Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Welke auto je uitkiest hangt ook van je budget af, of wat je eraan uit wil geven. Ik heb ooit eenzelfde poll gestart cx-bx-xantia. Uiteindelijk is het een bx geworden. Niet heel duur in aanschaf, maar ook de onderdelen vallen mee. Ik wal laatste 75 euro kwijt voor twee remschijven en 2 remblokken. De dynamo was 35 euro tweedehands. Distributieriem en spanrollen vielen ook reuze mee. Ik heb er in de 6 maanden die ik de bx heb 20.000 km ingereden. en wat er aan schorte was of slijtage door het vele rijden of achterstallig onderhoud.
De CX is een stuk duurder in aanschaf, maar dan heb je echt een prachtige wagen.
GS zit daar weer een beetje tussen in geloof ik.
Maar qua onderhoud van de CX en GS(A) kan ik niet veel zinnigs zeggen. Weet ik gewoon niet.
Ohja gaat hij hem zelfonderhouden of laat hij dat doen.
kijk, daar heeft ie tenminste iets aan. het is een combinatie van :
-aanschafprijs (belangrijk voor de verzekering)
-onderhoudskosten (het is en blijft 1e autootje)
-degelijkheid
-vaste lasten (brandstof e.d.)
bedankt alvast voor alle reacties tot nog toe
In Bezit:
C4 Coupé 1.6 HDi 92PK VTR (2005)
Saxo 1.4i SX (2000)
Deze Prachtige Auto’s Zijn Te Bezichtigen In En Om Hellendoorn
Als je dat wilt weten, dan moet je niet vragen wat een technisch betere auto is, maar dan moet je vragen wat het op jaarbasis kost om in een CX, GS of BX te rijden. Dan is het antwoord namelijk simpel; trek een BX van marktplaats die gratis af te halen is en trap ‘m af zolang de APK nog duurt. Kosten; 0.
Als je hier niks aan hebt, gooi er dan gerust nog eens een andere vraag in.
Animal triste post coitum
is ook wel een goeie, maar het was eigenlijk de bedoeling omde auto te kopen. goedkoop als 1e auto te rijden en gewoon nog jaren door te rijden zonder al te veel problemen
In Bezit:
C4 Coupé 1.6 HDi 92PK VTR (2005)
Saxo 1.4i SX (2000)
Deze Prachtige Auto’s Zijn Te Bezichtigen In En Om Hellendoorn
why-not schreef:is ook wel een goeie, maar het was eigenlijk de bedoeling omde auto te kopen. goedkoop als 1e auto te rijden en gewoon nog jaren door te rijden zonder al te veel problemen
Pak dan liever wat moderners… een ZX of een Xsara. Of mag de aanschaf ook nog s niks kosten?
En betrouwbaar, en goedkoop en als 1e auto (hoeveel rij je?). Kun je wel of niet sleutelen?
Wat noem je “zonder al te veel problemen”? Mijn BX GTI bijv. is nu prima dagelijks inzetbaar, maar de vorige eigenaar werd horendol van het kreng omdat er telkens wel wat lulligs mee is. Daar moet je dan wel nuchter mee om weten te gaan.
een zx of een xsara is geen “echte” citroën en van de xsara vinden we thuis alleen de break mooi ops: een zx hebben we ook al gehad, dus dat is eigenlijk ook uitgesloten voor em… plus dat deze modellen niet wegenbelastingvrij zijn (lijkt ‘m heel veel te schelen of de auto dat nou wel of niet is) en dat is een vroege bx ook
In Bezit:
C4 Coupé 1.6 HDi 92PK VTR (2005)
Saxo 1.4i SX (2000)
Deze Prachtige Auto’s Zijn Te Bezichtigen In En Om Hellendoorn
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een belastingvrije BX is een speld in een hooiberg. GS-en zijn niet geschikt om jaren dagelijks in te zetten zonder al te veel problemen, tenzij je begint met een bijzonder gaaf exemplaar. Een CX is ten opzichte van een BX vrij duur om op de weg te houden, waarbij die laatste toch weer als meest geschikte naar voren komt.
ik heb het ook nog niet over nu, maar over 3 jaar heeft hij z’n rijbewijs, en dan wil hij na zijn studie een eigen auto gaan rijden. het idee van hem was ook om lekker op zoek te gaan naar een voertuig in een technisch goede staat, om bij ons in de schuur te stallen, die op te knappen, en te rijden wanneer het financieel mogelijk is. nu staan wij er wel achter (vandaar ook bij ons in de schuur ) omdat hij dan toch waarschijnlijk nog wel een beetje kennis op zal doen over auto mechanica e.d.
In Bezit:
C4 Coupé 1.6 HDi 92PK VTR (2005)
Saxo 1.4i SX (2000)
Deze Prachtige Auto’s Zijn Te Bezichtigen In En Om Hellendoorn
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een GS niet geschikt voor dagelijks gebruik? Dat is iets te kort door de bocht. In de jaren 70 en 80 werden er miljoenen dagelijks ingezet. Ook nu kan het nog steeds hoor. Wel goed onderhoud plegen (en nee, hij kan niet aan de laptop om uitgelezen te worden ).
