Leuk filmpje en een site over de ds van de zweeds uitvinder Julius Lindblom die een systeem uitvond dat de auto toestond te gaan tegenhangen in de bochten.
Zie ook Documenten voor het patent, pdfs en een grotere foto van de inbouw.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In “L’album de la DS” staan ook foto’s van een DS met een systeem dat bochtversnellingen meet en de DS vlak houdt in een bocht of zelfs in de bocht laat hangen (zoals een motorfiets in een bocht).
Dat werkte met pendelgewichtjes, die bochtversnellingen “voelden” en zo hydraulische druk naar de gewenste veercilinder(s) konden sturen.
Mooi gevonden!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik herinner me gelezen te hebben dat Citroen zelf experimenten deed met een DS die volkomen vlak bleef in bochten. Er waren foto’s van een normale DS en een ‘vlakke’ DS in dezelfde bocht bij. Is dat hetzelfde als in L’album de la DS? Het is wel heel gaaf.
Uiteindelijk zie je het systeem terug in de Xantia Activa. Ik vraag me af hoeveel je daar nu in de praktijk van merkt… :
fluidphreak schreef:
Uiteindelijk zie je het systeem terug in de Xantia Activa. Ik vraag me af hoeveel je daar nu in de praktijk van merkt… :
mwah, om je een idee te geven..
een paar jaar terug was er op de VRoemdag op Circuit Zolder een activa. De eigenaar was apetrots en racde met de kinderen over het circuit.
De kinderen stapte uit en vonden het stukken minder leuk. Waarom ? Ze kregen geen snelheids ” gevoel” doordat de activa tegenhing in de bochten….
Onbetaalbaar was het gezicht van de eigenaar toen de kinderen riepen:” je merkt helemaal niets in die auto”...
Het systeem werkt dus absoluut, maar is soms ongewenst
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Mijn pa heeft een xantia activa turbo gehad, je merkt inderdaad weinig, het is net of de weg onder je recht word getrokken, en dat merk je dus eigenlijk alleen als je die weg goed kent..
In een bekende “doden” weg hier in de buurt neem je ook ongemerkt veels te hard de bochten en dat ging bij mij wel eens bijna mis..
Ik nam bochten tegen de 80 km/uur aan waar je met een normale xantia echt de 60 niet mee haalde.. en als je eruit gaat met die activa ga je er plat op 4 wielen uit
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, maar dát doet een eenvoudige ‘71er DSuper ook met mij… Ik rijd dagelijks in een BMW 1502, en er is hier een heerlijk bochtig weggetje die ik met tussen 80 en 90 constant heel goed kan doen, maar dan moet je aan het werk - je vóélt het parcour heel goed, zeg maar.
Met de Snoek vroeg ik mij op een gegeven ogenblik vanachter een sigaartje & met een arm uit het raam af hoe snel ik zweefde… Dezelfde 80/90 maar dan zonder ook maar één moment iets te moeten doen… Geen enkel idee van snelheid houd je over. Zo erg zelfs dat Citroën die bekende remafstandsmeter inbouwde
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Om even in mijn vakgebied te blijven:
In de jaren zestig had ik als jonge jongen een R4 van Dinky Toys (m’n pa had zo’n kar in dezelfde lichtblauwe kleur) en dat autootje was voorzien van een stuurinrichting. Als je een linkerbocht wilde maken, moest je op de linkerkant drukken. Het voorasje draaide dan zodat het wagentje inderdaad die bocht maakte. Maar de carrosserie “hing” de verkeerde kant op.
Ik weet nog goed dat ik dat h-e-l-e-m-a-a-l niets vond
Datzelfde gevoel heb ik ook als ik dat filmpje zie. Er klopt iets niet…..!
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
robb schreef:Om even in mijn vakgebied te blijven:
In de jaren zestig had ik als jonge jongen een R4 van Dinky Toys (m’n pa had zo’n kar in dezelfde lichtblauwe kleur) en dat autootje was voorzien van een stuurinrichting. Als je een linkerbocht wilde maken, moest je op de linkerkant drukken. Het voorasje draaide dan zodat het wagentje inderdaad die bocht maakte. Maar de carrosserie “hing” de verkeerde kant op.
Ik weet nog goed dat ik dat h-e-l-e-m-a-a-l niets vond
Datzelfde gevoel heb ik ook als ik dat filmpje zie. Er klopt iets niet…..!
Haha heel herkenbaar. Ik had vroegen zon BMW waar ook nog eens de knipperlichtjes gingen knipperen als je het autotje aan een kant indrukte.
Ik vond het toen ook al meer een boot als een auto.
Grappig dat ik daar ook, net als jij dus, gelijk aan terug moest denken toen ik dat filmpje zag.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Kijk eens op http://www.hjulius.com voor het complete verhaal. Mooie site.
Mikael Thelin heeft de auto in bezit, maar de apparatuur van Julius Lindblom is eruit gehaald (staat in 1 of ander museum) omdat dit niet door de Zweedse keuring komt.