1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Mijn schatje! Neeee..
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 31 januari 2008 07:07 PM

Dit was wat er door m’n hoofd flitste toen ik de kap opentrok bij de Shell die ik met gods gratie nog haalde. Hij klonk als een rauwe diesel en trok slecht door. ANWB bevestigde: Koppakking.
Olie lekte vanuit linksvoor als je ervoor staat, tussen de twee ‘metalen’ delen in naar beneden. (zie foto’s) Koelwater was overigens nog genoeg aanwezig, en olie ook nog voor dit alles.

Blok was toen inmiddels al vastgelopen (startmotor *tik* en daarna stilte, ik heb em lopend stilgezet) En in de versnelling rolde ie niet meer. Afgesleept en nu staat ie hier. Verkopende handelaar wil em voor 400 euro wel vervangen en er een andere inleggen.

Wt zijn m’n opties? Is deze motor nog te redden? Mbt ‘kop vlakken’ of iets dergelijks? Ik wil niet na anderhalve week dit al moeten verwerken!

     

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 31 januari 2008 08:16 PM
  [ # 1 ]

Een vastgelopen motor redt je niet door de koppakking te vervangen.
Je moet er een ander blok erin lepelen en gelijk die koppakking (ze lekken daar bijna altijd wel op die hoek) vervangen. Als iemand dat voor 400 eur kan doen moet je meteen “ja” zeggen…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 januari 2008 08:22 PM
  [ # 2 ]

Een klever/vastloper wil nog wel eens los gaan zitten als ie koud is.
Zat er nog olie in of was alles op?
dan kan je em open maken en inspecteren. als de zuigers geen debiele speling hebben kan je met een nieuwe koppakking en vlakken weer de baan op!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 31 januari 2008 08:34 PM
  [ # 3 ]

Olie zat er nog genoeg in. Toen ik daar stond en ie nog warm was stond ie op de peilstok op maximum, zal zo ook nog even kijken. Open maken? Iemand die dat klusje samen wil doen hier? heb daar niet de gereedschappen voor…

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 januari 2008 08:36 PM
  [ # 4 ]

FF contact zoeken met Sohail (ZX1.4i) de “koppensneller”.

Die wil voor gemaakte kosten + een kleine vergoeding wel je kop lichten…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 31 januari 2008 09:00 PM
  [ # 5 ]

net olie opnieuw gecheckt me t kouwe motor. Meer dan voldoende.
Ook wil de startmotor wel, alleen na de eerste hik stopt ie ermee. Steeds weer… krijgt dus geen beweging in de rest van de motor op gang. Heb em rijdend stil gezet(contact af) en toen de ANWB kwam wilde ie al niet meer lopen. Waar zit em dat in dan?

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 31 januari 2008 11:34 PM
  [ # 6 ]

Heb hier nog een compleet 1.6 blok staan. Is lopend uit een 1.6 gekomen. Is misschien makkelijker als de koppakking vervangen.

Jos van der Voort

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 31 januari 2008 11:54 PM
  [ # 7 ]

geen verkeerd idee, alleen zit ik dan met verzekering. Misschien ook onderstel wat ingesteld is op een 1.4.

Is dat blok met een bak en jouw hulp dan?


plus wat is de consensus over 400 euri voor een nieuw blok? is dat redelijk? Met inzetten ed welteverstaan…

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 01 februari 2008 12:06 AM
  [ # 8 ]

Een 1,6 is een xu, dus heel erg veel ombouwwerk, bak, uitlaat, bedrading enzo. Niet te adviezeren.
Draai de bougies er eens uit en probeer dan eens.

Mocht je een blok zoeken, ik heb er nog liggen!

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 01 februari 2008 12:10 AM
  [ # 9 ]

Wel voorzichtig zijn met “zomaar andere blokken” - oud roest is er genoeg - , en de bak - voor zover die goed was - bij de auto behouden.

De distributieriem + rollen + pomp moeten gelijk vervangen worden (en de koppakking is ook echt niet overbodig omdat ie zo vaak lek gaat).

Als je er dan gelijk een nieuwe koppeling + drukgroep + druklager tussen laat zetten en de bakolie ververst dan ben je voor iets meer helemaal klaar en kun je weer jaren probleemloos vooruit.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 01 februari 2008 12:23 AM
  [ # 10 ]
karel schreef:

Wel voorzichtig zijn met “zomaar andere blokken” - oud roest is er genoeg - , en de bak - voor zover die goed was - bij de auto behouden.

Kan hem draaiend laten horen, bij 94000 riem etc alles gedaan, nu 119000.  Wink

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 01 februari 2008 12:32 AM
  [ # 11 ]
michel-16v schreef:

Een 1,6 is een xu, dus heel erg veel ombouwwerk, bak, uitlaat, bedrading enzo. Niet te adviezeren.
Draai de bougies er eens uit en probeer dan eens.

Mocht je een blok zoeken, ik heb er nog liggen!

Je hebt gelijk daar had ik even niet bij stilgestaan. Dat kun je beter inderdaad niet doen wat dat is wel erg veel ombouwen. Dan ben je nog veel verder van huis. Maar een ander blok erin is best wel een goede optie.

Jos van der Voort

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 01 februari 2008 12:39 PM
  [ # 12 ]
michel-16v schreef:

Een 1,6 is een xu, dus heel erg veel ombouwwerk, bak, uitlaat, bedrading enzo. Niet te adviezeren.
Draai de bougies er eens uit en probeer dan eens.

Mocht je een blok zoeken, ik heb er nog liggen!

Bougies eruit? of de motor dan wel draait? Ga ik even naar kijken…

Enne dat blok van je, wat kost dat onder aan de streep? mbt motor en inzetkosten? Want uit eigen onderzoek is een blok van de sloop rond de 400 al. Dan heb je nog niks. Dan klinkt het aanbod van die handelaar niet zo slecht. Krijg toch ook nog een kachelradiateur van ze…

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 februari 2008 12:47 PM
  [ # 13 ]
Michelangelo schreef:
michel-16v schreef:

Een 1,6 is een xu, dus heel erg veel ombouwwerk, bak, uitlaat, bedrading enzo. Niet te adviezeren.
Draai de bougies er eens uit en probeer dan eens.

Mocht je een blok zoeken, ik heb er nog liggen!

Bougies eruit? of de motor dan wel draait? Ga ik even naar kijken…

Enne dat blok van je, wat kost dat onder aan de streep? mbt motor en inzetkosten? Want uit eigen onderzoek is een blok van de sloop rond de 400 al. Dan heb je nog niks. Dan klinkt het aanbod van die handelaar niet zo slecht. Krijg toch ook nog een kachelradiateur van ze…

Nu ik er over denk, kan je wel eens een waterslag hebben!  Koelvloeistof in 1 cylinder! Idd de bougies eruit en dan kijken of ze rond gaat.. Laat een hulpje het eruit spuitende water opvangen!! hahahaha Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 februari 2008 12:47 PM
  [ # 14 ]

Misschien draait ie niet meer omdat er teveel koelwater in de cilinders zit. Reken er maar niet direct op dat het blok weer leeft met simpel een andere koppakking. Kop eraf. kijken wawt de schade is.. of de cilinders er van binnen nog goed uit zien. Zoja, kun je de gok wagen. Maar goed: bougies eruit en dan kijken of ie wel draait is niet zo’n gek idee. Kan dat er dan een lading water uit een van de bougiegaten komt.

400 voor een ander sloopblokje vind ik een belachelijk lage prijs. Daar zou ik het als hobbyist al nauwelijks goed voor kunnen doen.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 01 februari 2008 01:15 PM
  [ # 15 ]

Bel de sloop in Albergen eens (Broekhuis of zo). Mijn ruilblok komt daar vandaan 150 euro met drie maanden garantie.

Dat is overigens niet het blok dat bij mij in de schuur staat. Dat komt van de sloper van afgelopen augustus (zie elders op het forum).

Jos van der Voort

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook