Dit boekje komt wel uit een bx maar volgens is het een algemeen onderhoudsboekje voor citroen benzine en diesel modellen staat erop. Waar bij sommige delen bij staat of het alleen voor een bx of alleen voor een ax is dit was het enige wat ik kon vinden er staat in bij welke kilometer aantallen je een beurt moet geven maar het gaat ook maar tot 140000 kilometer. Bedankt voor de tip van de website hier staat veel informatie op met mooie foto’s enal.
Nouja, vergeet de carb/ antieke onstekingsgerelateerde zaken; de hoofdmoot is: potjes en pannetjes verversen en controleren of de rest er nog zit.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ja, die tip staat dus echt als een paal boven water! In het begin lijkt het onderhoudsgevoelig, maar meestal is het achterstallig onderhoud wat je tegenkomt.
Gewoon volhouden!
Se concentrer sur l’essentiel
Ik ben net even bij een garage langs geweest en een grote buert kost daar 250 euro ik dacht van dat is nogal waar maken ze dat aan op.
Want hoeveel zal ik ongeveer kwijt zijn aan onderdelen.
Verder heb ik een vraagbaak gekocht dus dat zit wel goed.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Mocht je er niet uitkomen met de haynes dan kun je nog altijd de vertaalsite interglot.com gebruiken. Deze vertaalt alles naar het Nederlands. Voor technische woorden kun je op internet bij ‘Tecdic’ terecht. Wel zo handig
Se concentrer sur l’essentiel
Is een vraagbaak niet in het nederlands dan.
Ik heb een nieuwe middendemper van bosal maar is deze demper wel beschermd tegen roest en dan vooral op die lasnaden of kan ik er beter nog iets overheen doen.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Mocht je er niet uitkomen met de haynes
Haynes vertalen naar het NL
Se concentrer sur l’essentiel
robinrossie schreef:Ik heb een nieuwe middendemper van bosal maar is deze demper wel beschermd tegen roest en dan vooral op die lasnaden of kan ik er beter nog iets overheen doen.
je kunt er bijna niets op doen de uitlaat wordt bloedheet en dan smelt het er weer af
plus brandgevaar en stank!!!
niet doen dus
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De meeste gaten worden veroorzaakt door roest van binnenuit. Van binnenuit roest een uitlaat dan ook doorgaans sneller dan aan de buitenkant, dus ik zou mij daar geen zorgen over maken.
Nou moet de auto in april ook APK gekeurd worden ik wil dit al een maand vroeger doen maar daar worden denk ik ook dingen gecontroleerd die ik hier eerder heb opgenoemd ik zou graag weten welke punten dat zijn want ik wil geen dubbel werk gaan doen als het niet hoeft.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De dingen die je eerder genoemt hebt, hebben vooral met onderhoud, en dus het behoud van je wagen, te maken. Om kort te gaan kun je dus een verse APK krijgen met vuile LHM, te weinig motorolie, brakke ontsteking enzovoorts.
Voor de APK is het vooral belangrijk dat je ashoesjes dicht zijn, je remmen goed werken, er geen vitale leidingen lekken, de uitstoot OK is, je verlichting volledig werkt, je banden voldoende profiel hebben, je uitlaat gasdicht is, enzovoorts.
B.v. je koppelingspedaal hoogte is dus totaal niet van belang. Sterker nog, de staat van je koppeling is zelfs redelijk onbelangrijk. Zolang je de wagen nog maar redeljk op de brug kunt rijden…
Ik ben bezig geweest met de middendemper te vervangen maar het wil niet echt lukken. De tussenpijp komt schuin naar onderen wijzend bij de middendemper aan en dan zit het buiske aan de middendemper ook weer schuin naar onderen naar de ander kant. zo \ / dus zeg nou komt de klem niet over dat stukje van de tussenpijp tat die moet klemmen heeft iemand hier een oplossing voor. Effe een fototje voor de duidelijkheid.
Ik zou denken: eerst - als alles nog los ligt - de dempers eraan schroeven, klemmen allemaal losjes houden, dan op zijn plek hangen, nog een beetje duwen en dan aandraaien? Als je maar 1 klem lost in het hele systeem heb je best kans dat je ‘m er niet lekker tussen krijgt.
Ich bin ein Breaker
Daar had ik ook al aan zitten denken maar dan krijg ik hem niet meer in het rubber waar ide aan moet hangen. Als ik hem er eerst aan schroef kan ik hem niet genoeg meer terug duwen. En dan nog een vraagje welke kant moet er nou aan de einddemper die hem het kleine gaatje in de demoper om met het grote gat.