Wat emissie eisen kun je ook allerlei kanten uit. Ik heb me aan de telefoon wel een keer laten vertellen dat de emissie eisen gelden van de motor zoals deze oorspronkelijk in de originele auto zijn geleverd. Dus met de inlaat en uitlaat die indertijd ook bij de motor zat. Nou, het zal al aardig krap worden om het uitlaatsysteem van de donor auto er letterlijk onder te zetten.
Geef ik nu als voorbeeld mijn eigen auto (die is echt chaos).
Import duitser (op kenteken in 1998) uit 1990. Deze heeft dezelfde emissie karakteristiek alas een NL wagen uit 1993 (kat + EGR).
Echter, de onderblokcode is hetzelfde als bij een elektronisch geregeld blok(zoals vanaf 1996) is geleverd. Volgesn de verkoper is ooit de riem gesneuveld en is er wslk toen een moderner blok gemonteerd met de randapparatuur van het oude blok.
Stel dat ik dat laat keuren, dan zou het dus een blok zijn met elektronisch dieselmotormanagement, EGR en kat (daar zal ook wel een karakteristieke k-waarde bij horen).
Nu zet ik em in een BX die helamaal niks specifieks heeft: geen kat, geen EGR.
Als je het nu puur meetechnisch bekijkt, kan ik mij voorstellen dat de auto gewoon de emissie prestaties van het donorblok zal moeten halen. Dat maakt het een stuk makkelijker. Maar goed: zowel bij diesels als bij benzine auto’s is hier nog wel het een en ander aan onzekerheid.
Stel nu dat ik een BX Sport motor (gelode benzine, RON98, 2 dubbele carburateurs, geen kat) in een ZX wil zetten?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Maar als de Emissie eisen schoner zijn dan die van de oorspronkelijke dan lijkt het me geen probleem. Pas bij een vervuilendere motor lijkt het me problemen leveren. (dus schoner dan de auto waar het in komt)
Wat de geluidstest betreft: ik moet je gelijk geven dat het in theorie zou moeten maar als je daar aankomt met een orginele (van het type auto) uitlaat aankomt met een heel bescheiden geluidje dat ze niet heel moeilijk zullen doen
Kom je daar aan met een K&N filter een een brompijp? tja
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Er bestaan toch ook ZX 2.0 16v’s?
Of vergis ik me dan?
Dacht dat er in ieder geval bij CitroSport eentje rondrijdt.
In dat geval zit de typegoedkeuring er dus wel in…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
2Black schreef:Er bestaan toch ook ZX 2.0 16v’s?
Of vergis ik me dan?Dacht dat er in ieder geval bij CitroSport eentje rondrijdt.
In dat geval zit de typegoedkeuring er dus wel in…
jup
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos;=&id=12490&cache=no
maar meer dan 40% vermogen wist
Zx volcane motor is dan betere optie (2.0 8V met 122 pk)
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos;=&id=7658&cache=no
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Precies…
dan zou ik dus dat blok erin schroeven met alles erop en eraan…
Klopt je kabelboom ook gelijk helemaal en je aandrijfassen en je v-bak etc., etc. etc.
Nog makkelijker is een ZX 16v kopen….
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
2Black schreef:Precies…
dan zou ik dus dat blok erin schroeven met alles erop en eraan…
Klopt je kabelboom ook gelijk helemaal en je aandrijfassen en je v-bak etc., etc. etc.Nog makkelijker is een ZX 16v kopen….
klopt maar ik snap de TS ook wel…. liefde voor je auto ik kon ook beter gewoon een sport of een 16V kopen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
2Black schreef:Er bestaan toch ook ZX 2.0 16v’s?
Of vergis ik me dan?Dacht dat er in ieder geval bij CitroSport eentje rondrijdt.
In dat geval zit de typegoedkeuring er dus wel in…
Ja, voor die specifieke motor weer wel. Meja, die 140 pk versie is blijkbaar typevreemd.
de zx 2.0 16v die jullie van citrosport hebben geplukt is een 155 PK blok. Dat is technisch gezien een HEEEL ander blok. Niet alleen het vermogen ligt hoger maar technisch is het allemaal wat gevoeliger.
De 140 pk schijnt hetzelfd koppel te hebben als die originele 155 pk versie. Maximaal vermogen komt van de 14 pk alleen wat later.
Daarnaast is er ook nog een 167 pk zx maar die is best zeldzaam.
Waarom geen 2.0 8v? omdat dat niet echt een fijn blok is. Het is een stuk gevoeliger, levert maar matige prestaties.
Kortom, de 140 pk 16v uit een Xm heeft pluspunten
+ verkrijgbaarheid
+ mate van onderhoud in prijs en gemak
+ goedeprestaties.
+ aanschaf waarde van blok is beter
+ uithoudingsvermogen is beter aangezien er minder gevraagt word kwa vermogen.
lijkt me voldoende reden denk ik…
Overigens is het nog niet zo simpel. Het blok zal zonder probleem passen en ws ook in de zelfde motorsteunen.
Wat ik nog moet uitzoeken is het uitlaatspruitstuk enzo en de kvs slangen.
De assen etc kunnen het iig prima aan en volgens mij maar corrigeer me als het niet klopt, de bak van m’n 1.8 kan zo over.
@Mpostma,
wat bedoel je met de 140 is type vreemd ?
gompy58 schreef:@Mpostma,
wat bedoel je met de 140 is type vreemd ?
WAt ik begreep is de motor met specifiek DIE code niet in de ZX geleverd. Dus voor de RDW is het een blok dat niet in die auto is geleverd.
Maar je redenatie om juist dat blok te pakken volg ik volledig. Het lijkt mij een hardstikke fijn blok in een ZX.
McDean schreef:2Black schreef:Precies…
dan zou ik dus dat blok erin schroeven met alles erop en eraan…
Klopt je kabelboom ook gelijk helemaal en je aandrijfassen en je v-bak etc., etc. etc.Nog makkelijker is een ZX 16v kopen….
klopt maar ik snap de TS ook wel…. liefde voor je auto ik kon ook beter gewoon een sport of een 16V kopen
ik heb de zx in ‘96 van m’n ouders gekregen en de wagen nooit weggedaan ook al waren er leasebakken. Als ik m’n baan kwijt was en d eleasebak moest inleveren stond de zx altijd trouw te wachten en liep direct.
Ik heb er met de liefde van m’n leven voor het eerst in gezoend ops:
oh ja, en ik moets m’n ouders het bedrag alleen terugbetalen als ik de zx zou verkopen
Daarnaast, de zx is inmiddels voorzien van nagelnieuwe rgrote remmen voor, rondom koni geel, een mooi 16v interieur, keurig verlaagd rondom, lagers zijn vervangen, assen zijn vervangen. Ik heb een gereviseerde acheras klaar liggen met alle remmaterialen voor een trommel naar schijf wissel achter klaar liggen.. alle originele nieuwe remleidingen liggen opzolder…
ik geloof best dat er wat relatie gevoelens met dit rode wagentje zijn ops: