beste mensen
ik rijd nu 7 jaar en 120000km in een bx14e uit 1987 op lpg.
ik ben nu aan mn 4e verdelerkap toe
bougiekabels zijn orgineel,120000km gebruikt, en de auto rijdt op bosch bougies en het moduul is van Bosch.
conclusie is dat de verdlerkap 40000km meegaat en het defect kondigt zich steeds aan door in de opwarmfase(4km) te bokken en niet mooi op 4 cilinders te lopen in vroegere autos van mn vader ging die kap minimaal 80000km mee op een ducellier hikmoduul
na het opwarmen is alles ok
mijn vraag is nu moet ik preventief nog iets controleren of tegelijk vervangen??
ps auto rijdt op lpg en het is het oude gekantelde blok net als in de visa
de citroen-liefhebber
Om de 40K een andere verdelerkap kan toch geen kwaad, zo duur is dat ding toch niet, maar goed dat is een andere discussie.
Ik wilde ooit bij een automaterialenzaak speciale bougies kopen die vrij prijzig zijn, weet het type niet meer, maar het was geen platina of meerdere punten zooi. De eerlijke man raadde het mij af, hij zei deze bougies vreten contactpunten en adviseerde mij normale bougies te nemen. Dus wellicht licht het aan je bougies en zou de kap met een ander type bougie langer meegaan.
vandaag is de verdelerkap vervangen, de oude had behoorlijke slijtage, het geknal en gestotter is verleden tijd
een orginele kap via meneer Peugeot
wie heeft ervaring is imitatie beter of slechter???
de citroen-liefhebber
Imitatie ziet er vaak uit als een afgietsel van de oude kap die je net weg wilde gooien. Je kunt beter “origineel” hebben; in Frankrijk hangt dat gewoon in de supermarkt.
Ich bin ein Breaker
Moet er echt Citroën op staan?
Als er nu Ducellier op staat (om er één te noemen) , veel kans dat het ook een echte is.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@Leon: vervang je de rotor ook altijd? Ik weet dat de ontsteking op LPG meestal wat kritischer is dan op benzine. Wellicht speelt dit nog mee.
paso schreef:Moet er echt Citroën op staan?
Als er nu Ducellier op staat (om er één te noemen) , veel kans dat het ook een echte is.
Er zal *nooit* Citroën op staan zelfs. Maar als je ‘m door een Ducellier vervangt als die er ook op zat - is dat ook origineel toch?
Rotor vervangen is idd een must; op LPG heb ik ook wel wat meer kabels & kapjes verstookt dan op benzine.
Ich bin ein Breaker
Origineel is inderdaad Ducellier, toen ik zo een ding voor mijn ZX kocht zat het ook in een mooi Peugeot doosje. Kwalitatief wel de beste een Ducellier, de imitatie ziet er na 10K niet meer uit, de Ducellier zag er bij mij na 30K uit als nieuw.
mpostma schreef:@Leon: vervang je de rotor ook altijd? Ik weet dat de ontsteking op LPG meestal wat kritischer is dan op benzine. Wellicht speelt dit nog mee.
de eerste en tweede keer wel.
de derde keer(dus 40000km geleden) dus niet omdat deze sneuvelde bij de montage
toen heb ik rotor 2 opgeschuurd en gemonteerd, en die was wel erg dof geworden
ik heb omdat een nieuwe set niet direct voorhande was een noodreparatie gedaan door de rotor(2) op te schuren en de kap even in te spuiten behandeld na 8 dagen had ik een nieuwe na de noodreparatie waren de klachten voor 70 procent verdwenen, er was in ieder geval weer mee te rijden,nu met de nieuwe set(no4) rijdt het weer allemaal even soepel, nu nog even de bougiekabelweerstanden meten, en nieuwe bougies en een grote onderhoudsbeurt staan in de zomer gepland.
toch vind ik 40000km (te) kort, het moduul is van bosch mtr01, de bougies 17000km oud van bosch ,en de kabels dus 7 jaar en 120000km
nog dank voor je tips
ps overigens laat ik bij de apk altijd de ontsteking enm lpg controleren bij de Vakspecialist
de citroen-liefhebber
paso schreef:Moet er echt Citroën op staan?
Als er nu Ducellier op staat (om er één te noemen) , veel kans dat het ook een echte is.
op het doosje stond \bij no 3 peugeot(blauw doosje) de no 4 was een grijs doosje met citoen en peugeot, en 2x zo groot als nodig.
de citroen-liefhebber