





Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Duitse PDF Diagnosegerät
Hier staat ook nog wel het een en ander in:
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Re: Duitse PDF Diagnosegerät
sweef schreef:Hier staat ook nnog wel het een en ander in: http://www.citdoks.de/Bilder/367/diagnosegeraet.pdf
He Sweef, das een mooi document, en doet vermoeden dat meerdere (zx, xantia, ax) ook op dezelfde schakeling uit te lezen zijn!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ben zooooo benieuwd!
moet ook nog even goed nalezen hoe je de codes kunt lezen qua hoeveel knippers is wat
Pretty easy, pinnetje erop, plug in het stopcontact, contact aan, 4 seconden knop indrukken en er gaat iets knipperen. Dan nog eens 4 sec drukken, code uitlezen en dircet opschrijven, en zo verder. Achteraf op je gemakje kijken wat wat is.
Eitje!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
ja maar hoe lees je die code? is dat knippers tellen ofzo?
Deze vraag met het risico om erg dom voor de dag te komen..
eXaMple schreef:ja maar hoe lees je die code? is dat knippers tellen ofzo?
Deze vraag met het risico om erg dom voor de dag te komen..
ja en nee
ja, , knipperen tellen
nee, niet dom
Precies, dat ledje knippert, het aantal keren geeft de code. Dus knipper, pauze knipper knipper is 1-2, code 12, en da’s de startcode.
Knipper knipper, pauze, knipperdeknipperdeknipper is 2-3, code 23, is…...
Enfin, dat wijst zichzelf met de handleiding. Zondag ga ik weer solderen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
dank!
Het uitlezen van die knippercodes is essentieel… zelfs als je er verder niets mee gaat doen.
Ook in de Lexia3-diagnosecomputer (het officiële dealer-ding) is het namelijk zo dat je eerst codes MOET uitlezen voor je ze MAG wissen van de computer.
Daarom is dit ook zo’n handig kastje, veel van de storingen (met name in het veersysteem) zijn TIJDELIJKE STORINGEN die regelmatig terugkeren maar verder weinig waarde hebben en dus gewoon gewist kunnen worden.
Een permanente storing komt gewoon altijd terug (hopen we) zodat het voor een dealer/specialist niet uit zou moeten maken dat de eigenaar van een auto af en toe zelf storingen wist.
Het vreemde fenomeen doet zich, in ieder geval bij de XM, voor dat hoewel de storingen als “tijdelijk” zijn opgeslagen ze WEL een constant effect op de vering hebben….
Let wel, er bestaat niet zoiets als “electronische monteur”...
Dat de zogenaamde “tijdelijke” storingen wel degelijk het veersysteem plat kunnen gooien bevestig ik bij deze ff
Het mooie idd van dit kastje is dat je zelf al een heel end kunt komen voordat je bij een garage bedrijf aan klopt om eventueel wat dieper op de zaak in te gana mbv de Lexia.
Ik denk ook dat je het moet zien als een soort eerste hulp ipv de chirug.
Helemaal top zou het worden als je een wizzard kunt vinden die het voor elkaar krijgt om de pulsen, knipperende led, om te zetten naar een lcd display die niet alleen de nummers toont maar ook direct ff erbij vermeld wat die code inhoud…
Of zit je dan dus met een lexia in je hand ?
@2black,
Kan je met een Lexia aangesloten tijdens het rijden ook de codes zien verschijnen ? Wat namelijk wel kan met de Lex is het monitoren van je E-kleppen tijdens rijden (open/dicht). Dit kan weer niet zover ik begrijp met het doosje van frank.
Het mooie is inderdaad dat je zelf kunt uitlezen om zo regelmatig terugkerende storingen te vinden, en kunt resetten om zo toch fatsoenlijk te kunnen rijden. Het duurt toch maar 2 minuten om te doen.
Gompy, ik heb wel nog geinventariseerd wat ik nodig zou hebben om digitaal de pulsjes te tellen en een secondenwijzer te integreren zodat je precies langgenoeg zou drukken, maar daarvan werd het kastje meer dan 80 euro aan materiaal, en een eeuwigheid sodleren.
Ik heb bovendien ook nog voor de type 1 geprobeerd direct op de accu knijpklemmetjes te maken zodat je geen ellelange snoeren krijgt, maar ok dat werd direct onbetaalbaar. Dus nu blijft de type 2 zoals ie was, de type 1 krijgt een wat langer snoer om van binnenuit bij de diagnose stekker onder de kap te komen, en een andere pin voor het contact met de stekker.
Zelf in ieder geval behoorlijk blij met het geräd, ze veert nog steeds fantastisch, omdat de computer iedere dag (het is nog nieuw voor me he) wordt uitgelezen en gereset.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
gompy58 schreef:
Of zit je dan dus met een lexia in je hand ?
@2black,
Kan je met een Lexia aangesloten tijdens het rijden ook de codes zien verschijnen ? Wat namelijk wel kan met de Lex is het monitoren van je E-kleppen tijdens rijden (open/dicht). Dit kan weer niet zover ik begrijp met het doosje van frank.
Dan zit je dus met een Lexia3 in de hand lijkt me ja…
De Lexia geeft niet altijd zomaar het codenummer van de storing nee… althans is mij nooit opgevallen… Lexia zegt gewoon “tijdelijke storing: stuurhoeksensor” o.i.d.
Bij motorstoringen komen die codes vaak wel mee, maar dat is omdat die codes volgens een internationale standaard zijn opgesteld.
Zo, twee type 1’s klaar, ik zal de gelukkige bestellers een mailtje sturen!
Mn eigen v6 had de volgende meldingen;
21 rempedaalsensor
24 snelheidssensor
25 hoogtesensor
Ik heb m maar gereset, lampje gaat direct weer branden (heerlijk dat het werkt! ) en binnenkort eens kijken wat er gebeurt.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Nu vraag ik me wel 1 ding af.
Als het lampje niet brand… dan betekend dat dat er storingen zijn.
Als je de boel reset, zijn de storingen weg en brand het lampje.
Kun je nu de conclussie trekken dat er geen storingen zijn als het lampje brand…
Dan ben ik heeeeeeel benieuwd of er morgen een storing uitkomt als ik de boel uitlees.
Die conclusie kan je trekken ja Brandend lampje betekent geen meldingen in je systeem…
Daar is dat lampje voor…
Ik heb trouwens vandaag mn uitleesdinges in ontvangst genomen Morgen is kijken of het wil lukken…
Xsara Coupe