Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Voor zit 59 dacht ik bij DS…achter 29.
Dempers zijn verschillend, hoe later het type hoe stugger (meer snelheid).
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
KIJK even in de TIPLIJST
Eerste jaren had deelbare met schokdempers die er uit konden. later deelbaar met vaste schokdempers.
Laatste jaar gelaste bollen ala de CX maar met andere dempers.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
dat zou goed kunnen met die CX bollen. hij had opgezocht welke erin moesten. er stond ook bij dat de bollen op andere type citroen’s kunnen.
die 75bar gelaste bollen klopt wel.. wat er van binnen nog meer zit weet ik niet..Het leek erop dat hij er wel verstand van had maarja het valt bijna altijd tegen als je iets bij een garage laat doen.
Het was inderdaad de plaatselijke dealer waar ik ze gekocht had
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
bogaard77 schreef:ted.kampen schreef:Na plaatsen nieuwe bollen altijd ontluchten door met draaiende motor de ontluchtingsnippel van je hogedrukregelaar een slagje open te draaien. Enkele minuten laten lopen en dan weer dichtdraaien.
Dat heeft niks met elkaar te maken. Met die ontluchtschroef ontlucht je het primaire circuit. Lucht uit de veercylinders krijg je eruit door te gymnastieken…
Bedankt voor correctie! Inderdaad logisch (heb het schema van hydraulisch systeem er nog eens op nageslagen). Echter nooit bij stilgestaan, ik heb dus altijd bij wisselen bollen voor niets primaire circuit zitten ontluchten.. ops:
Waar ontsnapt lucht dan tijdens ‘gymnastieken’, via veercilinder?
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
De lucht ‘lost op’ in de olie onder invloed van de toe- en afnemende druk.
De lucht komt er weer uit als de olie drukloos in het vat zit.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Onder afnemende druk lost lucht toch juist niet op?
Dus de lucht zal alleen oplossen onder toenemende druk, maar dan zou hij weer vrij moeten komen als de druk afneemt tijdens het gymnastieken.
Zoveel lucht zal er toch niet oplossen in LHM? Als je grotere luchtbellen hebt, lost dat dan in zijn geheel in de LHM op?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lucht lekt net als olie langs de veercylinders en gaat via de lekleidingen terug naar het vat (en via het ontluchtingsgaatje in de dop naar buiten).
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Dat dacht ik al. Klinkt in ieder geval logisch.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
langevelsloo schreef:De lucht ‘lost op’ in de olie
De stikstof vermengt zich NIET met de LHM, in geval van het ontwijken van de stikstof uit een bol, en ook ingesloten lucht in het systeem vermengt zich niet met de LHM, maar wordt eenvoudig door de olie meegevoerd en ontwijkt op die plaatsen waar een open verbinding is met de atmosfeer…......het voorraadvat dus.
Het primaire systeem en de remmerij zijn belangrijk om te ontluchten, als er teveel lucht in het systeem zit kan de pomp “stilvallen” en de samendrukbare lucht maakt remmen onmogelijk. Over het algemeen valt het erg mee met de hoeveelheid lucht die het systeem binnendringt en hou je slechts de noodzaak over om je remmen af en toe te ontluchten omdat dit “doodlopende” circuits zijn. Er is hier geen stroming mogelijk richting atmosfeer omdat er geen LHM wordt rondgepompt maar slechts op druk wordt gebracht.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of het oplost weet ik niet. Maar onder druk kan je wel gassen in vloeistoffen oplossen. Door te gymmen druk je de cylinders met olie leeg richting vat, vult ze met verse LHM, drukt ze leeg enz enz. De volgende dag, als de lcuht uit het vat is ontsnapt nog een keer…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Lost op heb ik tussen aanhalingstekens gezet…
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@Smakman: Is het probleem al opgelost?
Citroen!
Heren ik was even druk met andere dingen zoals jullie misschien al weten, APK
Maar de kwestie met de vering is nog niet opgelost
Gewoon stug..je hoor en voel alle hobbeltjes.
Ik ben al een tijdje aan het ‘gymen’ geweest met de auto, dat haald ook niks uit.
Kan het de voorraadbol zijn ofzo? wat de functie daar eigenlijk van?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee.
De voorraadbol heeft een voorraad druk voor als die ergens nodig is. bij gewoon recht uit rijden -dus niet sturen of remmen, hebben je veerbollen geen druk nodig. dus antwoord: nee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>