Simpele Ziel schreef:Ik kon het verwachten, alleen had ik niet uit jouw hoek zoiets verwacht…Vraag eens aan je pa waarom ik zoiets zou schrijven…
Waar moet dat heen met de jeugd…pa rijdt een Turbo, zoonlief ronkelt ongeblazen door met 20 pk minder
De weerstand van de airco pomp is vrij groot, zelfs een TD heeft er soms nog moeite mee..
Hehehe , dat valt wel mee hoor, ik heb een Xsara 1.9D gehad met een achteraf ingebouwde kl@$#te imitatie Airco, daar viel best mee te rijden, alleen snel inhalen en wegrijden uit stilstand ging niet, dat laatste is later gelukkig verholpen.
De 306 1.9D Break welke 1115 Kg woog, met zware belading waarschijnlijk net zo zwaar als de 1210Kg Xantia 1.9D, reed best met de Airco aan
En die wagen was altijd tot de nok toe volgeladen en reed nog best, zie mijn berichten in het topic over de snelheidsovertreding in Belgie
@sans-pareil, een werkende verwarming met dit koude weer is inderdaad aan te bevelen op het moment
Simpele Ziel schreef:...pa rijdt een Turbo,
Ehh…..je loopt achter SZ
Ik rijd nu 5 maanden met een ongeblazen ZX 1.9 D rond.
Rijdt ook prima een ongeblazen ZX 1.9 D
@Renz, heeft jouw Xantia ook een Airco en wat is het gemiddelde verbruik :
Bram schreef:Simpele Ziel schreef:...pa rijdt een Turbo,
Ehh…..je loopt achter SZ
Ik rijd nu 5 maanden met een ongeblazen ZX 1.9 D rond.
Ja oké, ,maar ik schetste even de situatie zoals hoe hij mij het beste uitkwam, dus bram, mond houden, jij rijdt een 1.9td
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik vergelijk even de Xantia met de 306 1.9D break die ik heb gehad op het gebied van motor & Prestaties en zie dat het mee moet vallen met wat ik gewend ben , Zo te zien heeft de Xantia iets meer vermogen (1 PK ) en een iets hoger koppel bij een lager toerental.
Citroen Xantia 1.9 D SX
cilinderinhoud: 1905 cm3
boring x slag: 83,0 x 88,0 mm
compressieverh: 23,0:1
max. vermogen: 52 kW (71 pk) @ 4600tpm
max. koppel: 121 Nm @ 2000tpm
katalysator: nee
massa leeg: 1210 kg
topsnelheid: 160 km/h
acceleratie 0-100 km/h in 17,6 s
verbruik gecombineerd: 6,2 l/100km
Peugeot 306 Break XTd 1.9
cilinderinhoud: 1868 cm3
boring x slag: 82,2 x 88,0 mm
compressieverh: 23,0:1
max. vermogen: 51 kW (70 pk) @ 4600tpm
max. koppel: 125 Nm @ 2500tpm
brandstofsysteem: indirecte inspuiting
katalysator: roetfilter
massa leeg: 1115 kg
topsnelheid: 162 km/h
acceleratie 0-100 km/h: 17,9 s
verbruik gecombineerd: 6,2 l/100km
Rijdt ook prima een ongeblazen ZX 1.9 D
Alleen bij het inhalen moet je wel even meeduwen…
Weefje schreef:Rijdt ook prima een ongeblazen ZX 1.9 D
Alleen bij het inhalen moet je wel even meeduwen…
Gewoon niet inhalen
PS: Wat ben jij vroeg op
Simpele Ziel schreef:Ja oké, ,maar ik schetste even de situatie zoals hoe hij mij het beste uitkwam, dus bram, mond houden, jij rijdt een 1.9td
Dat zou ik graag willen geloven…..maar zoals anderen hierboven ook al vertelden…..ik mis die 20 (in mijn geval zelfs 25, want 65 i.p.v. 70) PK WEL !
Maar ehh…..een airco op een 1.9 D is geen enkel probleem hoor….zeg dat ie een 5 pk trekt van de motor…..nou, dat verschil heb ik dus vanwege die EGR…..65 i.p.v. 70 (of 71) PK.
En dan…..als een TD stationair draait, heeft hij vrijwel dezelfde kracht als een gewone D…..pas boven de 1500 rpm krijgt hij zijn extra trekkracht door de turbo.
Er rijden van andere merken auto’s rond met een 1.3 benzinemotor met Airco…....dus
Heb net even de buurman gesproken waar ik werk, dat is een Alfa/Fiat specialist en gevraagd naar de mogelijke oorzaken van het olieverbruik na een koppakking wissel, Zijn mening:
Kop kan gevlakt zijn en door een hogere compressie is er olieverbruik opgetreden.
