Beste forumleden,
Gisteren smeerde ik mijn veerpoten voor, via de gaatjes onder de veerbol. Toen ik wegreed bleef er wat olie achter op de grond. Precies onder de veerpoot die ik had ingespoten, aan de rechter (spatbord) kant.
Maakt het uit in welke kant (welk gaatje) wat olie in gooit?
En nog een vraag. Ik zat de voorkant van de bx wat op en neer te bewegen en ik zag dat de veerbol met rubber (schotel) wat wiebelde; beide kanten. Is dit normaal, of komt het omdat ik de handrem er op had staan?
Helemaal normaal. En er zit maar aan 1 kant een gaatje, aan de andere kant is de rubber flap dicht. Dat het eruit loopt kan gebeuren.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik wil dat ook wel eens doen, mij veerpoten smeren.
Hoe doe ik dat (voor en achter)? en met welk smeermiddel?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
karel schreef:Helemaal normaal. En er zit maar aan 1 kant een gaatje, aan de andere kant is de rubber flap dicht. Dat het eruit loopt kan gebeuren.
Dat klopt. Als je voor de auto staat en de rechter veerpoot bekijkt dan is het gaatje aan de rechterkant, spatbord kant, open. Bij de linker veerpoot is het aan de rechterkant, dus motorkant, open. Klopt dit?
En weet niemand wat over meewiebelende veerbollen + veerpoten wanneer je zelf de auto op en neer beweegt?
Visa Ventje schreef:
En weet niemand wat over meewiebelende veerbollen + veerpoten wanneer je zelf de auto op en neer beweegt?
Dat is normaal en inherent aan de constructie. De veerpoot kan aan de bovenkant iets scharnieren omdat bij in en uitveren de hoek waaronder de veerpoot staat iets verandert. Deze beweging wordt aan de bovenkant opgevangen door rubber.
Visa Ventje schreef:En weet niemand wat over meewiebelende veerbollen + veerpoten wanneer je zelf de auto op en neer beweegt?
Ik zei toch al:
Helemaal normaal.
Dat sloeg op je hele verhaal…
Ich bin ein Breaker
Ah, ik had het anders geinterpreteerd. Maar het is duidelijk nu . Bedankt mannen, ik ben altijd dankbaar voor jullie antwoorden!
Ik snap je verbazing wel over die losse veerpoten hoor. De eerste keer dat ik een BX op de brug zag had ik ook niet het idee dat dat zo los zonder ondersteuning op de grond kon staan
Ich bin ein Breaker
Visa Ventje schreef:ik ben altijd dankbaar voor jullie antwoorden!
Fijn om te horen. ops:
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Welke olie gebruiken jullie bij eht insmeren van de veerpoten?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Normaal gesproken worden de veerpoten voldoende gesmeerd met de LHM en de LHM die langs de afdichting lekt en in de retourleiding terecht komt.
Als het echt te erg kraakt, lijkt me dat of iets anders of de veerpoot is zwaar versleten; dan haal je gewoon een ander op de sloopadressen…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dus in principe hoef je er niks aan te doen?
Er is bij mij namelijk niks mis zover ik merk, hij veert heerlijk. Maar ik wilde even weten hoe en wat.
De veerpoot wordt dus al gesmeert door de lhm begrijp ik?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)