1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
diodenbrug dynamo
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 02 februari 2008 01:51 AM

Is de diodenbrug van een ducelier dynamo(ds) los te koop ergens, zoniet zou je er dan gewoon een by-pass diodes van de electronica zaak tussen kunnen zetten of word dit geen succes.Er mag toch geen spanning staan op de dynamo met het contact uit, dat moeten die dioden toch tegenhouden of zie ik hier iets over het hoofd, de dynamo laad trouwens ook maar zo zo.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 02 februari 2008 02:16 AM
  [ # 1 ]

Waar meet je spanning op de dynamo dan?

Als je dat op de dikke kabel meet welk erop geschroeft is, dan meet je idd spanning. Deze staat namelijk in verbinding met je accu om zo je accu op te kunnen laden Rolling Eyes

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 02 februari 2008 02:25 AM
  [ # 2 ]

nee gemeten aan de koolborstels(achter de dioden) met het platte steekstekkertje en het kleine draadje los, verkeer nl in de veronderstelling dat de dioden alleen maar eenrichtingsverkeer richting accu doorlaten, maar misschien is dit wel niet juist.

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 02 februari 2008 11:14 AM
  [ # 3 ]

bedankt voor de uitleg, het laadstroom lampje brand niet als het contact uit is.Dus de +dioden zouden dan goed moeten zijn, lijkt me duidelijk, alleen gisteren zoveel gemeten, dat ik even niet meer precies weet hoeveel volt ik aan de koolborstels gemeten heb, trouwens die kleine spanning die het magnetisch veld voor het opwekken van laadstroom activeert komt toch door het dunne draadje bij de dynamo aan.Deze had ik ook losgemaakt.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 februari 2008 12:36 PM
  [ # 4 ]

wil je het 100% zeker weten: diode brug eruit halen, meter op ohm (weerstand) zetten, per diode meten in het ene geval moet je een weerstand meten van (nagenoeg) 0 ohm wissel dan je meetpennen om: nu moet je weerstand oneindig hoog zijn Wink

je kunt ze vervangen (heb het al eens gedaan)

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 februari 2008 01:19 PM
  [ # 5 ]

Als de diodes kapot zijn, kan je er andere in solderen. Vervangende diodes kosten weinig (ongeveer 50 cent per stuk).
Maar eerst meten!

Citroen!

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 04 februari 2008 02:28 PM
  [ # 6 ]

nou, de dynamo laten testen en die doet het gewoon goed, dus de fout zal of in de aanstuurdraadjes vanaf de spanningsregelaar moeten zitten, of in de spanningsregelaar zelf. iemand misschien nog een tip om het functioneren van de (oude mechanische ducelier) spanningsregelaar makkelijk vast te stellen, ik heb hem opengehad, maar vanbinnen ziet het eruit alsof ie gisteren gemaakt is.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 februari 2008 03:31 PM
  [ # 7 ]
f.rockefeller schreef:

nou, de dynamo laten testen en die doet het gewoon goed, dus de fout zal of in de aanstuurdraadjes vanaf de spanningsregelaar moeten zitten, of in de spanningsregelaar zelf. iemand misschien nog een tip om het functioneren van de (oude mechanische ducelier) spanningsregelaar makkelijk vast te stellen, ik heb hem opengehad, maar vanbinnen ziet het eruit alsof ie gisteren gemaakt is.

Meten aan de uitgang van de dynamo. als ie de spanning netjes op 13,5- 14 volt houdt met en zonder belasting doet je regelaar het goed.

Diodebruggen zijn te koop!

Als je meet op het lipje van je koolborstels meet JE GEEN DIODES!!!

Je koolborstels zitten aan de rotor. niet aan de stator.

Met de draad van de plus eraf kan je naar aarde weerstand meten. Als er 2! diodes stuk zijn meetje lage weerstand. anders oneindig.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 04 februari 2008 04:10 PM
  [ # 8 ]

Aan de uitgang van de dyn. meet ik dus als alles aangesloten is de accuspanning( ongeveer 12,4 v), als ik dan bv een stroomverbruiker aanzet zie ik gewoon het voltage afnemen, heb dus het idee dat de dyn. de accu niet bijlaad, terwijl hij volgens de testbank dat zou moeten doen, vandaar mijn vraag over het checken van de spanningsregelaar(zou ik hem bv. gewoon loskunnen maken voor het meten en de accu direct door de dyn. laten laden, of word de startspanning dan niet geleverd om de dyn te laten werken) kortom als ik de twee (platte steker en kleine oogje)dunne draadjes losmaak moet de dyn. dan laden, het is nl. 100% zekerdat ie goed is.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 februari 2008 04:16 PM
  [ # 9 ]
f.rockefeller schreef:

Aan de uitgang van de dyn. meet ik dus als alles aangesloten is de accuspanning( ongeveer 12,4 v), als ik dan bv een stroomverbruiker aanzet zie ik gewoon het voltage afnemen, heb dus het idee dat de dyn. de accu niet bijlaad, terwijl hij volgens de testbank dat zou moeten doen, vandaar mijn vraag over het checken van de spanningsregelaar(zou ik hem bv. gewoon loskunnen maken voor het meten en de accu direct door de dyn. laten laden, of word de startspanning dan niet geleverd om de dyn te laten werken) kortom als ik de twee (platte steker en kleine oogje)dunne draadjes losmaak moet de dyn. dan laden, het is nl. 100% zekerdat ie goed is.

als je stationair een verbruiker aanzet daalt je spanning op de uitgang van de dynamo. Dat is juist.
Geef je nu gas tot 2000 rpm, dan moet de spanning stijgen naar 13,5 volt, mits je accu goed is en vol!

Als je het platte stekkertje eraf haalt en vervangt door een draad direct van de pluspool van de accu gaat je dynamo heel hard laden! De spanning kan daarbij oplopen tot 20 Volt! Pas daar dus mee op!

Als je het platte stekkertje weghaalt laad de dynamo NIET! hij wordt niet gestuurd.

Meestal wordt jouw probleem veroorzaakt door versleten koolborstels. Die raken dan niet (of niet altijd) het koperen contactvlak van de rotor meer. Ook kan daardoor het contactvalk zijn ingebrand…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 februari 2008 04:18 PM
  [ # 10 ]

kijk nog even hier naar:


Voor er voorbarige conclusies getrokken worden.

Op de dynamo:
EXC: dunne platte stekker
+: dikke draad
R: dun met bruin oogje

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 04 februari 2008 04:48 PM
  [ # 11 ]

Bedankt,voor het schema, zal hem aan de binnenkant van de motorkap plakken. Rotor was helemaal schoon en gelijkmatig bij inspectie en koolborstels als nieuw, mooi egaal ingesleten en goede veertjes verder is alle oude stof er tussenuitgeblazen en alle stekers schoon,accu is ook nieuw dus ik monteer hem vanavond weer en maar weer proefdraaien en meten. Word vervolgd.

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 05 februari 2008 04:55 PM
  [ # 12 ]

Nou alles weer gemonteerd en het volgende gemeten;contact aan=stuurdraad dyn.12.4 volt(accuspanning). Stationair lopend=stuurdraad dyn 2.2 volt, bij 2000 toeren 1.4 volt, bij directe verb. tussen +pool en stuurdraad(exc) laad dyn inderdaad als een jekko (15+volt stationair)bij dus maar weer snel gestopt hiermee. Maar ja wat zegt het allemaal over de sp.regelaar, of zou het zo zijn dat ik hem moet opschroeven, want gemeten aan de plusdraad(los van de accu ) bij draaiende motor ongeveer 11.5 volt stationair en 12.5 bij aanzienlijk meer toeren.Ook blijft het laadstroomlamoje zo af en toe dus branden bij draaiende motor, dooft weer als ik even licht aanzet. Meten is weten zeggen ze, maar ik word hier toch niet echt wijzer van,verder nog alle draden die meedoen aan het spelletje doorgemeten(weerstand) en die lijken allemaal goed. What to do!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 februari 2008 05:05 PM
  [ # 13 ]

Spanning meten op de uitgang van de dynamo MET de accu aangesloten.
Spanning moet dan naar de 13,8 volt.

Anders is de regelaar kapot. Uit het schema kan zien dat de stuurstroom voor de regelaar uit R komt. Als in die spoel iets fout is of een diode is stuk, regelt je regelaar niet en komt R niet op spanning.

Kip-ei-kip verhaal zeg maar.

Als je de exc op de dynamo verbindt met de accu via een koplamp zal je een redelijke spanning op de uitgang krijgen. Lukt dit, dan is de regelaar niet meer goed.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 05 februari 2008 05:28 PM
  [ # 14 ]

Aha, stuurstroom dus via de R, goed word dus weeeer meten vanavond, en die lamp tussen + en EXC is wrschlk om de spanning iets te dimmen, en die spanning dan met draaiende motor meten neem ik aan. word dus weeeeer vervolgd. bedankt voor de info.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 februari 2008 05:31 PM
  [ # 15 ]

Je hoeft de spanning op EXC niet te meten.

De spanning op R is WISSELspanning.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook