Klopt!
Dit hoorde ik ook van Martijn de Ruiter toen ik een prijs op vroeg voor mijn xm… Je hebt een gemodificeerd waterpomphuis nodig…
Zou het wel meteen doen. Als die pomp halverwege lek gaat (en je zal de eerste daar niet mee zijn) dan ben je heel zwaar het haasje. Kost klauwen met geld… Bovendien merk je het meteen in koelcapaciteit…
Xsara Coupe
Bedankt voor je snelle antwoord! Wilde de waterpomp laten zitten.
Heeft zo weinig gereden, kan gewoon niet versleten zijn.
Maar goed, nu geen keus meer!
Ga ik achter de waterpomp aan. Ff kijken waar ik die kan halen.
Bij dealer is ie 130 euri ex! dat lijkt me wat fors.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
verkuilm schreef:Bedankt voor je snelle antwoord! Wilde de waterpomp laten zitten.
Heeft zo weinig gereden, kan gewoon niet versleten zijn.
Maar goed, nu geen keus meer!
Ga ik achter de waterpomp aan. Ff kijken waar ik die kan halen.
Bij dealer is ie 130 euri ex! dat lijkt me wat fors.
Stuur is een pb’tje naar Martijn de Ruiter. Volgens mij kan t veel goedkoper. Ik heb dat volgens mij ook niet betaald!
Xsara Coupe
Hoe vind ik martijn de ruiter? Ben al aan het zoeken maar zie m niet :
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Heb maar de gewone orginel waterpomp gekocht bij de dealer.
Was wel prijzig zeg. Hier zit dat ook dus ook weer aan. Ga het er gewoon afzagen. Vanmiddag alles weer in elkaar zetten. Ben benieuwd of ik het af krijg.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Dan heb je wél de verkeerde gekregen…
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja het V6 waterpomp probleem. Laatst ook aan de hand gehad. In het citroen systeem staan 2 types. De 2e is degene die ook op de C5 zit en heeft kleinere schoepen maar is ook op andere punten anders. Degene met grotere schoepen is het ‘vroege’ type, tot en met orga nogwat nogwat. De verkeerde krijgen komt veel voor. Het 2e type is ook gewoon in het normale onderdelen circuit te krijgen, Brezan of Rijsbergen bijvoorbeeld, het vroege type is naar mijn weten alleen via citroen zelf leverbaar.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
inderdaad wel de verkeerde, alleen citroen kent geen andere.
Als het verschil alleen dat overbodige oog is, niets aan de hand, heb ik eraf gezaagd, kleine moeite. kan me geen andere verschillen voorstellen die ik nu zou missen. Is me wel opgevallen dat met de distibutiekit de spanrol iets kleiner is. alle geleide rollen zijn gelijk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Sans,
maakt het dus niet uit of je de een of de ander erin stopt? afgezien van de buitenkant die nu is aangepast door de TS ?
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
verkuilm schreef:inderdaad wel de verkeerde, alleen citroen kent geen andere.
Als het verschil alleen dat overbodige oog is, niets aan de hand, heb ik eraf gezaagd, kleine moeite. kan me geen andere verschillen voorstellen die ik nu zou missen. Is me wel opgevallen dat met de distibutiekit de spanrol iets kleiner is. alle geleide rollen zijn gelijk.
Jawel, Citroën kent wél een andere. Je hebt waarschijnlijk op chassisnummer laten zoeken, en dat had je niet moeten doen. Als je namelijk op chassisnummer de distributie haalt, staat daar keurig bij dat je een andere waterpomp (met daarbij het onderdeelnummer) moet monteren. Omdat je niet de originele distributieset hebt gehaald, is die mededeling langs je heengegaan… Als je niet op chassisnummer, maar gewoon op XM II had laten zoeken,(of zelf kijkt op service.citroen.com) had je daar twee typen waterpomp tegengekomen. Waaronder de 1201F2, de pomp zonder ‘oortje’. En die moet je hebben als je een spanrol van het nieuwe type monteert…. Zonder zagen!
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb uiteindelijk toen de goeie bemachtigd, maar ik moet zeggen dat de plaat van de een mij ook dikker leek dan de andere. De gegevens over die 2 types zijn idd wel degelijk te vinden bij citroen, zo ben ik er ook achter gekomen een paar weken geleden. Ik weet niet welke je nou nodig hebt, maar als je een ‘grote-schoep’ hebt afgezaagd, dan heb je denk ik de lastig te vinden aangepast om te passen in de waterpomp van het type makkelijk te vinden…
Let wel op, de nieuwe type past in het oude type huis, want de schoepen zijn kleiner, maar ik kan me niet voorstellen dat ie dan goed pompt met zoveel minder schoep oppervlakte.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Martijn de Ruijter schreef:
Jawel, Citroën kent wél een andere. Je hebt waarschijnlijk op chassisnummer laten zoeken, en dat had je niet moeten doen.
mmm, je moet eens proberen bij een citroen dealer iets te krijgen zonder het chasisnummer.
Dat snappen ze helemaal niet want dat kunnen ze niet in hun computersysteem invoeren en ja, dan is het moeilijk dus bestaat het niet…
een van de redenen waarom ik een hekel heb aan de officiele dealer…
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gompy58 schreef:Martijn de Ruijter schreef:
Jawel, Citroën kent wél een andere. Je hebt waarschijnlijk op chassisnummer laten zoeken, en dat had je niet moeten doen.
mmm, je moet eens proberen bij een citroen dealer iets te krijgen zonder het chasisnummer.Dat snappen ze helemaal niet want dat kunnen ze niet in hun computersysteem invoeren en ja, dan is het moeilijk dus bestaat het niet…
een van de redenen waarom ik een hekel heb aan de officiele dealer…
Hmm…. MIJN dealer vraagt mij NOOIT om een chassisnummer en ik krijg altijd de juiste spullen! Maar ja, da’s dan ook M de R
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik ben inmiddels wel benieuwd wie Martijn de Ruiter is. Is dat een garage, een eenpitter of een hobbyist?