![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
malle pietje schreef:
Ik reken voorlopig maar op 1000e en alles zelf doen. Zucht.,
Dat is wel een hoop hoor. Het lijkt me dat je het voor 1000 euro wel kan laten doen?
Eveneens ben ik tevens ook.
Nou, ik reken voorlopig (ok, misschien teveel worst kaas) met vervangen van de
D-riem
Klepseals
Klepstoters
Kopvlakken
Nieuwe pakking
Nieuwe slangen en klemmen
Nieuw gereedschap (wat ik misschien nog niet heb)
Huur van een ruimte oid
Onvoorzien.
Dan neem ik de startmotor, gloeipluggen etc, waar je dan mooi bij kunt, niet mee. Voor onvoorzien bedenk ik dan nog een uitlaatpakking, nieuwe bouten etc…
Volgens mij kan ik veilig stellen dat je dan met 750e tot 1000e weer klaar moet zijn.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
knäckor schreef:malle pietje schreef:
Ik reken voorlopig maar op 1000e en alles zelf doen. Zucht.,
Dat is wel een hoop hoor. Het lijkt me dat je het voor 1000 euro wel kan laten doen?
1000 euro lijkt veel maar als je gaat tellen ben je daar zo.
De revisie van een kop, en voor de zekerheid moet je’m eigenlijk altijd goed laten bekijken, alleen al zet de teller op een startbedrag.
Kop eraf, wegbrengen, nieuwe pakking kopen, kop erop en alles terugmonteren is vooral een tijdsintensief gebeuren.
Dus als je 10 uur zou tellen, plus koprevisie (à zo’n €250??), plus pakking en losse delen zit je ergens tussen de 1000 en 1500 euro.
Dat is ook de reden dat dit vaak het afschrijven van een auto inhoudt…, financieel total loss..
De vraag is dus, wat mag een auto je kosten?
Als dit de levensduur van je XM verlengd, of als je persé lang in deze XM wilt blijven rijden, zou je dit soort posten ook kunnen zien als een bedrag dat je anders ook via afschrijving kwijt zou zijn.
Op termijn zijn onderhoud aan een oude(re) auto of afschrijving op een nieuwe(re) auto eigenlijk inwisselbaar….
Ik ga het niet laten doen voorlopig, tenzij er een garage is die het voor een in mijn ogen schappelijk bedrag kan doen. Als ik het zelf doe, ben ik hetzelfde geld kwijt voor een veel uitgebreidere revisie. Tijd reken ik niet, ik moet het maar zien als een hobby.
Uiteraard heb ik bedacht of hte de moeite nog waard is, maar met een 244 op de teller, verder alles in orde, strak van binnen en buiten en een rijcomfort waar je u tegen zegt, weet ik dat dit het waard is, als het binnen de 750 a 1000e blijft. Ok, het is een hele hoop geld, maar dat zie ik dan als afschrijving, de verkoopwaarde blijft dan hoger, want met een lekke kop wegdoen betekent een afschrijving van minimaal 2 mille, en da;s maar dan 1000 voor een kop.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Re: Lekke koppakking 2.1Td
malle pietje schreef:Waar ik eerder al bang voor was lijkt nu werkelijkheid te zijn geworden. Het lampje dat de koelvloeistoftemp te hoog was blijft nu regelmatig branden, terwijl temp en peil keurig zijn.
Uhh
Ik vind dit een wat gekke constatering. De termperatuur is te hoog terwijl de temperatuur keurig is. Wat is het nou?
De sensoren voor lampjes en meter zitten naast elkaar in de kop (sterker nog: kon wel eens dezelfde sensor zijn met 2 uitgangen: 1 voor de meter en 1 voor het lampje). Dat kan niet anders dan een meetfout zijn. Als de draad ergens sluiting maakt krijg je ook een te hoge temperatuuruitlezing.
Wellciht kun je dat eens verklaren en oplossen. Want als alleen het problee mvan sludge overblijft is het accute karakter van dit probleem er wel weer af.
sludge in het koelwater is natuurlijk wel vreemd. Kan zijn dat er wat olie doorsijpelt naar het koelwater. Zeker gezien je eerdere uitwendige lekkage kan het er op wijzen dat de pakking aan het sneuvelen is. Maar zolang je geen koelwater verbruikt is dat niks accuuts. Houd wel je oliepeil in de gaten. Bovendien vreet olie op den duur je koelwaterslangen van binnenuit op.
Als je geen koelwater verbruikt en je termperatuur een gekke sensoruitlezing is, dan denk ik niet dat het echt accuut is. Ik zou dan zelf de gok nog wel aandurven, maar dan niet uren achter elkaar 180 gaan blazen.
Het is me verder even de vraag waarom de kop standaard gevlakt zou moeten worden. Koppen vlakken bij een voorkamerdiesel is iets waar je mee moet uitkijken. Dit vanwege de voorkamers die dan ook meegevlakt moeten worden en de klepzetels die erg dicht aanliggen tegen het oppervlak. Zie hier:
Als de motor koelwater verbruikt zou ik em ook laten afpersen op scheurtjes. Maar goed: dat schijnt hier niet het geval te zijn dus kun je dat wellicht wel achterwege laten.
Verder moet je zelf weten of je gelijk zowat de kop wil reviseren of datje er een nieuwe pakking tussen flatst en gewoon doorgaat. Zoveel heeft die motor nog niet gelopen en als de kop er verder gezond uit ziet, waarom zou je dan van alles op je hals halen? Het maakt nogal een verschil of je voor pakweg 500 eur aan materiaal (waterpomp, distributieset, koppakkingsset) de zaak kan klaren of dat je een zowat complete preventieve koprevisie laat doen, terwijl je objectief gezien alleen kan constateren dat er “iets” olie naar het koelwater lekt.
Het is natuurlijk je eigen afweging, en jij bent diegene die straks weer zou moeten lappen als toch blijkt dat de klepstoters beginnen te tikken OF de kop toch weer water gaat lekken omdat ie toch beter gevlakt had kunnen worden.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2862.jpg)
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Als de problemen zo minimaal lijken dan zou ik de gok denk ik gewoon wagen, nu een actie erop maken betekend ook weer haasten en dat is nooit in je voordeel lijkt me.
Ik had naar Zwitserland een IRK (Internationale Reis- en Kredietbrief, dat heet nu gewoon Buitenlandhulp ??) en als je dan nog twijfelt aan repatriering, dan kun je ze toch even bellen hoe dat zit met een XM van die leeftijd ?
Of denk ik nu weer te simpel ?
Nu C5 tijger…
Tja, een sensor storing lijkt me inderdaad ook een voor de hand liggende reden. De vraag is nu, welke sensor laat dat lampje branden?
Als dat de sensor op het reservoir is, dan is er meer aan de hand, die heb ik al vervangen namelijk.
Verder heb ik inderdaad geen KV verbruik kunnen constateren tot nu toe, de sludge was niet veel en ook olie is volgens mij redelijk netjes.
Als de kop er dan toch af is, wil ik eigenlijk wel direct de stoters etc meenemen, aangezien dat toch rond de 3ton zal moeten.
Aan de ander kant, als ik met enkel een nieuwe kop en riem verder kan, is dat natuurlijk ook prima, de waterpomp is al gedaan, een spanrol heb ik nog liggen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2862.jpg)
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ik dacht dat 1 van deze sensoren je KVtemp doorgeven ??
Nu C5 tijger…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2862.jpg)
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
malle pietje schreef:...
Als de kop er dan toch af is, wil ik eigenlijk wel direct de stoters etc meenemen, aangezien dat toch rond de 3ton zal moeten.
...
Deze mag je nog even uitleggen ? Ik vervangook van alles preventief hoor als ik de boel los zou hebben, maar is dit een bekende kwaal ofzo dan ?
En misschien een idee om je olie en KV te verversen en gewoon eens te kijken of er weer zoiets optreedt ? Die smurrie komt er niet zomaar, maar ik heb bij mijn 2.0 of TCT ook wel eens wat gezien, in het begin, ik vreesde ook het ergste, maar ik heb het nooit meer teruggezien. Kortom, in mijn geval is het bij een mysterie gebeleven.
Nu C5 tijger…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Oh, ik had niet gelezen dat je de kop wilde laten reviseren ops: Dan snap ik de 1000 euro wel. Dan is je motor wel weer helemaal in topstaat na deze geplande ingreep. De kilometerstand lijkt me geen struikelblok, deze wagens kunnen prima 4 ton draaien.
malle pietje schreef:De vraag is nu, welke sensor laat dat lampje branden?
Hier zijn wel vaker onduidelijkheden over. Bij de BX is dat het lampje wat aangeeft dat het koelvloeistofniveau te laag is, dus niet de temperatuur te hoog. Dit lampje wordt aangestuurd door de sensor in het vaatje. Het lampje voor de temperatuur zit, als het goed is, in of naast je temperatuurmeter.
Eveneens ben ik tevens ook.
Kijk, als je de koppakking vervangt, kan je net zo goed bekende slijtage gevoelige onderdelen vervangen. En dat zijn bijvoorbeeld klepstoters, klepseals etc.
Daar houdt het wel eenbeetje mee op hoor, hoewel je dan al bijna op een complete revisie zit.
De motorolie is een kleine 4mille geleden nog vervangen, de kv 14mille geleden, dus daar zou het toch niet aan hoeven liggen lijkt me zo?
Kan natuurlijk altijd, zoveel sludge zat er niet in, misschien genoeg voor 1 frietje, meer niet…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik wil je niet flauw maken, maar mij kostte alleen die klepstoter-reparatie met alles wat daar bij kwam kijken (distributie en wat kleine pret) iets van €750 aan materiaal. Dus ik denk dat je voor jouw plannen minstens het dubbele uit mag trekken.
Overigens snap ik niet waarom je liever met een diesel met een lekke kop naar de wintersport gaat, dan met een prima V6. Dat je die V6 nog niet goed kent maakt de auto zelf er niet beter of minder om. Gewoon rijden met dat ding, daar zijn ze voor gemaakt!
Animal triste post coitum
Hmm, nou, dan houdt ik het voorlopig ook even bij alleen de koppakking. Kijk, zo leer je de grenzen nog eens kenne!
De v6 ken ik niet goed genoeg om met een meisje op pad te gaan die niet bepaald zit te wachten op pech onderweg. Ikzelf overigens ook niet, maar goed. Bovendien moeten eerst de assen, thermostaat en multiriem worden vervangen voor dat ik m mee zou nemen. En tot slot ook belangrijk, het kost een hoop meer in tegenstelling tot het andere alternatief, de alfa 147 van het meisje. En dat ligt dan net iets meer voor de hand dan een peperdure v6 waar je heerlijk mee kunt blaffen over de Duitse snelwege, plaats zat en super comfortabel.
Duidelijk toch?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Tja, een sensor storing lijkt me inderdaad ook een voor de hand liggende reden. De vraag is nu, welke sensor laat dat lampje branden?
Als dat de sensor op het reservoir is, dan is er meer aan de hand, die heb ik al vervangen namelijk.
Geen idee. Gevalletje RTFM?
Maar ook als het het het peillampje is, is het gek. Immers, je zei dat het peil goed was? Ik neem aan dat je dat zelf visueel gecheckt hebt.
Meer aan de hand: sja.. een kortsluiting ergens. Als je de sensor kortsluit moet het lampje doven.
Als peil en temperatuur in orde blijken en je hebt alleen iets smurrie, zou ik het echt nog ff aan blijven zien.
Die 3 sensoren op die foto zijn idd allemaal termperatuursensoren.
Eentje voor de EGR ECU. (schakelt rond de 60 graden in).
Eentje voor het rode lampje. (schakelt rond de 110 graden in)
Eentje voor het gele lampje (voorwaarschuwing: 105 graden?) en de meter.
Het kan ook zijn dat ik het bovenste nog iets functioneel heb omgewisseld.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_470.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
mpostma schreef:Geen idee. Gevalletje RTFM?
‘t is nog makkelijker dan dat, het staat gewoon in je displaytje links. Bij mij is het de temperatuur van mijn koelwater, ik kan me niet voorstellen dat het bij jou anders is. Als je metertje op je dash een gewone temperatuur aangeeft, kan je er bijna zeker van zijn dat er een slecht contactje is. De metertjes zitten voor zover ik weet bij alle versies dicht bij elkaar. Bij mij was het het stekkertje zelf.
Maar eeh, hoe lukt het je altijd toch weer om zo veel geld aan je dame te moeten uitgeven???
Ree
ps, ik weet dat je het niet wilt horen, maar gooi een nieuwe thermostaat in je V6 en lekker knallen met de benzine! Daarvoor ligt Duitsland daar!
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi