Hier een zeer interessante site over een DS (ID) met twee motoren.
1 opgevoerde motor voorin en een standaard motor achterin.
http://www.cta.a.se/twin/twinengineDSeng.htm
De motor achterin is halfautomatisch geschakeld terwijl de motor voorin een handbak heeft.
De opvoerset voor de voorste motor is erg interessant.
Gezien het pas en meetwerk is de zaak achterin ook een technisch meesterstukje. Ds voor-vering nu ook achter. En zo moest ook het gaspedaal natuurlijk op 2 motoren werken.
Maar het moeilijkste is nog het omdraaien van de draairichting van het differentieel van de bak van de achterste motor, waardoor je daar vier versnellingen in de juiste richting krijgt.
Lijkt me moeilijk te rijden overigens.
Zo’n differentieel omdraaien is ook een leuke. Als je dat zou lukken met een ds bak kan je er zomaar een andersom draaiende cx motor in gooien..
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij zijn er een paar posts weg gevallen. Censuur?
Citroen!
haha inderdaad.
Dit is trouwens niet het originele onderwerp maar m’n repost.
maxcitro schreef:Zo’n differentieel omdraaien is ook een leuke. Als je dat zou lukken met een ds bak kan je er zomaar een andersom draaiende cx motor in gooien..
Ja jammer dat er op de site alleen fotos staan, maar geen echte beschrijvingen. Omkeren differentieel kan bij bv 2cv bak redelijk eenvoudig, omdat het differentieel huis spiegel symmetrisch is. Bij een DS bak is het differentieel huis asymmetrisch en kan je het kroonwiel dus niet aan de andere kant zetten. Hoe zou je dit aan moeten pakken? Als dat lukt kan je inderdaad een CX motor monteren dus ook een CX diesel motor.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert, inderdaad.
Van wat ik me laten vertellen kan dat omdraaien inderdaad bij een oud type ds bak. Daar zal de zaak dan wel symetrisch zijn inderdaad. Voor de latere types bakken in dat niet zo.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Egbert schreef:.... Hoe zou je dit aan moeten pakken? Als dat lukt kan je inderdaad een CX motor monteren dus ook een CX diesel motor.
Lijkt me niet handig om voorin een benzine motor te hebben en achterin een diesel, moet je namelijk ook 2 tanks hebben en waar ga je dat nu weer laten ? (de kofferbak is al aardig gevuld…..)
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.