1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Diodes
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 27 januari 2008 08:31 PM

Ik heb een xm ct uit 2000, met een Valeo H5 83B2G veercomputer.Ik heb de indruk dat mijn hydroactiefbollen niet meer meeveren. Alle bollen zijn op druk gecontroleerd, maar de wagen hobbelt over de weg.
Nu wilde ik eerst een storingsdiagnose code 31 en 32 uitvoeren. Daarbij moet je de weerstand en de spanning over resp. aansluiting 1 en 8, en aansluiting 2 en 8 meten van de witte stekker op de veercomputer. Maar wat is aansluiting 1, 2 en 8???? Daarnaast wilde ik de modificatie aanbrengen van de diodes in de bedrading van diezelfde witte stekker. Daar heb je de 2 witte draden en 1 groengele massadraad voor nodig.
Maar bij mijn witte stekker zitten 5 groene (2 dikke, 2 iets minder dikke en 1 dunne), 3 dunne rode en 3 dunne witte draden. Welke witte moet ik dan hebben? De informatie van de storingsdiagnose en de diode-modificatie heb ik in de loop der tijd van dit forum af geplukt, maar ik weet niet meer bij wie. Wie weet raad? Alvast bedankt en met vriendelijke groet, Manus.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 27 januari 2008 10:08 PM
  [ # 1 ]

Dat wordt lezen Manus. Gompy heeft nu een actief draadje van maar liefst 22 pagina’s (“wanneer leren de dealers eens uitlezen”) , die gaat helemaal over diodes en relais solderen.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 27 januari 2008 10:36 PM
  [ # 2 ]
malle pietje schreef:

Dat wordt lezen Manus. Gompy heeft nu een actief draadje van maar liefst 22 pagina’s (“wanneer leren de dealers eens uitlezen”) , die gaat helemaal over diodes en relais solderen.

en het gaat over uitlezen….. en storingen wissen…. en veercomputers algemeen… Wink

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 januari 2008 03:22 PM
  [ # 3 ]

kortom de pieken en dalen die wel of niet hydraulisch worden geregeld Very Happy

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 januari 2008 03:37 PM
  [ # 4 ]

heel veel leesplezier gewenst!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 29 januari 2008 10:20 AM
  [ # 5 ]

Er moet toch iemand zijn die mij kan uitleggen waar pootje 1, pootje 2 en pootje 8 zit op de witte stekker? Er vanuitgaande dat pootje 1 de voorste klep, pootje 2 de achterste en pootje 8 de massa is. Ik heb wel een vermoeden, maar ik blaas de boel niet graag op. Misschien kan ik beter dicht bij de kleppen gaan zitten, weet ik zeker dat ik de goede draden heb. Maar ja, geen brug en dat onder de auto liggen word je ook zat. Ik heb gister gelezen tot ik vierkante ogen had, maar begrijp ik het goed dat om de boel weer in de normale stand te krijgen, de dealer hem moet recetten (accupolen los is niet genoeg)? Soms denk ik wel eens, hoe meer je leest, hoe meer je weet, maar ook hoe meer vragen er boven komen drijven. Ik wacht het nog even af. Met vriendelijke groet, Manus.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 29 januari 2008 11:05 AM
  [ # 6 ]

De beste oplossing is om de diodes in de veercomputer aan te brengen, dan hoef je niet in je bedrading te snijden en solderen.
Openmaken van de VC is niet moeilijk, alle schroeven losdraaien en met een beitel oid het deksel loswrikken.
Op de witte connector staat aan de binnenkant een pin layout. Ik zal later vandaag een fotootje plaatsen van hoe ik de diodes er in gesoldeerd heb.

Over het resetten: lees het draadje van Gompy!

Ik denk dat het beter is om vragen verder te stellen in dat draadje want dan houden we alles bij elkaar.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 29 januari 2008 11:52 AM
  [ # 7 ]
par eXeMple! schreef:

De beste oplossing is om de diodes in de veercomputer aan te brengen, dan hoef je niet in je bedrading te snijden en solderen.
Openmaken van de VC is niet moeilijk, alle schroeven losdraaien en met een beitel oid het deksel loswrikken.
Op de witte connector staat aan de binnenkant een pin layout. Ik zal later vandaag een fotootje plaatsen van hoe ik de diodes er in gesoldeerd heb.

Over het resetten: lees het draadje van Gompy!

Ik denk dat het beter is om vragen verder te stellen in dat draadje want dan houden we alles bij elkaar.

Manus, als ik je goed begrijp zoek je de juiste draden om diodes op te solderen.

Vaak (heb ik inmiddels ervaren) is dat niet het (enige) probleem, maar zijn de relais ook doorgebrand, die juist door de diodes moeten wroden beschermd. Lees dus het draadje van Gompy door, daar staat in welke relais er worden bedoeld, van Par eXaMple krijg je hopelijk een foto, dan weet je direct waar de diodes en relais zitten, dat scheelt je een hoop werk.

En over resettten van de computer, dan kan je ook zelf, maar inderdaad heeft de accupolen loshalen (al doe je het een week lang) heeft geen zin.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 januari 2008 12:50 PM
  [ # 8 ]
bogaard77 schreef:

heel veel leesplezier gewenst!!

