De motor van mijn ZX1.4i Reflex lekt olie.
Nou vraag ik mij af of het afkomstig is van het kleppen deksel of van de koppakking? Het lek zit ergens linksvoor (Als je voor de auto staat) van de motor onder het kleppendeksel. De olie is pas ververst toen ik de auto kocht 4 weken geleden. Ze hadden toen gemorst, wat ik schoon heb gespoten. In de showroom was het blok droog.
Het olie peil daalt niet echt, blijft mooi op de helft tussen min. en max. zitten. De gelekte olie die ik aan de voorkant zie is nog redelijk schoon.
Verder zie ik met een draaiende motor geen olie-belletjes tussen de pakking doorkomen. Wel komt er een raar ronkgeluid vanuit de motor aan de betreffende linkerkant als je een beetje gas geeft.
Weet iemand raad? het kleppendeksel zou ik zelf wel kunnen.
Maar de koppakking??
[/img]
Heb de auto vandaag aan een garage laten zien, het is inderdaad zo dat de koppakking lek is. Er zit namelijk ook olie in de koelvloeistof.
Nu heb ik zitten kijken in de vraagbaak ZX, voor het vervangen van de koppakking. Dit lijkt mij op het loshalen van de distributieriem na, niet zo moeilijk. Hopelijk volstaat een nieuwe pakking en hoeft de kop niet gevlakt te worden. Ik denk dat ik dit zelf maar ga doen.
(Hopelijk kan ik de betreffende blokkeerpennen voor de krukas en
Hebben jullie nog tips, opmerkingen voor dit klusje??
Mocht het nog een lichtmetalen blok zijn, raak dan de krukas NIET aan zolang de kopbouten los zijn. De bussen kunnen losraken als de krukas iets draait, en dan gaat het zaakje onvermijdelijk lekken.
Verder lijkt het me inderdaad weinig bijzonders als je nauwkeurig de procedure in het boek volgt, de kop ff controleert dat ie vlak is en niet gescheurd, en de boel goed maar voorzichtig schoonmaakt (geen krassen maken op de pasvlakken).
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Ja het is inderdaad een lichtmetalen blok. De krukas kun je vastzetten met blokkeerpennen, hopelijk kan ik die ergens krijgen.
Had ik nog twee vragen:
1) Waarmee kun je controleren of de kop nog goed vlak is?
3) De distributieriem hoeft er toch niet helemaal af?
Gewoon de spanrol los en dan de riem van het nokkenaswiel afnemen
moet toch voldoende zijn?
2) Schoonmaken waarmee? Wasbenzine?
Alvast bedankt.
Wat een geweldig forum is dit voor Citroen liefhebbers, hiermee kunnen we de kosten lekker laag houden om een Citroen te rijden
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens mij mag je NOOIT een riem een tweede keer spannen. Geef die 40 euro extra uit aan een nieuwe riem!
By the way bij de DS monteer ik altijd korte M10 boutjes met ringen om de bussen op zn plaats te houden.
Kop kan je controleren met een echt rechte lineal. Op zn kant in diagonaal over de kop houden en kijken of er in het midden ruimte zit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ZX1.4i schreef:
Wat een geweldig forum is dit voor Citroën liefhebbers, hiermee kunnen we de kosten lekker laag houden om een Citroën te rijden
en hoe meer zielen hoe meer vreugde…
dus als tegenprestatie mag je de volgende flyer http://www.erik-wijngaarden.nl/manual/ (pdf of doc) 100x afdrukken en aankomende zaterdag bij elke citroen, die je tegenkomt bij het plaatselijke winkelcentrum, achter de ruitenwisser drukken.
download lokatie veranderd
Is dat zo van die riem? Bij de 1.4i (TU motor) wordt hij met een spanrol gespannen, d.m.v. een sleutel van 10cm met een gewicht van 1,5 kg eraan. Dit oefent een moment uit van 1,5nm, lijkt me niet zo veel.
Dit in tegenstelling to de XU motoren waar je een speciaal (Citroen) spanapparaat nodig heb en de riem 20 schaaldelen ofzo moet spannen.
