waterman771 schreef:Zeg emiel, Hoe controleer jij de draagarmlagers (adals) van een citroen eigenlijk???
1. Ik kijk naar de stand van de achterwielen.
2. Ik zet de BX achter met z’n wielen van de grond.
3. Ik zet de hoogteregelaar in de laagste stand en maak de achterwielophanging drukloos door de wielen omhoog te drukken.
4. Ik controleer de draagarmlagers door het wiel stevig heen en weer te trekken in axiale richting, oftewel van je af en naar je toe en controleer op deze manier de speling.
5. Indien er speling aanwezig is moet ik gaan beoordelen of deze toelaatbaar is, 1 mm in axiale en 1 mm in radiale richting is toelaatbaar, echter niet te meten of te controleren bij een BX, ook mag er door slijtage geen contact gemaakt worden tussen de draagarm en de ophanging.
Mijn persoonlijke oordeel hierover is dat een klein tikje speling toelaatbaar is, ik heb eens een gesprek hierover gehad met een mederwerker van het RDW en die bevestigde dat een klein beetje speling toelaatbaar is, echter een grote speling is niet toelaatbaar doordat er contactplekken optreden tussen draagarm en ophanging, ook kan het weggedrag er zeer nadelig door beïnvloed worden.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@emiel: Mag ik vragen waarom je, nadat je de auto drukloos hebt gemaakt, hem niet weer op de poot in de rijstand houd? Weet je wat ik bedoel? De auto staat op de poot, en je laat de brug weer omhoog komen tot de wielen kunstmatig in de rijstand staan. Als je nu de axiale speling gaat voelen, zul je zien dat je veel vaker speling op de lagers voelt dan voorheen… Natuurlijk moet ie wel drukloos zijn, want anders voel je niets
Probeer maar eens!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@patje: forumlid “assitch” rijdt al een hele tijd met een 14 op LPG. Dat gaat uitstekend.
Formeel mogen de 1400 motoren met S6 op het kenteken op euro95 en moeten de oudere blokjes op gelode ron98. Soms willen ze wel gaan pingelen op euro95. is dus even afwacthten. Ik had een tijdje geleden nog een tabel te pakken (thuis) waain dat stond, maar daar stond echt alleen maar euro95 of 98 gelood en ik vraag me af of ze tijdens de productie van de tabel al ongelode 98 benzine hadden. Ongelood kan sowieso wel omdat de klepzitttingen niet significant harder slijten op LPG.
Het oktaangetal is dus wat lastig met euro95. Het schijnt overigens wel vaak goed te gaan hoor..
Nou, dat is een goed idee!
Ik ga dat zeker proberen.
Emiel
@waterman: toch een strikvraag
Het 1100 blokje van onze 205 vertikte het te (blijven) lopen op 95. (uit dezelfde familie als het blok in de bniks)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb er nog nooit wat anders in gegooid als 95.
Rijdt er prima op
En volgens mij staat in het instructieboekje gewoon dat je er 95 in moet gooien
Zal voor de zekerheid nog wel effe checken
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Het filmpje ‘verraad’ een trotste eigenaar..
Da’s pas genieten.. bedankt dat we mee mogen kijken!
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
patje74 schreef:
Wat een leuk filmpje!! Alleen een beetje kort, das dan wel weer jammer.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Van harte gefeliciteerd, Patrick! En goed werk, Emiel.
Heel veel fijne en veilige kilometers gewenst.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
BasisBIX schreef:Ik heb er nog nooit wat anders in gegooid als 95.
Rijdt er prima op
En volgens mij staat in het instructieboekje gewoon dat je er 95 in moet gooien
Zal voor de zekerheid nog wel effe checken
ALs je een 87er heb, dan heb je zeer waarschijnlijk “al” een S6 uitvoering. Die mogen idd 95
mpostma schreef:BasisBIX schreef:Ik heb er nog nooit wat anders in gegooid als 95.
Rijdt er prima op
En volgens mij staat in het instructieboekje gewoon dat je er 95 in moet gooien
Zal voor de zekerheid nog wel effe checken
ALs je een 87er heb, dan heb je zeer waarschijnlijk “al” een S6 uitvoering. Die mogen idd 95
door S6 geharde koppen en daardooor is lpg een perfect alternatief voor benzine 95 0f 98
mijn bx heeft altans nauwelijks verlopende klepspeling!!!
de citroen-liefhebber
mpostma schreef:BasisBIX schreef:Ik heb er nog nooit wat anders in gegooid als 95.
Rijdt er prima op
En volgens mij staat in het instructieboekje gewoon dat je er 95 in moet gooien
Zal voor de zekerheid nog wel effe checken
ALs je een 87er heb, dan heb je zeer waarschijnlijk “al” een S6 uitvoering. Die mogen idd 95
Ik heb geen S6,
bij mijn weten was dat de Basis niet, maar wel de 14E en 14 RE e.d.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
mpostma schreef:BasisBIX schreef:Ik heb er nog nooit wat anders in gegooid als 95.
Rijdt er prima op
En volgens mij staat in het instructieboekje gewoon dat je er 95 in moet gooien
Zal voor de zekerheid nog wel effe checken
ALs je een 87er heb, dan heb je zeer waarschijnlijk “al” een S6 uitvoering. Die mogen idd 95
door S6 geharde koppen en daardoor is lpg ook een uitstekend alternatief!(ook voor jou mssl met ts73fd
mijn bx doet het overigens prima op lpg
de citroen-liefhebber