1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
motorolie verbruik
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 20 februari 2005 06:59 PM

Ik heb laatst een andere motorolie (Halfords) voor m’n diesel gebruikt, maar ik heb het idee dat ie nu meer olie verbruikt.
Hebben jullie ook wel eens andere olie gebruikt, met als resultaat meer olieverbruik?

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 20 februari 2005 07:59 PM
  [ # 1 ]

Jawel.

In mijn oude wagentje (benzine) gooide ik altijd 15W40. Nadat na een keer verversen de garage besloten had dat er maar 10W40 in moest ging het olieverbruik met sprongen omhoog. Toen heb ik het weer laten vervangen door 15W40 en geen centje pijn meer.

Ik meen ook ooit iets gelezen te hebben over olie-afdicht en keerringen die niet zo goed tegen volsyntheet olie (10W40) kunnen, maar dat kan natuurlijk lariekoek zijn.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
zx19d
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 14-03-2004

Gepost: 20 februari 2005 08:46 PM
  [ # 2 ]

Altijd de officiële olie die de dealer gebruikt wordt gem om de ca. 12.500 ververst na ca 9.000 km 0,5 bijvullen goedekope olie v.d. Gamma

Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 20 februari 2005 08:58 PM
  [ # 3 ]

da’s wel wat anders dan 1 liter op 1000 km (ooit een keer ervaren in een Astra 1.7d)

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 20 februari 2005 09:17 PM
  [ # 4 ]

Ik gebruik alleen maar Castrol… de beste olie die er is Very Happy

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 februari 2005 10:14 PM
  [ # 5 ]
XTR schreef:

da’s wel wat anders dan 1 liter op 1000 km (ooit een keer ervaren in een Astra 1.7d)

Grappig ik lees net in de autoweek een verhaal over iemand die ook elke 1000km een liter olie in zijn slOPEL moet gooien. Schijnt wel vaker bij slOPELS voor te komen, het is niet voor het eerst dat ik dit hoor.

gti_styling84 schreef:

Ik gebruik alleen maar Castrol… de beste olie die er is Very Happy

Ik merk ook goede resultaten met Castrol, heb 10W40 Magnatec ofzoiets gebruikt bij de laatste olie wissel. Met het koude weer start de motor soepeler heb ik gemerkt en loopt de motor stiller bij hogere snelheden. Verder is het raar maar, de motor lijkt minder olie te verbruiken ConfusedConfused
Hiervoor gebruikte ik 15W40 en moest ik er zeker 0,75 a 1L per 10.000km erin gooien en nu na dik 8000km staat het streepje midden min. en max., normaal gezien zou het nu tussen min en een kwart in moeten staat.

Alleen jammer dat die Castrol olie niet de goedkoopste is, ik betaal iets van €35 bij de Makro voor een can van 4,5L, iemand enig idee waar die zooi goedkoper te krijgen is.

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 21 februari 2005 07:54 PM
  [ # 6 ]
XTR schreef:

da’s wel wat anders dan 1 liter op 1000 km (ooit een keer ervaren in een Astra 1.7d)

2 vrienden van mij rijden met een slOpel diesel uit ‘99, allebei gebruiken ze veel olie, zeker 1 liter per 2000 km, wat ik voor een jonge auto erg veel vind!

M’n Biks 19 TRi break uit ‘87 heeft om de 4000 km een halve liter 10w40 nodig, ik trek de motor vaak door in de toeren (alleen als de olie warm is!) rij ook veel op de Duitse Autobahn…
Met deze motor heb ik zelfs een hele dag op Zandvoort ligge knallen!, zat toen nog in een berline…  Rolling Eyes

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 februari 2005 03:07 AM
  [ # 7 ]

Hehehe Twisted Evil , Blijft lachen met die slOpel rijders.
Een ex collega van mij rijd zo een Zafira ding waar elke 3000km een liter olie in moet. Volgens de dealer is dat normaal Rolling Eyes  Laughing
Wat nog leuker is dat die dealer beweert dat het een “special” olie is die alleen bij de slOpel dealers te koop is, ja dat is ook een manier van geld verdienen Confused

Profiel  
 
jeroenvt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 02-11-2004

Gepost: 22 februari 2005 11:04 AM
  [ # 8 ]

Ik ben niet zo heel technisch, maar hoe werkt dat olieverbruik. Mijn diesel gebruikt denk ik een liter op 4 a 5000 km. Maar waar blijft die olie dan?

Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 03 maart 2005 06:34 PM
  [ # 9 ]

Dat wordt meestal gewoon meeverbrand met de brandstof in de cylinders.

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 03 maart 2005 06:42 PM
  [ # 10 ]
jeroenvt schreef:

Ik ben niet zo heel technisch, maar hoe werkt dat olieverbruik. Mijn diesel gebruikt denk ik een liter op 4 a 5000 km. Maar waar blijft die olie dan?

no worries

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 03 maart 2005 07:13 PM
  [ # 11 ]
jeroenvt schreef:

Ik ben niet zo heel technisch, maar hoe werkt dat olieverbruik. Mijn diesel gebruikt denk ik een liter op 4 a 5000 km. Maar waar blijft die olie dan?


je hele motor word gesmeerd door de voorraad olie in je carterpan en op plaatsen waar ie dichtbij de verbrandingsruimte komt daar verdwijnt ie.

Denk daarbij met name aan je zuigerveren en klepstelen, hier langs komt olie bij het mengsel terecht en verbrand dan mee.
Als je overmatige slijtage/defecten krijgt (klepseals,zuigerveren) dan krijg je van die mooie blauwe rook.


