TS heeft mij een PB gestuurd voor hulp, aangezien we beiden in Rotterdam wonen, heb ik hem aangeboden om eens naar zijn ZX te kijken. De kop eraf en kijken wat de schade is, al dan niet eerst een compressietest doen lijkt mij het beste.
Maar goed, eerst maar een kijken en luisteren
400 euro voor een Tu blok is wel duur geld. Behalve als ze um voor dat geld er ook inzetten.
Test
Lees dan:
Verkopende handelaar wil em voor 400 euro wel vervangen en er een andere inleggen.
Lijkt me op zich geen verkeerd aanbod.
Ich bin ein Breaker
Ik heb TS gesproken, die 400 euro klinkt leuk, maar dan weet je niet wat je krijgt en bovendien moet de auto nog naar de garage ergens in Roosendaal, wat ook weer geld gaat kosten.
Ik ga zometeen kijken, ben benieuwd wat er aan de hand is, heb begrepen dat de motor vastzit, zelfs in zijn 5 en duwen werkt niet. Ik denk dat er een cylinder volgelopen is met koelvloeistof, eens kijken wat eruit komt als ik de bougies eruit draai.
400 eur voor een blokvervanging bij een TU door een garage: dat kan bijna alleen maar als ze het blok echt bot overschoppen en niks extra doen. Eigenlijk wil je de distributie wel preventief gewisseld hebben, met waterpomp en spanrol. Dan ga je toch alweer richting de 150 EUR aan materiaalkosten met wat je verder nog nodig hebt (sapjes en wat bakkeerringen)
Bovendien zijn tweedehands blokken ook mogelijk al wat zweterig op de koppakking en dan komt er ook nog een koppakking bij. Om nog maar te zwijgen van een koppeling die ook niet best meer hoeft te zijn. Een en ander hangt wel sterk van het donorblok af.
Maar goed: eerst moet Sohail natuurlijk eens goed kijken.
bougies eruit en draaien lijkt me een uitstekend plan. Succes Sohail!
Ben afgelopen avond gaan kijken, de auto ziet er netjes uit, de lage km-stand klopt, absoluut de moeite waard om het te fixen. De koppakking is inderdaad lek, lekkage op het hoekje en olie in de koelvloeistof, verder ziet de motor er netjes uit, maar wel duidelijk schoongespoten voor de verkoop. Ik heb gekeken naar de staat van de slangen en bedrading, ook allemaal netjes en onbeschadigd, een andere motor erin is eerder vragen om meer problemen omdat je dan maar moet zien wat je krijgt.
Ik heb de bougies eruit gedraaid, nr2 (vanaf vliegwiel) had koelvloeistof aan het puntje zitten, toen de startmotor laten draaien, nr 3 sputtert koelvloeistof. Dat de motor niet eerder wilde rondgaan na het uitzetten kwam waarschijnlijk doordat deze cylinder volgelopen was met koelvloeistof.
Er zit of een scheur in de kop of de koppakking is naar binnen doorgeslagen, in iedergeval zal de kop eraf moeten om te bekijken wat er gedaan moet worden. Het probleem is dat weer op het moment niet echt meezit en dat het relatief vroeg donker is.
Michel gaat kijken of de auto mijn kant opgesleept kan worden zodat ik in de werkplaats op me werk ermee aan de slag kan. Of wachten tot het weer beter word en dan pas ermee aan de slag.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
150 euries heb je een blok met alles eraan vast.
Rest van wagen; velgen, bak misschien interieur levert altijd wel minimaal 100 op… misschien met geluk 150 eurie
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
O, ik dacht dat je ‘m die break aanbood voor 400 eur
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Het forum laat zich weer van zijn beste kant zien. Veel suc6 allemaal.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb de discussie over het wel of niet slepen gewist, dat was off-topic, de ZX is inmiddels gefixt.
Vrijdagmiddag samen met Michel in een uurtje de kop eraf getrokken, alles zag er goed uit, geen scheuren. De kopbouten gingen wel erg makkelijk los, ik kon ze zo een kwartslag draaien met een ratel zonder T-stuk met verlengpijp. De koppakking was zo te zien nog vers, de spanrol en D-riem waren nieuw, hiermee kunnen we de conclusie trekken dat de koppakking onlangs gefixt is maar dat men de kopbouten niet goed heeft vastgezet, dit eventueel i.c.m. oude bout is vragen om lekkage. De koelvloeistof lekte ook aan de achterkant naar buiten, de kop zat dus duidelijk niet goed aangetrokken.
Aangezien Michel vlakbij Citroen Specialist De Pee woont, zijn we daar snel de onderdelen gaan halen, daarna de auto toch gesleept en op me werk verder gegaan. Na de eerste start kwam er toch een partij witte rook uit de uitlaat ook na een klein stukje rijden, ik dacht hoe kan dat nou, de kop was niet krom, nergens scheuren, de cylinderbussen zijn niet ingezonken. Toen begaf de slang waarmee de kachelslangen ivm een lekke kachelradiateur zijn doorgelust het, helaas had ik niets bruikbaars voor handen en het was al 02:00. De volgende dag na de meeting weer aan de slag met een slang die Michel gehaald had, deze bleef wel zitten, maar ook nu witte rook, maar minder, na een stukje snelweg was het over. Blijkbaar zat de uitlaat helemaal vol met koelvloeistof van de lekkage en dat duurt even voordat het verdampt is.
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Kortom..
Tromgeroffel…
‘MIJN SCHATJE’ RIJDT WEER! Ben er zo blij mee. En bij deze nogmaals heel erg hartelijk bedankt
Hier overigens twee foto’s van de kop eraf:
Zou misschien dat het probleem geweest zijn…? Nah gewoon erbij vervangen
Wat is er gedaan: Koppakking vervangen, klepdekselpakking, nieuwe kopbouten en dus ook een nieuwe d-riem. Er zit ook een andere termostaat in, maar das een minder geschikte, dus die komt er nog een keer uit. Dan ook natuurlijk nieuwe olie en een nieuw filtertje plus verse koelvloeistof. Het verschil tussen 2,5 liter bruine zooi en 5 liter helderblauwe vloeistof is groot hehe.
De kachelradiateur moet dus nog vervangen worden, maar daar heb ik nog garantie op. Voor nu kan ik in ieder geval weer mezelf voortbewegen in een puik automobieltje! Heb er geen spijt van gehad, behalve dat luxe etentjes er even niet meer inzitten haha
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Je eet ook bij de verkeerde tent, afzetters zijn het daar (noem effe geen namen)
Nog even over de thermostaat, er zit nu 89C in, mijn ervaring is dat je met een 83C in de file op een warme dag minder snel last heb van een kokende motor. Verder is het een prima auto, een koppeling zo licht en soepel als een veertje, waarschijnlijk is er pas een nieuwe originele Valeo set gemonteerd, ben er jaloers op
Volgend project is middenconsole, temp.meter en TT, heb nog wat meuk uit mijn ZX-Periode liggen.