mijn stationair toerental is net iets hoger dan hoort als gevolg van een niet gehele teruggang van de gasklep. Het lijkt erop dat de spanveer, die ervoor zorgt dat die dichtgaat, niet meer sterk genoeg is. Een klein duwtje met de vinger zorgt ervoor dat er wel weer een normaal stationair toerental is. Het betreft het gasklepgeval aan het inlaatspruitstuk van een 21 injectie. De gaskabel heeft overigens speling genoeg, dus niet de reden dat die niet helemaal terugkomt. Het is vooral irritant wanneer stapvoets ingeparkeerd moet gaan worden.
Wat kan ik eraan doen om ervoor te zorgen dat het spulletje weer strak terugkomt als het gaspedaal wordt losgelaten? De spanveer er afhalen en strakker er weer opwinden? of alles gewoon loshalen en schoonmaken en smeren? Wie heeft er tips ?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nieuwe veren monteren kan. Bij mijn DS23 blijft het gaspedaal ook wel eens iets hangen. Ff met het de punt van mijn schoen eronder, het gaspedaal iets naar me toe trekken, klaar.
Citroen!
DriverD schreef:Nieuwe veren monteren kan. Bij mijn DS23 blijft het gaspedaal ook wel eens iets hangen. Ff met het de punt van mijn schoen eronder, het gaspedaal iets naar me toe trekken, klaar.
ik heb het niet over het blijven hangen van de gaskabel tussen het gaspedaal en de gasklep. Het gaat over het blijven hangen van de gasklep zelf a.g.v. vermoedelijk de spanveer die daar op gemonteert zit. Ik had al aangegeven dat de gaskabel nl. gewoon “slap” hangt bij (in ieder geval niet gespannen) stationair en dat het dus daar niet aan ligt. Evengoed dank voor het reageren
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Sorry, niet goed gelezen… Gaat om een IE dus. In dat geval zou ik de gasklep zo goed mogelijk schoon maken en smeren met dunne olie.
Citroen!
DriverD schreef:Sorry, niet goed gelezen… Gaat om een IE dus. In dat geval zou ik de gasklep zo goed mogelijk schoon maken en smeren met dunne olie.
Ok, ik heb wel een exploded view van de gasklep en toebehoren. Zou dus wel moeten lukken om ‘m te demonteren en te monteren. Nog zaken waar ik rekening mee moet houden? of onderdelen die specifiek moeten worden gereinigd en/of gesmeerd moeten worden?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ik zou de zaak niet meteen demonteren. Eerst zo goed mogelijk schoonmaken, dan smeren (vooral de as natuurlijk).
Citroen!
het is niet aannemelijk dat de veer slechter is geworden.
dus zal er inderdaad wat smerigheid zijn.
even goed naar kijken, de veer zelf kan ook vies zijn, anders het asje zoeken en eens flink poetsen.
werkt dit niet:
de lelijke oplossing is een extra veer plaatsen,
.komma
Dirkman schreef:het is niet aannemelijk dat de veer slechter is geworden.
dus zal er inderdaad wat smerigheid zijn.even goed naar kijken, de veer zelf kan ook vies zijn, anders het asje zoeken en eens flink poetsen.
werkt dit niet:
de lelijke oplossing is een extra veer plaatsen,
om het asjes te reinigen en te smeren moet ik toch het spulletje demonteren??
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012