Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
GoofBlikscha schreef:dat is meer werk dan het vervangen van de brandstofpomp voet
Maar het is definitief, ik ga hopelijk volgende week aan het motor wisselen.
Dat lijkt me indedaad een veel beter idee!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Een injectie brandstofpomp levert veel te veel druk voor een carburateur, dus dat is niks!
Voor zover ik weet hebben zelfs redelijk moderne nokkenassen nog dat brandstofpomp excentertje. Het “lijkt” me helemaal dat ene TGI dat nog heeft omdat in die tijd nog gewoon de TGS-en voor de Belgische en Franse markt van de band rolden met ... jawel, een carburateur!
Mocht de TGI kop wat grotere kleppen hebben (gek dat een carburateur en monopoint nog steeds op hetzelfde vermogen uitkomen) dan lijkt me dat met LPG gebruik nog helemaal geen probleem. Dat stel je zo bij op de verdamper (als het al nodig is).
Ik denk eerder dat alleen een 15RE of 16RE met hun beperkte vermogens (krap 80 pk) wat zijn geknepen in de kop en carburatie, maar het gaat hier om een volbloed TRS met 90 pk.
Lijkt me een bruikbaar scenario: een compleet TGI blok erin hangen, evt. met de spruitstukken van de TRS.
Ik heb dat pas nog ergens staan bekijken - het gaat erom dat de uitsparing in de kop, waar de hevel van de pomp in gaat, niet doorgeboord is in de kop. Je kunt wel de schroefjes erin draaien maar meer niet. Of er moet een vriesplaatje-achtige constructie in geperst zijn.
Ich bin ein Breaker
Ja, en die uitsparing die niet uitgeboord is, zit op het termostaat/sensoren/keerring huis, dus dat is zo om te wisselen met die van de TRS, waarbij hij wel doorgeboord is..
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ah, dat was me dan nog weer niet opgevallen. Het schept wel grappige fout-mogelijkheden als: “ik heb olielekkage aan mijn thermostaathuis”...
En dan het nokje nog.
Ich bin ein Breaker
Edit: as we speak is Goof me al voor. Nja, de foto’s zijn niet geheel onbruikbaar denk ik.
karel schreef:Ik heb dat pas nog ergens staan bekijken - het gaat erom dat de uitsparing in de kop, waar de hevel van de pomp in gaat, niet doorgeboord is in de kop. Je kunt wel de schroefjes erin draaien maar meer niet. Of er moet een vriesplaatje-achtige constructie in geperst zijn.
Hier kun je goed zien dat het benzinepomp voetstuk geen onderdeel van de kop is, maar van het aanhangsel, waar de stroomverdeler en thermostaat ook op zitten.
Bij deze GTI van Roel (ok, slecht voorbeeld omdat dit een 1.9 is, maar hetzeflde principe) kun je het mooi zien. Dit principe is voor zover ik weet ook bij de 1.6 gebruikt…
Met nokkenas.
Hier een Turbo CT.
En voor de compleetheid toch nog een TRS. Let op de plek van de benzinepomp.
Ik heb ook nog even gekeken bij een 19TZI blok dat hier nog ligt, die heeft de benzine pomp nok nog. (was een multipoint blok) Morgen ga ik het betreffende blok onder handen nemen (moet ik hem eerst even uitgraven).
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
mpostma schreef:Een injectie brandstofpomp levert veel te veel druk voor een carburateur, dus dat is niks!
oh, tsja ik ben ook meer van de oliestook… ops:
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
JanvB schreef:mpostma schreef:Een injectie brandstofpomp levert veel te veel druk voor een carburateur, dus dat is niks!
oh, tsja ik ben ook meer van de oliestook… ops:
Ik ook hoor
mpostma schreef:JanvB schreef:mpostma schreef:Een injectie brandstofpomp levert veel te veel druk voor een carburateur, dus dat is niks!
oh, tsja ik ben ook meer van de oliestook… ops:
Ik ook hoor
en anders ik wel, maar dan echte olie stook. oude friet olie enzo.
Test