De uitspraak van velen: ‘‘mijn auto gebruikt geen druppel olie” is dus ook totale onzin, want dat bestaat niet, iedere motor gebruikt olie.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 maart 2005 01:53 AM
  [ # 12 ]
PHoskam schreef:

Als je overmatige slijtage/defecten krijgt (klepseals,zuigerveren) dan krijg je van die mooie blauwe rook.

Is dat ook zo bij een Diesel die blauwe rook?

Ik heb een Xantia Diesel op het oog, die mogelijk versleten zuigerveren heeft alsgevolg van een te hete motor, volgens de verkoper is er geen gekleurde rook te zien Confused  Confused:
De motor verbruikt wel olie, alleen is niet duidelijk hoeveel?

Zie Topic http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161952&start=0

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 maart 2005 02:32 AM
  [ # 13 ]
ZX1.4i schreef:
PHoskam schreef:

Als je overmatige slijtage/defecten krijgt (klepseals,zuigerveren) dan krijg je van die mooie blauwe rook.

Is dat ook zo bij een Diesel die blauwe rook?

Ik heb een Xantia Diesel op het oog, die mogelijk versleten zuigerveren heeft alsgevolg van een te hete motor, volgens de verkoper is er geen gekleurde rook te zien Confused  Confused:
De motor verbruikt wel olie, alleen is niet duidelijk hoeveel?

Zie Topic http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161952&start=0

Blauwe rook bij een diesel kan betekenen dat de verstuivers aan vervanging toe zijn. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is blauwe rook bij een diesel meestal geen olie maar gewoon slecht verbrande diesel. Ook lucht in de diesel kan grappige wit/blauwe pluimen geven.

Olie die meeverbrandt leidt vaak tot zwarte rook, net als water in de brandstof (beiden proefondervindelijk vastgesteld).

Het olieverbruik van diesels ligt vaak wat hoger dan benzine-auto’s maar een net goed exemplaar kan echt wel 1:10000 halen. Het hangt ook erg van je rijstijl en het soort ritten af. Vaak flink doorblazen leidt tot een hoger olieverbruik. Maar 1:3000 is nog geen echte schande. Vanaf 1:1000 en hoger wordt het pas echt zorgelijk, is ook erg onpraktisch als je een keer een lange rit maakt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 maart 2005 03:23 AM
  [ # 14 ]
karel schreef:
ZX1.4i schreef:
PHoskam schreef:

Als je overmatige slijtage/defecten krijgt (klepseals,zuigerveren) dan krijg je van die mooie blauwe rook.

Is dat ook zo bij een Diesel die blauwe rook?

Ik heb een Xantia Diesel op het oog, die mogelijk versleten zuigerveren heeft alsgevolg van een te hete motor, volgens de verkoper is er geen gekleurde rook te zien Confused  Confused:
De motor verbruikt wel olie, alleen is niet duidelijk hoeveel?

Zie Topic http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161952&start=0

Blauwe rook bij een diesel kan betekenen dat de verstuivers aan vervanging toe zijn. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is blauwe rook bij een diesel meestal geen olie maar gewoon slecht verbrande diesel. Ook lucht in de diesel kan grappige wit/blauwe pluimen geven.

Olie die meeverbrandt leidt vaak tot zwarte rook, net als water in de brandstof (beiden proefondervindelijk vastgesteld).

Het olieverbruik van diesels ligt vaak wat hoger dan benzine-auto’s maar een net goed exemplaar kan echt wel 1:10000 halen. Het hangt ook erg van je rijstijl en het soort ritten af. Vaak flink doorblazen leidt tot een hoger olieverbruik. Maar 1:3000 is nog geen echte schande. Vanaf 1:1000 en hoger wordt het pas echt zorgelijk, is ook erg onpraktisch als je een keer een lange rit maakt.

Klopt. Mijn oude dieselblok verbruikte veel olie en dat zag je niet aan blauwe rook. Bij flink doorblazen (vooral als de turbo actief werd) kwam er een grijz/zwarte wervelende rook uit de uitlaat en als je erachter reed rook je heel duidelijk dat het echt een vieze oude stinkdiesel was die flink wat olie verbruikt. Dat kon je trouwens mooi zien in de linkerzijspiegel in het donker met achterliggers. Die achterliggers werden aardig mistig.

Nu gelukkig totaal geen last: al is het olieverbruik nu ook beslist niet verwaarloosbaar: ong. 1 liter op de 5000 km.

Gr,
Marten

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 04 maart 2005 12:15 PM
  [ # 15 ]
mpostma schreef:

Klopt. Mijn oude dieselblok verbruikte veel olie en dat zag je niet aan blauwe rook. Bij flink doorblazen (vooral als de turbo actief werd) kwam er een grijz/zwarte wervelende rook uit de uitlaat en als je erachter reed rook je heel duidelijk dat het echt een vieze oude stinkdiesel was die flink wat olie verbruikt. Dat kon je trouwens mooi zien in de linkerzijspiegel in het donker met achterliggers. Die achterliggers werden aardig mistig.

Nu gelukkig totaal geen last: al is het olieverbruik nu ook beslist niet verwaarloosbaar: ong. 1 liter op de 5000 km.

Gr,
Marten

Dat doet mijn turbodiesel ook. Ik heb me laten vertellen dat dat volkomen normaal is bij oudere turbodiesels, zolang dit maar niet constant gebeurt.  Confused
Maarre, die blauwe rook wordt veroorzaakt door versleten verstuivers? En ik maar denken dat het door versleten klepgeleiders kwam Surprisedops: ... Ik zal er eens naar laten kijken, heb er ook nogal last van.
En 1 liter op 5000 km is heel netjes, mijn complimenten!  Very Happy

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook