Sinds zondag avond staat ze stil. Ik had al wat startproblemen de laatste tijd, het ging allemaal erg moeizaam, lang starten, moeilijk aanslaan etc.
Nu is het echt uit de hand geescaleerd: ze slaat helemaal niet meer aan, zelfs niet even en voorzichtig stootje zoals eerst, maar niks!
Het probleem lijkt met de ontsteking te zijn.
Tot nu toe heb ik de bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap vervangen, maar zonder succes.
Hoe nu verder? Moet ik ook de bobine vervangen? Is er iets dat ik kan meten?
Of woont er misschien iemand in de buurt (eindhoven) die dit in vijf minuten kan fixen?
Bij voorbaat al heel veel dank!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Start je altijd op benzine of meestal op gas?
Startmotor draait wel goed rond?
Heb je een vonk?
Kijk of je uberhaupt een vonk krijgt, zo niet dan ga eens de contactpunten van de bobine schoonmaken.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik start normaal op gas, maar nu heb ik beide al ruim geprobeerd.
Bobine heb ik nog niks mee gedaan, maar die kan ik gewoon open maken en dan poetsen?
Ik kan nu niet zien of ik wel een vonk krijg, ik ben zo verstandig geweest mijn pijpsleutel bij de ouders te laten liggen, dus even een bougie eruit gaat helaas niet, maar gelukkig kosten die de wereld niet.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Contactpunten van de bobine? bobine openmaken
whahahahahahahahahhaha
Ok, effe serieus:
Maak de verdeelkap los. Hier onder zitten de contactpunten. Kijk of deze ingebrand zijn. Zo ja ( meestal..) vervangen en afstellen op 0,40mm. Zo nee, ook afstellen op 0,40mm.
De bobine kun je NIET openmaken. Die is stuk of heel. Krijg je stroom op de bobine? 12 volt lampje op de plus. Geen vonk? Ok, testlampje op de draad die van de contactpunten naar de bobine gaat. Start te motor. Gaat het lampen aan en uit (knipperen) tijdens het starten? Ja? ok, dan krijgt je bobine een signaal van contactpunten en moet ie vonken. Vonkt ie niet, is ie waarschijnlijk stuk.
Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik snapte er al niks van. sorry! beschaamde onwetendheid.
Ik ga maar eens aan de arbeid.
Dankjewel
waterman771 schreef:Contactpunten van de bobine?
Die draadjes die aan de bobine zitten, weet ik veel hoe dat heet
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Bougiekabels?
garagestmarien schreef:Bougiekabels?
Nee al die dunne kabeltjes die naar je bobine toe lopen, die bedoelde ik.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
en meteen met de contactpuntjes ook de condensator vervangen die op de verdeler zit.
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
de zaak is nu vervangen, dat wil zeggen, de condensator nog niet want die was niet op voorraad, maar de meneer van De Turck zei dat die niet per sé direct vervangen moest, maar wel binnen een paar weken (als die stuk is branden de puntjes in, nieuwe puntjes kan best even met de kapotte condensator.).
Maar helaas, ik heb het nog niet voor elkaar, deel van het probleem is dat ik alleen ben en niet tegelijk kan starten en kijken of ik vonkjes zie etc.
MAAR: ik heb een hele slechte daad gedaan! Niet verder vertellen! Volgens de administratie van de anwb woon ik nog in Enschede, maar in het echt zit in in Eindhoven..! Dus nu zit ik te wachten tot er iemand komt. Slecht!
Morgen zal ik weer een goede daad doen.
gelukkig, ik ben dus blijkbaar niet de enige die dat doet
starten kan wel degelijk zonder hulp als je onder de motorkap staat:
- contact aan, motor uit de versnelling en handrem er op
- in de buurt van de +pool van je accu zou een geel draadje moeten zitten met een rood stekkertje. Dat draadje loopt (waarschijnlijk) samen met de dikke voedingskabel naar je dynamo en startmotor. Dat stekkertje moet je loshalen en tegen de +pool van je accu houden. Dan moet de startmotor aanslaan.
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
Nou, ze heeft het gedaan. De anwb man heeft al mijn knutsels doorgemeten en gezegd dat het goed was, nog even wat zitten spelen met de contactpuntjes en toen heb ik moet wat extra stroom uit zijn auto een tijdje gestart. Ze deed het!
Meteen een flinke ronde gereden natuurlijk, maar helaas, na een kilometer of vijf begon het horten en stoten. Het leek al af en toe alsof er een slag werd overgeslagen (voelt als hobbel in de weg in duitse auto).
Op benzine doet ze niks meer en ook op gas was het maar moeizaam rijden.
Ik heb haar naar de lpg inbouw meneer gebracht en daar ga ik morgen maar even informeren, ik hoop dat het met de afstelling van dat geheel te maken heeft.
En dan nu iets nieuws:
Voor de apk heb ik voor een setje nieuwe banden nodig. Ik heb me laten vertellen dat ik daarvoor het best Michelin neem, omdat deze lekker slap zijn.
De garage beweert dat ze die niet kunnen vinden, maar nu ging ik even google’n en nu vond ik dit:
Het zou dan gaan om de tweede van links, de Michelin 185R14 AGILIS 81.
Zijn dit goede banden? Of welke andere raad je aan?