Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Knap hoor dat je het doet Wat is zo’n motorruimte trouwens akelig leeg…
Volgens mij zit er wel een toplager in!
Oeh, netjes gedaan joh, mijn complimenten!
Maar, hoe heb je dat nou gedaan met ondersteunen van het motorblok enzo? want je moet toch ruimte creeeren tussen moterblok en versnellingsbak, anders kom je er niet aan…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De motor hangt inderdaad aan de bak vast. Ik heb onder de motor een blok hout met daaronder twee krikken. Twee stuks omdat ik het blok dan kan “sturen”. Dus een stukje voorover of achterover.
deur63 schreef:Oeh, netjes gedaan joh, mijn complimenten!
Maar, hoe heb je dat nou gedaan met ondersteunen van het motorblok enzo? want je moet toch ruimte creeeren tussen moterblok en versnellingsbak, anders kom je er niet aan…
Deze 1400 met 150 motor heeft de versnellingsbak onder de motor in het carter en is daarmee zeer afwijkend van de XU en TU motoren. De motor wordt verbonden door de versnellingsbak door een overbrengingstandwielstel dat aan de zijkant van het koppelingshuis zit.
mpostma schreef:deur63 schreef:Oeh, netjes gedaan joh, mijn complimenten!
Maar, hoe heb je dat nou gedaan met ondersteunen van het motorblok enzo? want je moet toch ruimte creeeren tussen moterblok en versnellingsbak, anders kom je er niet aan…
Deze 1400 met 150 motor heeft de versnellingsbak onder de motor in het carter en is daarmee zeer afwijkend van de XU en TU motoren. De motor wordt verbonden door de versnellingsbak door een overbrengingstandwielstel dat aan de zijkant van het koppelingshuis zit.
Ja, zoiets dacht ik mij ook al te herinneren, dat het vervangen van de koppeling bij zo’n 150 blok eenvoudiger was van bij een XU blok.. Maar, hoe doe jij het normaal dan Marten, ook op de manier als Patje hierboven heeft omschreven (krik met een blok hout erop onder het blok, motorsteunen los, versnellingsbak losschroeven, blok een beetje opkrikken, etc…)?
deur63 schreef:Maar, hoe doe jij het normaal dan Marten, ook op de manier als Patje hierboven heeft omschreven (krik met een blok hout erop onder het blok, motorsteunen los, versnellingsbak losschroeven, blok een beetje opkrikken, etc…)?
Nou, ik heb nooit een koppelingswissel bij een 150 motor gedaan.
Bij een XU blok is hier offtopic..
Maar simpel gezegd gewoon alles aan de bak losmaken, radiateur eruit, motor ondersteunen met een krik, baksteun los, bak losschroeven, loswrikken en dan de bak eruit tillen. Monteren in omgekeerde volgorde.
NB: bij een XU, iig de XUD9, kan de radiateur gewoon blijven zitten. Pas nog zo gedaan.
Een 150 motor is een héél ander verhaal…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:NB: bij een XU, iig de XUD9, kan de radiateur gewoon blijven zitten. Pas nog zo gedaan.
Een 150 motor is een héél ander verhaal…
Sja, bij de turbodiesels kan het wellicht wel, maar je geeft jezelf een hoop werkruimte als je de radiateur eruit haalt. De bewegingsruimte van het blok naar voren is vanwege de hydrauliekdelen bij de radiateur zo ong. nul. Als je geen stuurberkachtiging hebt scheelt dat ook alweer aardig.
Is ook.
Ich bin ein Breaker
Goed werk, Patrick.
Mooie foto’s ook van een bijzonder mooie BX! Dankzij de foto’s zie ik ook wat mij binnenkort te wachten staat, ook al heb ik een ander 1400-motorblok (TU).
Ik kijk nu al uit naar de foto’s van het resultaat. En verwen ons dan ook even van een foto van de buitenkant van de Bixnix. Ik vind ‘m zo mooi….
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dank je! De buitenkant ziet er ook werkelijk fris uit. Alleen die schade hé, dat is zonde…
Dussss, als iemand nog een romantisch blauwe passagiersdeur tegen het lijf loopt….
Goed, ik ga weer aan de slag! Ik ben net op ouderavond geweest, dus ik kon weer niet op tijd beginnen. Maar ja. Ik hoop dat ik vanavond een beetje kan opschieten, en dat de achterremmen een beetje fris zijn.
Tot vanavond/nacht….
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Wat ziet het er toch op de foto’s fijn ruimtelijk uit.. En het leest zooo gemakkelijk allemaal..
Maar simpel gezegd gewoon alles aan de bak losmaken, radiateur eruit, motor ondersteunen met een krik, baksteun los, bak losschroeven, loswrikken en dan de bak eruit tillen. Monteren in omgekeerde volgorde
Ik had dus voorgenomen om dit helemaal zelf te doen.. Nu ik dit lees is het wel een héle grote stap voorwaarts..
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
He buurman,
Toch nog laat geworden gisteravond zie ik. Ik hoop dat je vanavond de BIX-niks klaar krijgt om haar morgen vlekkeloos door de APK te krijgen.
SUCCES!!
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zo, eindelijk eens op een normale tijd thuis… Vanavond heb ik alles wat nog los zat vast gemaakt, een testrit gemaakt, lek-check gedaan, en de richtingaanwijzer-schakelaar gewisseld. Tijdens mijn testrit ben ik een paar keer in zijn achteruit flink wezen remmen. Ik kreeg de indruk dat de achterremmen prima hun werk deden. Hier ben ik dan ook maar vanuit gegaan.
Ik wilde alles nog los halen en LHM spoelen, maar ik ben bek-af. Dus dat moet volgende week maar. Morgen eerst naar de APK. Nu eerst maar eens slapen.