In dit draadje staat ook een link naar een document waar de oin layout in staat dach ik…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 29 januari 2008 02:55 PM
  [ # 9 ]

Hier is de foto:
 
Volgens mij heb ik pootje 15 genomen, dat is ook massa. Die is iets makkelijker te bereiken dan 8.

Je hebt een XM uit 2000 dus ik verwacht dat je dezelfde VC hebt als de mijne uit ‘99. In oudere XM’s zit een VC met een andere print erin, dan moeten de diodes anders geplaatst worden.

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 29 januari 2008 03:40 PM
  [ # 10 ]

Par Exemple, Malle Pietje en Boogaard, bedankt voor jullie reactie!!! Hier heb ik wat aan! Par E., ik heb een valeo h5 83b2g computer en die ziet er exact hetzelfde uit als die op jou zeer duidelijke foto. Dit lijkt mij inderdaad een goede optie. Malle Pietje, wat de relais betreft, deze zien er bij mij nog zeer netjes uit en ik had begrepen dat wanneer ze overleden zijn er toch “brandvlekken” te zien moeten zijn. Blijft over het resetten. Malle Pietje, als accupolen loshalen niet genoeg is, moet ik dan net als jij zo’n kastje maken, of is er een simpelere manier? Nogmaals bedankt en misschien komt er nog een handige tip voor het resetten.
Met vriendelijke groet, Manus.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 29 januari 2008 03:50 PM
  [ # 11 ]
manus schreef:

Par Exemple, Malle Pietje en Boogaard, bedankt voor jullie reactie!!! Hier heb ik wat aan! Par E., ik heb een valeo h5 83b2g computer en die ziet er exact hetzelfde uit als die op jou zeer duidelijke foto. Dit lijkt mij inderdaad een goede optie. Malle Pietje, wat de relais betreft, deze zien er bij mij nog zeer netjes uit en ik had begrepen dat wanneer ze overleden zijn er toch “brandvlekken” te zien moeten zijn. Blijft over het resetten. Malle Pietje, als accupolen loshalen niet genoeg is, moet ik dan net als jij zo’n kastje maken, of is er een simpelere manier? Nogmaals bedankt en misschien komt er nog een handige tip voor het resetten.
Met vriendelijke groet, Manus.

Er zijn maar 3 manieren om de computer te resetten (na te hebben uitgelezen). 1 is naar de dealer gaan (en hopen dat ze het kunnen), 2 de schakeling volgens het draadje van Gompy maken enhopen dat het werkt, 3. een werkende schakeling in een net doosje van mij kopen.

De ecu moet eerst uitgelezen zijn voordat ie kan worden gereset. Accupolen loshalen, tegen elkaar, etcetc, heeft allemaal geen zin.

Edit,
als de relais er nog goed uitzien, lijkt het me inderdaad niet het probleem. Dan is mijn tip inderdaad alleen de diodes doen en daarna resetten.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 29 januari 2008 07:18 PM
  [ # 12 ]

Malle Pietje (en anderen), de diodes zitten erin. Misschien een domme vraag, maar zonder resetten geen effect, of is het resetten alleen om de foutmelding uit de computer te halen. Ik denk dat ik maar probeer om hem bij de dealer te laten uitlezen en te resetten. Met vriendelijke groet, Manus.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 januari 2008 07:29 PM
  [ # 13 ]

Die diodes zorgen ervoor da je VN05n relais niet stuk gaan. Als die al stuk zijn merk je niks… Resetten help dan niet.

Als de VC in storing staat moet je resetten om dat te verhelpen… En dan lag het niet aan je diodes…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 29 januari 2008 08:04 PM
  [ # 14 ]

Als ik je goed heb begrepen waren de relais niet kapot. Nu heb je (preventief) de diodes erin gesoldeerd maar krijgt geen lampje te branden of effect op de vering. Dat klopt ook, want de computer moet je eerst uitlezen en resetten.

Dus lees nou nog even dit documentje door en je bent klaar.  

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 29 januari 2008 11:43 PM
  [ # 15 ]

Alleen diodes vervangen zal nooit de vering verbeteren. De diodes spelen geen rol in de regeling van de vering. De diodes die in de elektrokleppen zijn ingebouwd en de diodes die later in de VC worden gesoldeerd, zijn puur preventief. Ze beschermen de VN05N SSR’s tegen inductiestromen die in de spoel van de klep ontstaan.

Vering van een hydractieve XM verbetert door:
- alle bollen goed op druk en schone LHM
- goed werkende VC, dus werkende VN05N’s
- VC uitgelezen en gereset.
- en dan moet je nog hopen dat de sensoren niet een permanente storing hebben en dat de elektrokleppen niet defect zijn.  Cool

Maar ik heb het idee dat we het draadje van Gompy helemaal overnieuw aan het schrijven zijn.  Wink
Ik ben niet de TS maar zou een slotje een goed idee zijn? Dan gaan we met z’n allen weer terug naar Gompies draad.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook