toen de wieltjes los in de lucht hingen en de dru kvan ‘t systeem was kwam de aap uit de mouw.
Als je aan de wielen juttert(omhoog-omlaag) komt ‘t geluid van de veerpoot, die zit los en klakt heel hard.
(de wielen zijn dan ook heel makkelijk op te tillen; zelfs de andere kant gaat mee omhoog dus de stab.stang is niet gebroken )
Lijkt dus alsof de auto over een drempel te weinig druk in ‘t systeem heeft om de veerpoot helemaal uit te veren. De auto veer verder perfect en rijdt gewoon super (toch Karel?)
Gevraagd:
-is dat onveilig? (‘t klinkt heel eng)
-wat kan ik daaraan doen?
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat er rechts een nieuwe bol odner zit, en links een (-goede-) oude.
gr,
Dana.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Eh, Daan, de veerpoot zit altijd los als de vering drukloos is.
Misschien is de plaat waar de veerpoot ingeklemd zit niet goed meer?
De auto reed inderdaad prima, maar toen hoorden we dit geluid ook nog niet (maar het geruis van de toen nog losse achterklep….).
Wat ook zou kunnen is dat het (kogel)stangetje aan de veerpoot uit het gewrichtje is gelopen - hoe dat zou kunnen? Moet wel de lekzak los en dat doe je liever niet vanwege de klem die zo duur is.
Ich bin ein Breaker
dat is normaal als de druk van de achtervering af is en de wielen van de grond dan komen de veercilinders los te zitten, dat geeft niks.
ik denk ook dat het de voorste ophanging is, dit controleer je door de auto op te bokken op de steunen net voor het spatbord, daar zit een versteviging en dan het subframe te bewegen.
zie topic bx 16 tzi 1991 daar heb ik de achterbrug losliggen dan weer je welke steun het is.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
tja, ik zal het checken.
Feit is wel dat zowel mijn vriendin als ikzelf een enorm “owja"moment hadden bij het geluid wat van de veerpoten kwam…. En de achterbrug zat geen beweging in toen de veerpoten op druk stonden. en we met z’n tweeen aan de wielen stonden te rukken en plukken(met wieltjes van de grond) ‘k Had de auto opgekrikt onder de trekhaak.
gr,
Daan
ps. ‘k moet toch toegeven dat dit forum erg relaxed is. Zit veel op het transalpforum en tegenwoordig soms op ‘t volvoV40-forum, maar hier is de hulp toch ‘t snelst.’;-)
(voordeel van Citroen, iedereen kan sleutelen???? )
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Heb je gekeken naar die beugels waar de torsiestang mee aan de draagarmen zit?
Aan de einden van de torsiestang zit een platte kant, die met een beugel tegen de arm gehouden word, die bedoel ik.
Kan me voorstellen dat als die los zijn, je ook zo’n soort geluid krijgt.
De wagen komt nog wel steeds op de goede hoogte achter?
Oh, en die haarspeld waarmee het veerelement aan de arm vast zit, was die er nog?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
De wagen komt prima op hoogte en stuurt gewoon perfect
Ook staan de wielen niet echt scheef.
m’n garagehouder zei simpelweg: ADALS rot (tja, zou ik ook zeggen als iemand uberhaupt iets vraagt over een bx )
Ik vraag me dat af, want de wielen staan niet heel scheef. ‘t probleem is dat de veerpoot loskomt van de ADA, daar hoort dus een borgpennetje?klinkt als iets logisch…....
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Dat borgpennetje zit aan het eind van de lekzak (die zwarte rubber hoes aan de voorkant v/d veerpoot), dus niet bij de veerbol. Onder/in de lekzak zit een stang (naar de veerpoot) die met kogelgewrichtje in de draagarm zit. Dat gewrichtje kan piepen, maar het kan er ook uit floepen (hard slaan + juiste hoek). Check dat eens even, door in de lekzak te knijpen moet je wel kunnen voelen hoe het zit.
Aan de kant van de veerbol zit de veerpoot echt los in het subframe. Zodra er systeemdruk is heb je daar geen last van.
Ich bin ein Breaker
wel interessant dat jullie het niet over de ADALS hebben….
Ik zal er vanavond even onder kruipen en kijken….. hopelijk valt het mee en kan ze nog een tijdje op de weg blijven. Als het tegenvalt, valt het doek vrees ik ook…...
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Adallen en dit:
Auto ligt gewoon als een blok op de weg, net als normaal.
gaan doorgaans niet samen.
Maar je hebt de hele zaak drukloos gehad, toen heb je neem ik aan ook gekeken/gevoeld of er speling op de draagarm zat?
Maar eh - na zoveel werk (voorsubframe toch?) geen tijd meer voor deze auto hebben, zou je daar geen spijt van gaan krijgen?
Het is niet toevallig zo dat het uitlaatophangpunt linksachter is afgebroken, en dat de uitlaat bonkt?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
euh, ja, volgen mij zit er bij alle types (correct me if I’m wrung) aan de kant van de harmonica een soort van overmaatse haarspeld die er voor zorgt dat het element aan de arm vast zit.
zo iets is dat:
[/url]
Aan de andere kant, de kant van de bol, zit ie gewoon los.
Als je de druk er af hebt, dan kun je hem daar een beetje draaien en heen& weer bewegen.
Als die haarspeld er niet aan zit, dan zou ik niet met de wagen rijden want met een beetje mazzel denk ik dat het veer element er dan langs op kan schieten!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
uhm, natuurlijk is die uitlaatophanging ook verrot, maar da’s als 15.000 km!
Subframe voor: dat ligt klaar, maar:
De auto heeft nogal eens electrische storingen, subframe lijkt me een drama-klus om te vervangen, en rond de APK-tijd moet ook de distributiesnaar. Tel daarbij op dat wij beiden 40+ uur werken, en ik ook nog 2 motoren moet onderhouden…. ik heb er simpelweg de zin niet meer in en de tijd niet meer voor om het zelf te doen.
Wel jammer ,want ‘t blokje draait echt perfect.
Iemand intresse in deze auto? Met gratis subframe
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
denk dat je gewoon je uitlaat hoort rammelen tegen je veerpoot en bol LA.
Kijk dus eerst de uitlaat maar eens na, effe flink aan slingeren aan het eind en lekker in het rond rossen. Hoor je snel genoeg of deze ergens tegenaan komt
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
helaas nog steeds geen tijd gehad om er eens goed naar te kijken.
Wel aan de uitlaat staan rukken&plukken;, kreeg niet “het” geluid.
De achterwieltjes staan redelijk recht, niet schrikbarend scheeft ofzo.
Maar:
Inmiddels is het geluid en gebonk een heel stuk verminderd, zeg 80%.... Wie weet lost het zichzelf op
Een keertje goed kijken naar alle kan nooit kwaad, maar voorlopig is de druk ff van de ketel.
Lang leve karakterbakken!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:uhm, natuurlijk is die uitlaatophanging ook verrot, maar da’s als 15.000 km!
Natuurlijk?
Als je het een keer goed laat lassen,dan hoeft het echt niet meer terug te komen. Daarna wel weer goed beschermen tegen verder roesten.
Een los of niet goed hangende uitlaat kan ook een hoop gedonder veroorzaken, die onderstelgerelateerd kijkt te zijn.