ik heb er net een vervangen uit mijn leadertje. (die er in zat mistte de naald.) Hij regelt het stationair gebied, meer weet ik ook niet. Wie weet er meer over? (O ja, hij zit in de carburateur)
Citroen Bx Deauville 1993
Re: Wat doet dit ding precies?
Niet zo zeer regelen. HEt is gewoon aan of uit.
Hij sluit de benzine naar de statinoire sproeier af als het contact uit staat. Dit zorgt ervoor dat de motor niet kan nadieselen als je hem uitzet.
Als ie slecht werkt moet je het sproeiertje dat ervoor zit even schoonblazen.
Toen ik hem openmaakte zag ik dat de naald was afgebroken. Alleen het afgebroken stukje naald was spoorloos. Dus hij stond altijd open. Nu ik hem heb vervangen loopt ze heel mooi stationair. Zodra ik het voeding stekkertje lostrek stopt de motor. Het is dus meer dan alleen het dieselen tegengaan me dunkt?
Citroen Bx Deauville 1993
Hij sluit gewoon de benzine af.
Dat is dus mede om het “nadieselen” tegen te gaan
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat ook bij deze motor de ontsteking wordt onderbroken wanneer het contact wordt uitgezet, hoe zou de motor dan kunnen nadieselen zonder vonk?
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik heb wel eens een oude toyota gezien die (volgens mij) aan het nadieselen was, ik was nog heel jong toen dus het fijne weet ik er niet meer van, maar die auto begon als een idioot toeren te maken ineens, het contact werd verbroken maar dat hielp niet meer, er was wel enige paniek rondom dat autootje, geen idee of dat een diesel of een benzine was, maar nadien was het afgelopen met het lijkje….
Ik hoef het iig niet mee te maken met welke auto dan ook als het ff kan
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Na nog wat google werk moet ik de heer Postma toch gelijk geven. Het is gewoon aan of uit. Gek dat de motor stationair nu wel beter loopt. En logisch dat de motor stop als de stroomt eraf gaat. Maar dat kan ook door de schoonmaak komen natuurlijk.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het kan wel voorkomen, maar eigenlijk alleen als er iets mis is. Bijvoorbeeld wanneer je bougies monteert die de warmte niet snel genoeg afvoeren, dan kunnen de elektroden gaan gloeien en zodoende het mengsel ontsteken. Maar als alles snor zit dan zou het niet moeten gebeuren, vandaar mijn vraag
Eveneens ben ik tevens ook.
He dat ding heb ik ookin me bx, ja het klopt deze sluit de brandstof als het contact uitgeschakeld word
Nadieselen word veroorzaakt door aanslag op de kop die nagloeit en lekkende zuigerveren, dit soort combinaties lijd tot veel roet op de clinderkop, door het nagloeien van de aanslag op de kop kan de motor overgaan tot zelf onsteking ( wat een diesel ook doet ), als je motor dit gaat doen is ie wel in een belabberde staat, vaak kan je de zuigers dan van een afstandje in de voering werpen bijvoorbeeld.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Eric schreef:Na nog wat google werk moet ik de heer Postma toch gelijk geven. Het is gewoon aan of uit. Gek dat de motor stationair nu wel beter loopt. En logisch dat de motor stop als de stroomt eraf gaat. Maar dat kan ook door de schoonmaak komen natuurlijk.
Het ding zit zo af en toe wel eens een beetje verstopt, nou dan loopt en rijd de auto echt niet lekker tot dat de sproeier ff uitgeblazen is, het heeft wel zeker effct op het rijden, word nogal schokerig en zo
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
De oude talbot die mijn ouders vroeger ooit eens hadden dieselde altijd na als je het contact uitzet. Dan draait ie nog een paar rondjes zeer onregelmatig na. Klinkt niet zo fraai. Dat ding voorkomt dit gedrag.
Mechuccio schreef:Ik heb wel eens een oude toyota gezien die (volgens mij) aan het nadieselen was, ik was nog heel jong toen dus het fijne weet ik er niet meer van, maar die auto begon als een idioot toeren te maken ineens, het contact werd verbroken maar dat hielp niet meer, er was wel enige paniek rondom dat autootje, geen idee of dat een diesel of een benzine was, maar nadien was het afgelopen met het lijkje….
Ik hoef het iig niet mee te maken met welke auto dan ook als het ff kan
Dit is niet vreemd dat op hol slaan, heb het in mijn tijd als scheeps dieselmonteur vaker meegemaakt dat een scheepsdiesel op hol ging op de karterolie, die draaide het karter dan leeg en liep vervolgens zo vast als een huis, die zeer grote jongens zijn niet te stoppen, machine kamer verlaten wachten tot het stopt.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Het nadieselen van een carburateurmotor is meestal wel iets onschuldiger. Maar het staat wel wat flauw als de motor nog een reutel nageeft als je hem al uit hebt gezien.
Mijn bx reutelt niet na, wat wel eens opviel was dat ze stonk naar benzine. Dit is ook wel te verklaren met de kapotte switch. Hij gooit er waarschijnlijk nog een slokje achteraan na het uitzetten van het contact.
Citroen Bx Deauville 1993
Hallo ik heb ook zo’n bx gehad 1400 motor die zo plat licht met het klepdeksel bijna tegen het schutbord.
dit is inderdaad de antidieselklep, maar stinken naar bezine doen ze altijd dat komt door het uitzetten van de bezine in de vlotterkamer die bovenop de hete motor zit gemonteerd, die loopt dan iets over.
in het inlaatspruitsuk zit een kuiltje precies onder de carburateur en daar zit vaak wat benzineresten in, slecht te zien moet je tussendoor loeren.
ik heb al eens het vlotterniveau verlaagt maar dat helpt weinig en dat kun je natuurlijk ook niet onbeperkt doen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.