heeft basis bx niet een 4 bak dit is nl nooit s6 geweest alleen de 5-bakken met chassisno XD ipv Xa hadden milieuclassifiucatie s6
de citroen-liefhebber
Assitch schreef:heeft basis bx niet een 4 bak dit is nl nooit s6 geweest alleen de 5-bakken met chassisno XD ipv Xa hadden milieuclassifiucatie s6
Ik heb idd een 4 bak
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Patje heeft ook een 4-bak.
En ik ook.
4-bakken rouleren.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:4-bakken rouleren.
Zekers…...
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Assitch schreef:
mijn bx heeft altans nauwelijks verlopende klepspeling!!!
En dat is maar goed ook, want echt lekker kun je daar toch ook weer niet bij…
Ich bin ein Breaker
@4-baksels:
Het is mij echt een raadsel waarom de sterkere 72pk 150 motor wel de S6 aanduiding kreeg (met de mogelijkheid euro95 te tanken) en de 62pk 150 motor niet.
De verklaring hiervan kan liggen in de benzines die in de tijd dat die auto’s op de markt kwamen werd aangeboden.
Je had toen Normaal en Super: allebei gelood.
Normaal heeft oktaangetal RON91 en Super RON98.
Nou kan het goed zijn dat de “lichtere” 150 motoren die 98 helemaal niet nodig hadden, maar wel net gingen pingelen op “normaal”. Euro95 werd bij mijn weten pas ergens rond 86 ofzo geintroduceerd (was toen ook nog maar 11 dus heel goed weet ik dat niet meer).
Kortom: alles werd gespecificeerd op RON 98 en toen de milieumaatregelen kwamen was het makkelijk om ze ineens de specificatie te veranderen naar RON95. Ik weet dat autofabrikanten altijd huiverig zijn om om te schakelen (zelfs als het een goed verkoopargument is, want eur95 is goedkoper dan eur98). Ze blijven bang voor garantieclaims, want gaan er toch geen motoren in het veld stuk door laagwaardigere benzines.
Hoe hoogopgevoerder de motor, hoe hoogwaardiger benzine ze over het algemeen vragen. Want met meer toeren, een hogere compressie en hoe intensievere verbranding, hoe groter de kans dat ze gaan pingelen, wat je voorkomt met die hoogoktaniger benzine.
In de praktijk is het moment waarop de motor gaat pingelen nogal afhankelijk van de afstelling en slijtage van de motor. Een nieuwe motor met goede compressie gaat eerder pingelen dan een oudere iets versleten motor. Dus zelfs bij Sportjes of 16v zie je dat sommige eigenaren er straffeloos euro95 ingooien zonder problemen te ondervinden. Ik heb ook voorbeelden gezien waarbij dat gruwelijk misging. Het pingelen veroorzaakte dan een afvoerputje in de zijkant van de zuiger. Compleet weggesmolten met een rondje blazen in Duitsland.
Eigenlijk verwacht ik dus niet zoveel problemen met euro95 in de oudere 150 motoren. Ja, Citroen schreef dan wel gelode 98 benzine voor, maar in de praktijk loopt het wel los. Het gevaarlijke echter is dat het meestal mis gaat met hoge belastingen. Als je rustig rijdt met een lage belasting zal het zelden misgaan. Ga je flat-out op vakantie met hoge snelheden of in de bergen, dan zou ik goed opletten op onregelmatigheden. In die gevallen kun je er altijd nog eens een tankje 98 tegenaan gooien.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Hé Patrick, alsnog van harte met die verse APK. Potdomme zeg, ik moest liefst 4 pagina’s door. Dit draadje is HOT! En terecht natuurlijk.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Hey Patrick, gefeliciteerd met je APK! Ziet er goed uit!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Vanavond nog even de koppeling afgesteld, tenminsten… dat zou ik even doen. Maar helaas brak de hevel af.
Na lang zoeken had ik eindelijk een geschikt iets gevonden om dit te vervangen. Na lang vijlen, meten, draad tappen enzovoorts mocht het resultaat er zijn. Het werkt allemaal weer.
Tot slot heb ik de parafan even schoongemaakt, heerlijk fris is hij weer.
En toen maar weer naar huis. Maar echt, wat voelt deze dame heerlijk aan! Ik heb in diverse BiXen gereden, ook in 2e types, maar toch voelt deze het lekkerst. De comfortbollen doen volgens mij een hoop goeds in deze vedergewicht-BiX.
Damn… ik geloof dat ik d’r echt leuk vind!
Morgen of woensdag nog even wat puntjes op de i zetten, en dan zal ik haar eens in de weilanden zetten voor wat pics.
patje74 schreef:Damn… ik geloof dat ik d’r echt leuk vind!
Patrick, serieus, geef nu maar toe dat ook JIJ een zwak hebt voor de Citroën BX.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Goed plan ben wel weer toe aan wat foto’s!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
XBXG schreef:patje74 schreef:Damn… ik geloof dat ik d’r echt leuk vind!
Patrick, serieus, geef nu maar toe dat ook JIJ een zwak hebt voor de Citroën BX.
Hehe, het kost wat moeite, maar de band begint steeds sterker te worden.
Gek eigenlijk, ik vond de BX vroeger toen ik klein was en dat ding net uitkwam maar een raar ding. Naar mijn gevoel was de kofferklep te lang (in vergelijking met de R14 die we toen hadden) en later ben ik de lol van de BX wel gaan inzien en nu is er volgens mij niks meer aan te doen.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
De comfortbollen doen volgens mij een hoop goeds in deze vedergewicht-BiX
Dat hoor ik wel eens vaker.. heb echter nooit geprobeerd.. Ik weet wel dat ze ‘minder’ zijn gevuld en op 35bar zijn gezet i.p.v. 40.. klopt dat? En heb je ze alleen voor? Of ook achter? Of en/en? En zit er veel prijsverschil in de bollen? En kun je van buiten zien of je de comfort-veerbollen hebt?
Se concentrer sur l’essentiel
Archi schreef:De comfortbollen doen volgens mij een hoop goeds in deze vedergewicht-BiX
Dat hoor ik wel eens vaker.. heb echter nooit geprobeerd.. Ik weet wel dat ze ‘minder’ zijn gevuld en op 35bar zijn gezet i.p.v. 40.. klopt dat? En heb je ze alleen voor? Of ook achter? Of en/en? En zit er veel prijsverschil in de bollen? En kun je van buiten zien of je de comfort-veerbollen hebt?
Nee. 55 bar ipv 40 bar.
Voor zijn ze 500 cc ipv 400 cc qua inhoud. De 500 cc bollen zien er meer uit als een ei, terwijl de 400 cc bollen er meer uit zien als een ronde bol.
Wat je ook niet ziet is dat er andere schokdemperelementen in zitten.
Ach. Het is leuk voor de rechtuitdeiners, maar je bochtstabiliteit wordt er ook niet beter op. Zo zie je dat vering een compromis is dat je wel kan verschuiven, maar je moet altijd wel ergens concessies blijven doen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Klopt helemaal! En het blijven McPhersons, wat je er ook voor bol op bout.
Het verminderde gedrag in het bochtenwerk is voor mij overigens nagenoeg niet merkbaar. Wat mij betreft passen ze prima bij mijn (oude l*llen-) rijstijl. Het volgas-bochtenwerk doe ik wel in mijn eend, dat is veel leuker.