Die tip van M10 boutjes is een goede, maar met een blokkeerpen in het vliegwiel van de krukas moet het toch ook goed zijn?
Ben net bij CiVer in Den-Haag geweest en de motor laten zien/horen.
De monteur zij dat de lekkage van de olie in de koelvloeistof wel meevalt.
Hij zij ook dat de plek waar de olie lekt (linksvoor aan de kant van het vliegwiel), dat dat een zwakke plek is, daar zit een afdichtingsring.
Hij zij dat het vlakken van de kop zeer waarschijnlijk niet nodig is.
Heb een nieuwe koppakking en kleppendeksel pakking gekocht bij hem.
PS: Er zit een hij-oog aan de cylinderkop? Is de kop nadat deze los is, te tillen? (eventueel met 2 man)
Dat van die Flyers ga ik zeker doen, als de koppaking gefixt is.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een gebruikte riem is al een beetje opgerekt. Als je die weer spant kan hij breken! ( is mij geleerd)
De kop is te tillen door 1 man. Zeker als je het uitlaatspruitstuk eraf haalt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok dat word dus ook een nieuwe Riem, hoewel de riem betrekkelijk nieuw is, zit er nog geen 20dkm op. Ik zie er tegen op om het vliegwiel op de krukas te verwijderen, is dit makkelijk?
Als ik het krukaswiel en de nokkenas wiel vast zet met die blokkeerpennen dan kan de nieuwe riem er toch zo weer op? zonder dat ik dan e.e.a. van zijn tijd af is en opnieuw gesteld moet worden?
In de vraagbaak ZX zeggen ze dat je de uitlaat los moet maken van het spruitstuk. Wat is wijs? Tussen de kop en het uitlaatspruitstuk gaat zeker ook weer zo een dure pakking? De koppakking en het kleppendeksel pakking hebben me 55 euro gekost.
Waarom is er in Rotterdam e.o. geen goede en goedkope citroen specialist.
ZX1.4i schreef:Ok dat word dus ook een nieuwe Riem, hoewel de riem betrekkelijk nieuw is, zit er nog geen 20dkm op. Ik zie er tegen op om het vliegwiel op de krukas te verwijderen, is dit makkelijk?
Als ik het krukaswiel en de nokkenas wiel vast zet met die blokkeerpennen dan kan de nieuwe riem er toch zo weer op? zonder dat ik dan e.e.a. van zijn tijd af is en opnieuw gesteld moet worden?
In de vraagbaak ZX zeggen ze dat je de uitlaat los moet maken van het spruitstuk. Wat is wijs? Tussen de kop en het uitlaatspruitstuk gaat zeker ook weer zo een dure pakking? De koppakking en het kleppendeksel pakking hebben me 55 euro gekost.
Waarom is er in Rotterdam e.o. geen goede en goedkope Citroën specialist.
Ik weet niet hoeveel sleutelervaring je hebt, maar kijk alles eens goed na in de boeken zodat je weet waar alles zit.
Vliegwiel zit tussen motor en versnellingsbak, dus die zal je zeker niet gaan verwijderen om de distributieriem te vervangen.
Als je de krukas- en nokkenaspoelie correct geblokkeerd hebt, staat alles op tijd.
Enne, bezint eert ge begint!
Sorry, ik bedoelde ook de krukas poelie. Bij de TU motor (1.4i) moet het zaakje geblokkeerd worden bij het nokkenas wiel en het vliegwiel.
Voor dat laatste moet de DBP sensor gedemonteerd worden.
E.e.a is wat duidelijker geworden na het bestuderen van de Haynes manual voor de BX en de vraagbaak BX.
De 1.4i in de BX schijnt ook een TU3 motor te zijn. De koppakking die ik heb, daar staat alleen AX en BX op, maar CiVer in Den Haag zij dat die ook voor de ZX is.
