Mijn bx chic uit 1991 is afgekeurd op de rechter stuurhuishoes. Deze was gescheurd. Nu is het vervangen van deze hoes normaliter een eitje ware het niet dat ik de stuurbekrachtigingscilinder met geen mogelijkheid van de nok van het stuurhuis loskrijg. Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand (behalve trekker en breekijzer , die heb ik al gebruikt) nog tips?
Groeten Jan
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Re: Vervangen stuurhuishoes
JanS schreef:Mijn bx chic uit 1991 is afgekeurd op de rechter stuurhuishoes. Deze was gescheurd. Nu is het vervangen van deze hoes normaliter een eitje ware het niet dat ik de stuurbekrachtigingscilinder met geen mogelijkheid van de nok van het stuurhuis loskrijg. Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand (behalve trekker en breekijzer , die heb ik al gebruikt) nog tips?
Groeten Jan
Helaas is dit bij een BX geen eitje, maar een flinke klus waar menig garage niet eens aan begint.
Als je het ‘officieel’ wilt doen zal het gehele stuurhuis uitgebouwd moeten worden, want de hoes zal via de linkerkant gemonteerd moeten worden.
Ik heb de hoes de laatste keer toch via de rechterkant kunnen monteren, maar dit vergt enige rek- en strekoefeningen van de hoes en van jezelf.
Sowieso hoort de stuurstang bij de binnenste kogel losgemaakt te worden. Deze zit geborgd en dient helemaal verwijderd te worden. Verder dient de stuurbekrachtigingcilinder verwijderd te worden. Hier zitten 2 hydrauliek leidingen aan vast en twee torx-bouten. De leidingen kunnen wellicht blijven zitten zodat je de cilinder opzij kunt duwen. De twee torx-bouten losdraaien en de cilinder is los.
Het vervelende is dat de rechter-torx-bout in een huls is gedraaid die vast zit op het stuurhuis. Met een met WD-40 ingespoten stuurhuishoes kun je deze hier net overheen draaien. Toch bestaat de kans dat de hoes scheurt, zeker met dit koude weer.
Als je via de linkerkant de hoes gaat monteren, moet nog veel meer los o.a. het stuurronsel, maar daarna kun je de hoes er ook gewoon opschuiven totdat ie op zijn plaats zit.
Op onderstaande foto (gemaakt terwijl de motor verwijderd was) zie je het stuurhuis zitten. De hoes is al verwijderd, de stuurbekrachtigingscilinder is losgemaakt en je ziet de huls nog zitten waarover de hoes gedraaid moet worden. De binnenste stuurkogel is ook al verwijderd.
Succes met deze toch behoorlijke operatie.
Bedankt voor je tip.
Maar heb ik het mis als je de bout uit de zuigerstang van de stuurbekrachtigingscilinder draai (rechterzijde dus) dat deze dan vrij eenvoudig los moet kunnen? Op jou foto is hij tenslotte ook los!
Jan
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
JanS schreef:Bedankt voor je tip.
Maar heb ik het mis als je de bout uit de zuigerstang van de stuurbekrachtigingscilinder draai (rechterzijde dus) dat deze dan vrij eenvoudig los moet kunnen? Op jou foto is hij tenslotte ook los!Jan
Ik zal maar eerlijk bekennen dat bij de laatste APK mijn Chic ook deze operatie heeft ondergaan. In totaal voor alle APK-punten waaronder 2 stuurhuishoezen en 2 lekzakken van de achterveerpoten, inclusief de keuring zelf, kostte me 2 uur arbeidsloon van 38.50 eur ex btw. Ik weet niet hoe jij met geld zit natuurlijk maar voor zo’n bedrag ga ik zelf niet prutsen op de parkeerplaats.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:JanS schreef:Bedankt voor je tip.
Maar heb ik het mis als je de bout uit de zuigerstang van de stuurbekrachtigingscilinder draai (rechterzijde dus) dat deze dan vrij eenvoudig los moet kunnen? Op jou foto is hij tenslotte ook los!Jan
Ik zal maar eerlijk bekennen dat bij de laatste APK mijn Chic ook deze operatie heeft ondergaan. In totaal voor alle APK-punten waaronder 2 stuurhuishoezen en 2 lekzakken van de achterveerpoten, inclusief de keuring zelf, kostte me 2 uur arbeidsloon van 38.50 eur ex btw. Ik weet niet hoe jij met geld zit natuurlijk maar voor zo’n bedrag ga ik zelf niet prutsen op de parkeerplaats.
tssss, tenzij je perse wilt weten hoe het zit, en je wijgert uit principe naar de garage te gaan
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Hallo iedereen,
jawel het is gelukt. Enige tijd de nok van de zuigerstang van de stuurbekrachtigingscilinder ingespoten met WD 40 en hij kwam d.m.v. een trekker los.
Eric, het is toch vrij eenvoudig om de stuurhoes over de nok heen te frommelen. Ik ben er in totaal een drie kwartier me bezig geweest. Zuigerstang los, spoorstangkogel op de fusee los en hoes eroverheen schuiven. Daarna alles weer monteren.
JanS
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
JanS schreef:Hallo iedereen,
jawel het is gelukt. Enige tijd de nok van de zuigerstang van de stuurbekrachtigingscilinder ingespoten met WD 40 en hij kwam d.m.v. een trekker los.
Eric, het is toch vrij eenvoudig om de stuurhoes over de nok heen te frommelen. Ik ben er in totaal een drie kwartier me bezig geweest. Zuigerstang los, spoorstangkogel op de fusee los en hoes eroverheen schuiven. Daarna alles weer monteren.JanS
Je had beter echte kruipolie kunnen nemen want WD40 is echt geen geschikt middel voor dit soort operaties. Wel om bijv. rubberhoezen in te spuiten die ergens overheen moeten, of bijv. doorvoeren door kokers, schutborden etc.
Maar het grote nadeel voor dit soort klussen is: het kruipt echt bijna niet, te verwaarlozen! Een spuitbusje échte kruipolie zal je versteld doen staan.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Iemand een idee hoe je de stuurkogel rechterzijde van het stuurhuis loshaalt? Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig? Hoe werkt die borging daar?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik heb dit toevallig vorige week gedaan:
Rechterspoorstang-einde eraf
Stuurbekrachtiging servo loshalen
Rubber kap rechts naast de SB bevestiging eraf pielen door met een schroevendraaier het rubber opzij te schuiven (zie ook deze thread: )
Moordenaar (oftwel pijptang) op de binnenste spoorstangkogel en draaien maar.
Er zit een soort van borgplaatje, maar bij mij kwam het allemaal goed los. Misschien moet je het eigenlijk wel weer vernieuwen, dat heb ik niet gedaan want het zag er nog goed uit. Ik heb wel wat locktite op de draad van de binnenste kogel gedaan en de boel behoorlijk vast gedraaid.
Fotos:
http://fotoalbum.dds.nl/sentient/stuurkogels
Overigens had ik zelf weinig moeite met het vernieuwen van de rechterhoes vanaf de rechterkant. De boel vettig gemaakt en geduldig aan de hoes lopen draaien en duwen tot hij in zijn geheel over de bevestiging van de sb heen was geschoven.