Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
CTA in Zeeland
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ok, weet je het merk van de zuigers en bussen? Of het land van herkomst?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij Sassen in Duitsland: 500 euro voor 2347cc zuigers en bussen, imitatie en 1300 euro voor dezelfde set, maar dan orgineel Citroën…
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
nee, eerlijk gezegd niet. De DS club heeft volgens mij ook een setje, net als de Traction club. Op ebay France ging net een set van ‘origineel Citroen’ weg voor 320 euro.
Wat zijn de merken die ik moet vermijden? Wat is wel goed?
Dan zal ik eens rondsnuffelen.
Maar over overmaat zuigers weet jij dus ook niks?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
DriverD schreef:Bij Sassen in Duitsland: 500 euro voor 2347cc zuigers en bussen, imitatie en 1300 euro voor dezelfde set, maar dan orgineel Citroën…
ja dat zijn heel andere bedragen, maar ik heb het over 1911 cc he?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Maarten heeft zuigers (en cilinders) nodig voor een lange slag motor.
Deze worden voor de traction door CTA al jaren nagemaakt en zijn van een bewezen goede/acceptabele kwaliteit. 300 euro is geen hoog bedrag hiervoor.
Overmaat zuiger gaat niet lukken of je moet ze speciaal laten maken in Duitsland of Zuid-Amerika maar dan kom je zeker ook aan 300 euro, nog afgezien van een noodzakelijk af te nemen hoeveelheid.
Voor de korte slag motor zijn ook nieuw geproduceerde zuigers en cilinders verkrijgbaar. Daar zijn veel problemen mee geweest. De producent nu, toevallig(?) ook CTA, levert ze sinds 2 jaar in een kwaliteit waar tot nu nog geen negatieve berichten over zijn. De eerste auto’s waar ze in gemonteerd zijn hebben inmiddels zonder merkbare slijtage verschijnselen (compressie,olieverbruik) 40.000km gereden dus dat lijkt de goede kant op te gaan.
DriverD heeft gelijk als hij stelt dat het met de kwaliteit van nagemaakte onderdelen vaak slecht gesteld is.
In het geval van Maarten kan hij vanuit kwaliteitsoogpunt m.i. gerust de nieuwe zuigers en cilinders aanschaffen. Afhankelijk van de af te leggen kilometers in een termijn en de rand op de cilinders is het ook mogelijk alleen de zuigerveren te vervangen.
Zowel in het geval van het vervangen van zuigers en cilinders als het vervangen van de zuigerveren zou ik ook de drijfstanglagerschalen vervangen.
Deze hebben natuurlijk enige ruimte en door de “nieuwe” verhoogde compressie zullen ze harder slijten. Dus krukas er ook uit. En dan neem je de krukastappen ook mee…..Bij CTA zullen ze je dan waarschijnlijk ook vertellen dat het raadzaam is de pluggen uit de krukas te schroeven en het oliekanaal goed schoon te maken.
En zo ben je beland in een complete motorrevisie.
Succes!!
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Dank, dat is een fijn en compleet antwoord. Dan rest de vraag: hoeveel stootrand is acceptabel om de cilinders te hergebruiken? Ik rij 5000 km per jaar. De lagerschalen moeten er toch uit, want die rammelen.
Dus als we de cilinder opmeten, hoeveel zou dan acceptabel zijn als slijtage?
Er zijn geen krassen te zien. maar dus wel een (minimaal) stootrandje
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
DriverD schreef:Bij Sassen in Duitsland: 500 euro voor 2347cc zuigers en bussen, imitatie en 1300 euro voor dezelfde set, maar dan orgineel Citroën…
zijn er al ervaringen met deze imitatie setjes van 500 euro :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik zou ter beoordeling met de zuigers en cilinders naar een goed revisiebedrijf in Tilburg gaan. Je hebt speciaal gereedschap nodig (geen schuifmaat) om de ronding en de diameter goed te kunnen meten. Maar als de drijfstanglagers “rammelen” dan betreft het waarschijnlijk toch een motor met de nodige km’s…. (of ooit te weinig olie gehad, maar dan is er meer schade).
CTA levert voor de DS21 al enige tijd nieuwe namaak zuigers en cilinders.
Voor de DS 23 zijn ze ook gemaakt en voor de 2 liter motor zijn ze in voorbereiding. (mogelijk inmiddels al leverbaar).
CTA levert wereldwijd en het is aannemelijk dat hetgeen Dirk Sassen levert afkomstig is van CTA. De als origineel aangeboden set voor een DS23 is mogelijk een set bedoeld voor de CX.
Waterman heeft terecht al eens heel nauwkeurig uitgelegd waarom je dit beter NIET kunt gebruiken in een DS motor.
Fabrikanten die aan Citroen leverden waren Mahle en Floquet Monopole.
Origineel Citroen dus.
Van die laatste fabrikant (FM) is ongeveer 10 jaar geleden een afgekeurde partij zuigers en cilinders op de markt gekomen. (cilinders niet rond, verkeerd gehoond etc). Bij twijfel altijd door een kundig revisiebedrijf laten nakijken!!
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Chyparse levert de 2100 bussen ook. Leo rijdt daar al twe jaar mee rond. De 2300 bussen hebben ze geen ervaring mee…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Pierre schreef:
CTA levert voor de DS21 al enige tijd nieuwe namaak zuigers en cilinders.
Voor de DS 23 zijn ze ook gemaakt en voor de 2 liter motor zijn ze in voorbereiding. (mogelijk inmiddels al leverbaar).
ik kan dus het beste CTA fff vragen of zij al ervaring met de door hun gemaakte DS23 zuigers/cilinders, hebben…........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kan me niet voorstellen dat CTA die zuigers en bussen zelf maakt. Laat maken, ok.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD schreef:Kan me niet voorstellen dat CTA die zuigers en bussen zelf maakt. Laat maken, ok.
Wat ben je aan het mieren neuken de laatste tijd driverd. Wat is er toch met je…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
bogaard77 schreef:DriverD schreef:Kan me niet voorstellen dat CTA die zuigers en bussen zelf maakt. Laat maken, ok.
Wat ben je aan het mieren neuken de laatste tijd driverd. Wat is er toch met je…
Met mij is alles ok hoor, over een paar uur begint de vakantie!
De informatie die via dit forum verspreid wordt, moet wel een beetje kloppen, niet waar :
Citroen!
ik kan dus het beste CTA fff vragen of zij al ervaring hebben met de door hun geleverde DS23 zuigers/cilinders…........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.