Nu nog een geschikte plaats zoeken om het klusje te klaren en een vrijwilliger (met ervaring) die me wil helpen
PS: ik las dat ergens dat het beter is om de cylinderkop bouten meteen te vervangen door nieuwe??
bogaard77 schreef:Volgens mij mag je NOOIT een riem een tweede keer spannen. Geef die 40 euro extra uit aan een nieuwe riem!
Och, als het echt een verse riem is dan kan dat best. Alleen misschien een tikje minder strak dan een nieuwe (ff opletten hoe strak ie stond voor demontage - tussen dat en een nieuwe riem in is goed)
bogaard77 schreef:
By the way bij de DS monteer ik altijd korte M10 boutjes met ringen om de bussen op zn plaats te houden.
Helemaal afblijven is echt beter. Door 1 voor 1 boutjes erop te draaien kun je de boel juist scheef drukken. Alleen doen als je om de een of andere reden de krukas echt MOET draaien met de kop eraf. Lijkt mij iets zeldzaams, maargoed.
Gewoon afblijven. Je tilt de kop eraf, doet wat je moet doen met de kop, en draait de kop er weer op vast. Verder niet. Niet ondertussen iets met de rest van de motor gaan proberen te doen, gewoon eerst die kop afmaken en er weer op schroeven.
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Over die kopbouten : zijn het rekbouten? (te herkennen aan dat je ze een behoorlijk grote hoek door moet draaien ipv alleen een aanhaalmoment met evt. een kleine hoek daarbij).
Gewone bouten kun je MITS in goede staat eeuwig hergebruiken.
Rekbouten kunnen maar 1 of 2 keer hergebruikt worden, daarna moet je ze vernieuwen. Denk je dat de kop er eerder af geweest is zonder dat ze vernieuwd zijn, dan kun je ze dus maar beter nu vervangen.
Kop eraf tillen kun je als je het voor het eerst doet beter even met z’n tweeen doen. Hij is niet echt zwaar (15-20 kg ofzo), maar dan heb je er meer controle over. Je moet immers een eind over de auto heen reiken, en halverwege ff laten rusten en overpakken is niet best, de onderkant van de kop moet namelijk krasvrij blijven. Zet ‘m dus alleen op een vlakke zachte ondergrond neer.
Bedje van vodden of kranten ofzo spreiden op de werktafel, kop van het blok pakken en direct doorlopen naar de werktafel.
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Uit de manual:
eerst de bout met 60 aantrekken, dan met 20 ( na een beetje los) en vervolgens nog 120 graden bij een 6kant of 300 !graden bij een torx kop.
Voor de zekerheid vervangen dus….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het zijn idd rekbouten, in de vraagbaak ZX staat dat ze iets van 300 graden moeten worden aangedraaid.
Helaas lukt het me niet om op korte termijn een geschikte plek te vinden voor deze klus en aangezien ik de auto binnenkort nodig heb voor mijn nieuwe baan, laat ik het maar doen.
Autobedrijf K. de Pee (Citroen Specialist) in Krimpen a/d IJssel, doet het voor 400 euro. Dit is incl een nieuwe distibutieriem en het stellen van de kleppen. De koppakking lever ik zelf aan omdat ik deze al heb.
Als ze verder geen gekke dingen tegen komen (de monteur verwacht dat niet) blijft het echt bij max. 400 euro.
CiVer in Den Haag, waar ik gisteren was zei dat het rauwe geluid bij lage toeren (vooral als de motor warm is) het gevolg is van kantelende zuigers.
Maar dat dat niet erg is en dat de motor daarmee oud kan worden.
Wellicht ruil ik de ZX binnenkort in voor een Xantia 1.8 16V op Gas.
Rijd toch goedkoper iedere dag 75 km enkele reis.
Toch maar ff een bericht voor advies in de Xantia index plaatsen voor advies.
Een tip Vraag ook eens bij Mike Bijlsma in Poeldijk.
Dit is een kleine garage in Poeldijk, gespecialiseerd in Citroen.
Ziet er niet zo steriel uit als een Officiele citroen merkdealer, maar heb wel het idee dat hij meer kennis in huis heeft als zo’n officiele.