Ik heb laatst een andere motorolie (Halfords) voor m’n diesel gebruikt, maar ik heb het idee dat ie nu meer olie verbruikt.
Hebben jullie ook wel eens andere olie gebruikt, met als resultaat meer olieverbruik?
Jawel.
In mijn oude wagentje (benzine) gooide ik altijd 15W40. Nadat na een keer verversen de garage besloten had dat er maar 10W40 in moest ging het olieverbruik met sprongen omhoog. Toen heb ik het weer laten vervangen door 15W40 en geen centje pijn meer.
Ik meen ook ooit iets gelezen te hebben over olie-afdicht en keerringen die niet zo goed tegen volsyntheet olie (10W40) kunnen, maar dat kan natuurlijk lariekoek zijn.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Altijd de officiële olie die de dealer gebruikt wordt gem om de ca. 12.500 ververst na ca 9.000 km 0,5 bijvullen goedekope olie v.d. Gamma
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
da’s wel wat anders dan 1 liter op 1000 km (ooit een keer ervaren in een Astra 1.7d)
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Ik gebruik alleen maar Castrol… de beste olie die er is
XTR schreef:da’s wel wat anders dan 1 liter op 1000 km (ooit een keer ervaren in een Astra 1.7d)
Grappig ik lees net in de autoweek een verhaal over iemand die ook elke 1000km een liter olie in zijn slOPEL moet gooien. Schijnt wel vaker bij slOPELS voor te komen, het is niet voor het eerst dat ik dit hoor.
gti_styling84 schreef:Ik gebruik alleen maar Castrol… de beste olie die er is
Ik merk ook goede resultaten met Castrol, heb 10W40 Magnatec ofzoiets gebruikt bij de laatste olie wissel. Met het koude weer start de motor soepeler heb ik gemerkt en loopt de motor stiller bij hogere snelheden. Verder is het raar maar, de motor lijkt minder olie te verbruiken :
Hiervoor gebruikte ik 15W40 en moest ik er zeker 0,75 a 1L per 10.000km erin gooien en nu na dik 8000km staat het streepje midden min. en max., normaal gezien zou het nu tussen min en een kwart in moeten staat.
Alleen jammer dat die Castrol olie niet de goedkoopste is, ik betaal iets van €35 bij de Makro voor een can van 4,5L, iemand enig idee waar die zooi goedkoper te krijgen is.
XTR schreef:da’s wel wat anders dan 1 liter op 1000 km (ooit een keer ervaren in een Astra 1.7d)
2 vrienden van mij rijden met een slOpel diesel uit ‘99, allebei gebruiken ze veel olie, zeker 1 liter per 2000 km, wat ik voor een jonge auto erg veel vind!
M’n Biks 19 TRi break uit ‘87 heeft om de 4000 km een halve liter 10w40 nodig, ik trek de motor vaak door in de toeren (alleen als de olie warm is!) rij ook veel op de Duitse Autobahn…
Met deze motor heb ik zelfs een hele dag op Zandvoort ligge knallen!, zat toen nog in een berline…
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Hehehe , Blijft lachen met die slOpel rijders.
Een ex collega van mij rijd zo een Zafira ding waar elke 3000km een liter olie in moet. Volgens de dealer is dat normaal
Wat nog leuker is dat die dealer beweert dat het een “special” olie is die alleen bij de slOpel dealers te koop is, ja dat is ook een manier van geld verdienen
Ik ben niet zo heel technisch, maar hoe werkt dat olieverbruik. Mijn diesel gebruikt denk ik een liter op 4 a 5000 km. Maar waar blijft die olie dan?
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dat wordt meestal gewoon meeverbrand met de brandstof in de cylinders.
jeroenvt schreef:Ik ben niet zo heel technisch, maar hoe werkt dat olieverbruik. Mijn diesel gebruikt denk ik een liter op 4 a 5000 km. Maar waar blijft die olie dan?
no worries
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
jeroenvt schreef:Ik ben niet zo heel technisch, maar hoe werkt dat olieverbruik. Mijn diesel gebruikt denk ik een liter op 4 a 5000 km. Maar waar blijft die olie dan?
je hele motor word gesmeerd door de voorraad olie in je carterpan en op plaatsen waar ie dichtbij de verbrandingsruimte komt daar verdwijnt ie.
Denk daarbij met name aan je zuigerveren en klepstelen, hier langs komt olie bij het mengsel terecht en verbrand dan mee.
Als je overmatige slijtage/defecten krijgt (klepseals,zuigerveren) dan krijg je van die mooie blauwe rook.
De uitspraak van velen: ‘‘mijn auto gebruikt geen druppel olie” is dus ook totale onzin, want dat bestaat niet, iedere motor gebruikt olie.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
PHoskam schreef:Als je overmatige slijtage/defecten krijgt (klepseals,zuigerveren) dan krijg je van die mooie blauwe rook.
Is dat ook zo bij een Diesel die blauwe rook?
Ik heb een Xantia Diesel op het oog, die mogelijk versleten zuigerveren heeft alsgevolg van een te hete motor, volgens de verkoper is er geen gekleurde rook te zien :
De motor verbruikt wel olie, alleen is niet duidelijk hoeveel?
Zie Topic http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161952&start=0
ZX1.4i schreef:PHoskam schreef:Als je overmatige slijtage/defecten krijgt (klepseals,zuigerveren) dan krijg je van die mooie blauwe rook.
Is dat ook zo bij een Diesel die blauwe rook?
Ik heb een Xantia Diesel op het oog, die mogelijk versleten zuigerveren heeft alsgevolg van een te hete motor, volgens de verkoper is er geen gekleurde rook te zien :
De motor verbruikt wel olie, alleen is niet duidelijk hoeveel?Zie Topic http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161952&start=0
Blauwe rook bij een diesel kan betekenen dat de verstuivers aan vervanging toe zijn. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is blauwe rook bij een diesel meestal geen olie maar gewoon slecht verbrande diesel. Ook lucht in de diesel kan grappige wit/blauwe pluimen geven.
Olie die meeverbrandt leidt vaak tot zwarte rook, net als water in de brandstof (beiden proefondervindelijk vastgesteld).
Het olieverbruik van diesels ligt vaak wat hoger dan benzine-auto’s maar een net goed exemplaar kan echt wel 1:10000 halen. Het hangt ook erg van je rijstijl en het soort ritten af. Vaak flink doorblazen leidt tot een hoger olieverbruik. Maar 1:3000 is nog geen echte schande. Vanaf 1:1000 en hoger wordt het pas echt zorgelijk, is ook erg onpraktisch als je een keer een lange rit maakt.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:ZX1.4i schreef:PHoskam schreef:Als je overmatige slijtage/defecten krijgt (klepseals,zuigerveren) dan krijg je van die mooie blauwe rook.
Is dat ook zo bij een Diesel die blauwe rook?
Ik heb een Xantia Diesel op het oog, die mogelijk versleten zuigerveren heeft alsgevolg van een te hete motor, volgens de verkoper is er geen gekleurde rook te zien :
De motor verbruikt wel olie, alleen is niet duidelijk hoeveel?Zie Topic http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161952&start=0
Blauwe rook bij een diesel kan betekenen dat de verstuivers aan vervanging toe zijn. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is blauwe rook bij een diesel meestal geen olie maar gewoon slecht verbrande diesel. Ook lucht in de diesel kan grappige wit/blauwe pluimen geven.
Olie die meeverbrandt leidt vaak tot zwarte rook, net als water in de brandstof (beiden proefondervindelijk vastgesteld).
Het olieverbruik van diesels ligt vaak wat hoger dan benzine-auto’s maar een net goed exemplaar kan echt wel 1:10000 halen. Het hangt ook erg van je rijstijl en het soort ritten af. Vaak flink doorblazen leidt tot een hoger olieverbruik. Maar 1:3000 is nog geen echte schande. Vanaf 1:1000 en hoger wordt het pas echt zorgelijk, is ook erg onpraktisch als je een keer een lange rit maakt.
Klopt. Mijn oude dieselblok verbruikte veel olie en dat zag je niet aan blauwe rook. Bij flink doorblazen (vooral als de turbo actief werd) kwam er een grijz/zwarte wervelende rook uit de uitlaat en als je erachter reed rook je heel duidelijk dat het echt een vieze oude stinkdiesel was die flink wat olie verbruikt. Dat kon je trouwens mooi zien in de linkerzijspiegel in het donker met achterliggers. Die achterliggers werden aardig mistig.
Nu gelukkig totaal geen last: al is het olieverbruik nu ook beslist niet verwaarloosbaar: ong. 1 liter op de 5000 km.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
mpostma schreef:
Klopt. Mijn oude dieselblok verbruikte veel olie en dat zag je niet aan blauwe rook. Bij flink doorblazen (vooral als de turbo actief werd) kwam er een grijz/zwarte wervelende rook uit de uitlaat en als je erachter reed rook je heel duidelijk dat het echt een vieze oude stinkdiesel was die flink wat olie verbruikt. Dat kon je trouwens mooi zien in de linkerzijspiegel in het donker met achterliggers. Die achterliggers werden aardig mistig.
Nu gelukkig totaal geen last: al is het olieverbruik nu ook beslist niet verwaarloosbaar: ong. 1 liter op de 5000 km.
Gr,
Marten
Dat doet mijn turbodiesel ook. Ik heb me laten vertellen dat dat volkomen normaal is bij oudere turbodiesels, zolang dit maar niet constant gebeurt.
Maarre, die blauwe rook wordt veroorzaakt door versleten verstuivers? En ik maar denken dat het door versleten klepgeleiders kwam ops: ... Ik zal er eens naar laten kijken, heb er ook nogal last van.
En 1 liter op 5000 km is heel netjes, mijn complimenten!