Citroen!
DriverD schreef:Een GS niet geschikt voor dagelijks gebruik? Dat is iets te kort door de bocht. In de jaren 70 en 80 werden er miljoenen dagelijks ingezet. Ook nu kan het nog steeds hoor. Wel goed onderhoud plegen (en nee, hij kan niet aan de laptop om uitgelezen te worden ).
Klopt. Maar toen waren de onderdelen nog goedkoop en makkelijk verkrijgbaar en waren ze nog nieuw. Nu zijn de meesten oud en versleten en duidelijk onderhoudsbehoeftiger. Ik heb nu al diverse zaken nodig gehad voor de GS die alleen nog bij Chevronics verkrijgbaar waren: dat is echt niet meer goedkoop. Natuurlijk kun je best een goed exemplaar vinden, maar dan is het bijna weer zonde om em af te rijden als een daily driver. En zelfs die gerestaureerde exemplaren zullen ook hun onderhoud nodig hebben. Hihi, wat dat betreft heeft Patje74 wel de nodige ervaring met het 2 jaar op de weg houden van zijn GS.
Het idee van de belastingvrije auto en dan goedkoper?? Ik dacht dat men onderhand wel weet dat een belastingvrije auto ook 25 jaar oud is en dat die paar tientjes wegenbelasting die je per maand uitspaart over het algemeen minstens dubbel zo hard eruit gaan aan reparaties. Alleen als je heel weinig rijdt kun je er wellicht voordeel bij hebben. En dan nog: de meeste Citroens die oud zijn en zeker de hydrauliques hebben gewoon regelmatig aandacht nodig. Misschien dat je met een relatief simpele auto als een Volvo of een Opel waar de onderdelen ook nog goedkoop van voorradig zijn nog wel wat relatief goedkoop rijden, maar met een hydraulische Citroen.. ik geloof het niet. In dit opzicht blijft de BX de minst gecompliceerde keus.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
DriverD schreef:Een GS niet geschikt voor dagelijks gebruik? Dat is iets te kort door de bocht. In de jaren 70 en 80 werden er miljoenen dagelijks ingezet. Ook nu kan het nog steeds hoor.
Vertel eens, hoeveel zijn er nog van die miljoenen over?
En diegene die er nu eentje dagelijks rijden, wat voor mensen zijn dat? Zijn dat mensen die jaren voordelig en zonder problemen willen rijden, met de nadruk op voordelig? Of mensen die er veel uren en/of geld voor over hebben om in hun lievelingsvoertuig te kunnen rijden?
Misschien dat je met een relatief simpele auto als een Volvo of een Opel waar de onderdelen ook nog goedkoop van voorradig zijn nog wel wat relatief goedkoop rijden
ja, maar een citroen is in de aanschaf (wanneer ze nieuw was) toch wel zo’n paar duizend euro goedkoper. dit telt ook best mee in de verzekering, zeker als je nog geen schadevrije jaren hebt opgebouwd
In Bezit:
C4 Coupé 1.6 HDi 92PK VTR (2005)
Saxo 1.4i SX (2000)
Deze Prachtige Auto’s Zijn Te Bezichtigen In En Om Hellendoorn
why-not schreef:Misschien dat je met een relatief simpele auto als een Volvo of een Opel waar de onderdelen ook nog goedkoop van voorradig zijn nog wel wat relatief goedkoop rijden
ja, maar een citroen is in de aanschaf (wanneer ze nieuw was) toch wel zo’n paar duizend euro goedkoper. dit telt ook best mee in de verzekering, zeker als je nog geen schadevrije jaren hebt opgebouwd
Haha… dit klinkt me toch wel een beetje als spijkers op laag water zoeken. Je probeert de vaste lasten zo goedkoop mogelijk te houden, maar dat zijn bij een oude klassieker verwaarloosbare kosten vergeleken met onderhoud en brandstof.
maar je rijdt dan wel een klasieker… en dat is ook iets wat behoorlijk meetelt
In Bezit:
C4 Coupé 1.6 HDi 92PK VTR (2005)
Saxo 1.4i SX (2000)
Deze Prachtige Auto’s Zijn Te Bezichtigen In En Om Hellendoorn
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
DriverD schreef:graddus schreef:Nogal wiedes he, de gs is een ontwerp uit de jaren zestig, de cx uit de jaren zeventig en de bx uit de jaren tachtig, welke zou er dan het betrouwbaarst (lees het modernst en dus minder onderhoudsbehoevend) zijn?
Je wil toch niet zeggen dat een auto betrouwbaarder en minder storingsgevoelig wordt naarmate het ontwerp nieuwer is he? Als je dat gelooft, moet je maar eens met de wegenwacht gaan praten!
Ik heb het dan ook heel bewust over ‘onderhoudsgevoeligheid’ Het grote nadeel van moderne auto’s is al dat moderne gedoe, alles verstopt en computergestuurd, daar kun je al snel niets meer mee. En alles wat er op zit kan kapot, ook nog eens, waarom waren ze indertijd zo benauwd van een ds denk je? Omdat ze niet wisten wat ze met die ‘moderne’ technologie aan moesten