Hier een zeer interessante site over een DS (ID) met twee motoren.
1 opgevoerde motor voorin en een standaard motor achterin.
http://www.cta.a.se/twin/twinengineDSeng.htm
De motor achterin is halfautomatisch geschakeld terwijl de motor voorin een handbak heeft.
De opvoerset voor de voorste motor is erg interessant.
Gezien het pas en meetwerk is de zaak achterin ook een technisch meesterstukje. Ds voor-vering nu ook achter. En zo moest ook het gaspedaal natuurlijk op 2 motoren werken.
Maar het moeilijkste is nog het omdraaien van de draairichting van het differentieel van de bak van de achterste motor, waardoor je daar vier versnellingen in de juiste richting krijgt.
Lijkt me moeilijk te rijden overigens.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Moeilijk lijkt me ook om beide motoren evenhard te laten trekken. Op onverhard gaat dit goed, op verharde ondergrond zal het geheel flink slijten, denk ik. Technisch leuk gedaan.
Citroen!
Ja dat zal inderdaad niet makkelijk zijn.
Lastig om in te rijden ook. Zal wel een mega kabaal geven.
Maar zon differentieel omdraaien is ook een leuke. Als je dat zou lukken met een ds bak kan je er zomaar een andersom draaiende cx motor in gooien..
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Meestal vindt je kroonwiel/pignon het niet leuk om de andere kant op te draaien. Ben benieuwd hoe dat hier opgelost is?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Bak van een Merak , loopt andersom .
Meten is weten , gissen is missen