Kop/motor kan heet zijn geworden, waardoor er mechanische schade is aangericht, de vraag is hoe erg? Het kunnen volgens hem ook de zuigerveren zijn, ik vertelde hem toen dat Ceulen & Co heeft gezegd dat de auto goed start en loopt zonder gekleurde rookpluimen.
Hij vertelde mij toen iets over meeverbranden van de olie via de ontluchting? en dat zie je niet.
Zijn advies laten staan, is te duur, maar goed hij is Alfa specialist en heeft waarschijnlijk geen idee van de prijzen van Citroens en kent de goede reputatie van de 1.9D waarschijnlijk niet. Hij voegde er wel aan toe dat er met de “klassieke” ongeblazen diesels niet zo veel problemen zijn.
Stel dat ik 1000 euro extra kosten incalculeer voor reparatie van de motor om het olieverbruik te beperken, zou dat reeel zijn :
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
hoeveel wordt het dan samen? als je er 1000 euro bij doet zou je dan dat geld niet extra reseveren voor een iets duurdere xantia die wel geheel zonder risico’s gekocht kan worden.
Het blijft een gok, maar als je al van tevoren weet dat er eventueel iets mis is…
Sep schreef:hoeveel wordt het dan samen? als je er 1000 euro bij doet zou je dan dat geld niet extra reseveren voor een iets duurdere xantia die wel geheel zonder risico’s gekocht kan worden.
Het blijft een gok, maar als je al van tevoren weet dat er eventueel iets mis is…
Dan zou het totaal op ca. 2750 uitkomen, de auto kost 1750 euro.
Het feit dat het een specialist is en enkele goede referenties zijn pluspunten en als ik weet wat er exact aan de hand is dan kan ik daar rekening meehouden, daar zijn die 1000 euro voor. Extra kosten met een occasion van deze leeftijd km-stand heb je altijd, alleen het moet niet 3x 700 euro ofzo worden.
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ja dat is ook zo, er wordt in ieder geval eerlijk gezegd wat er mankeert, maar je weet natuurlijk niet hoeveel olie die gebruikt. maarja je zet toch ook geen huurauto in als je weet dat je elke 1000km olie bij moet vullen.
áls je het zo bekijkt. mmm blijft lastig.
Re: Xantia
M&M schreef:FF naar een “goede” specialist met veel diesel ervaring brengen , zoals Renard , weet je gelijk waar je aan toe bent
Je bent erg realistisch zx1.4i en ziet tenminste in dat er altijd wel wat aan een occassion mankeert van deze leeftijd en prijs .... idereen wil altijd voor een prikkie op de eerste rij zitten en verwacht een perfecte auto voor weinig
Soms heb je natuurlijk mazzel met goed zoeken ...
Je heb helemaal gelijk in deze prijsklasse moet je gewoon rekening houden met kosten, het feit dat het een specialist is en enkele goede referenties geven mij de hoop dat het niet een wrak is, hij moet ook aan zijn goede naam denken.
M&M, Goede tip, ik ga die Renard maar eens bellen.
@Sep, je opmerking over een het inzetten van een huurauto die olie verbruikt is een goede, daar zit wat in. :
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ja en toch over prijs he,
een xantia diesel vooral met airco levert nog best wat op.
Laatst aan de handel een xantia 1.9d ‘96 380.000 met airco voor 1500,- aan de handel verkocht.
Dus die 1750 euro is niet te veel voor zo’n auto. Kun je niet pingelen met de prijs tot 2000,- en dan het olieverbruik laten oplossen als er al een flink verbruik is want volgens mij mag zo’n motor op zn tijd toch wel wat olie gaan verbruiken ??
Als het nou eens duidelijk was hoeveel olie verbruik? Kijk een litertje op de 10.000km is niet erg, maar op de 1000km wel.
Heb zojuist Renard gebeld en Rene zelf gesproken, een erg vriendelijke en deskundige kerel moet ik zeggen. Volgens hem kan het bijna niet anders dan dat de motor te heet is geworden en heeft geleid tot een koppakkingwissel. De zuigerveren hebben het in dat geval nogal zwaar gehad, en dit leid tot het olieverbruik. Om het te verhelpen zou het een motorrevisie worden van bijna 3000 euro, blok eruit, zuigerveren vervangen en de cylinderwand honen. Dus niet echt aan te raden volgens hem, aangezien een gereviseerd blok al c.a. 1750 kost.
Hij kent Ceulen & Co in Groningen niet, want hij noemde eerst een andere naam, iets met een b? ben het even vergeten.
Zijn advies laten staan