retro roetfilter
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 18 augustus 2007 12:24 AM

De laatste tijd hoor en lees je steeds meer minder positieve berichten over het plaatsen van een retro roetfilter. Zo kreeg ik in de garage zelfs te horen dat dit bij citroen geen succes was daar deze na zo’n 80000km versleten zou zijn. Zijn dit indianen verhalen of berust het op waarheid, wie heeft hiemee ervaring.
Het gaat om een berlingo 2hdi uit 2003
groeten Ben

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 18 augustus 2007 12:28 AM
  [ # 1 ]

op een gewone nieuwe auto hebben die dingen ook niet het eeuwige leven Wink een normale uitlaat gaat toch ook geen auto leven mee

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 augustus 2007 02:31 AM
  [ # 2 ]

De eerste af fabriek roetfilters (FAP) gingen inderdaad maar iets van 80K mee, de nieuwere hebben een dubbele levensduur. Wat ik begrepen heb is dat ze bezig zijn om een filter te ontwikkelen die een auto leven lang meegaat.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 19 augustus 2007 03:23 AM
  [ # 3 ]

je moet een ondescheid maken tussen een retrofit filter (half open)

retrofit Arrow 30-50%  effectief, 50-80dkm levensduur.

en een regeneratief gesloten filter (zoals dat op de C2, C3, C4, C5, C6 , C8 & C-crosser geleverd wordt)

FaP Arrow 99-99,9% effectief, 180-300dkm levensduur.

De eerst generatie gesloten filter (C5 mj2001) had een gechatte levensduur van 80dkm, maar bleek in de praktijk langer mee te gaan.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 21 augustus 2007 12:20 AM
  [ # 4 ]

Ik had de zelfde vraag tevens aan citroen gesteld en dit is hun antwoord wat ik jullie ook niet wil ontnemen.                                                                                                                                                                                                          Het achteraf monteren van een roetfilter is helaas op bestaande modellen niet mogelijk. Dit kan leiden tot ernstige problemen met het motormanagement.

Zie hieronder voor verder uitleg:

Bij de huidige systemen welke in nieuwe auto’s zijn ingebouwd werkt het
systeem via de computers van de auto. Op sommige momenten wordt de
inspuiting veranderd en wordt de roetfilter door een andere verbranding
“schoongebrand” het systeem is bij de nieuwe auto volledig geïntegreerd in
de systemen van de auto.
Bij oudere modellen is het niet mogelijk een dergelijk systeem in te
bouwen. Wellicht bestaan er filters welke in het uitlaatsysteem kunnen
worden geplaatst, deze zullen op den duur dichtslippen waardoor er geen
uitlaatgassen meer kunnen worden afgevoerd, met alle gevolgen van dien.
Wij hebben op dit moment niet de mogelijkheid roetfilters achteraf in te
bouwen in auto’s welke af fabriek niet zijn voorzien van een roetfilter.

Wij gaan ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen heeft kunt u contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groet,
Renée van Leijen

Citroën Klantenservice


groeten Ben

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 04 februari 2008 11:13 PM
  [ # 5 ]

Wat schetst mijn verbazing, krijg ik in januari een aanbod van citroen om een katalisator te laten plaatsen voor maar 100 euro.
De rijksbijdrage is inmiddels van 500 naar 400 euro gezakt dus nu kost het 100 euro uit eigen zak.
Maar hoe zit het dan met het motor managment want dat is niet verandert.
Dit dus aan citroen gevaagd en wat denk je geen antwoord. Vorig jaar werd alles me nog afgeraden en nu dit.Het vertrouwen in dit managment is bij mij in ieder geval geschaad.
groeten Ben

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 05 februari 2008 01:25 PM
  [ # 6 ]

Ook heb aan Citroën NL een vraag gesteld n.a.v. de roetfilter brief. Ik wil graag weten welk merk en type, dit i.v.m. de goedkeuring in Duitsland. De 2.0 HDi motoren van Citroen en Peugeot zijn blijkbaar nogal vervuilend. En om nu de juiste umwelplakette te kunnen krijgen moet het wel de juiste filter zijn. Maar ook ik heb geen antwoord gekregen.

Wat betreft de €100,00. De delaer koopt de filter in voor een € 200-250. Krijgt € 400,00 subsidie en € 100,00 van de klant. Verdient er dus dik aan. Onderhandelen of het met gesloten beurs kan, zou ik zeggen.

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 05 februari 2008 08:05 PM
  [ # 7 ]

Op een pdf document van de ANWB staat dat dit een twin-tec is.
Of dit de enigste is weet ik niet, maar toen ik me er vorig jaar in verdiepte was er weinig mogelijk voor citroen en daardoor veel terug houdendheid.
Wat blijft,wat is er nu veranderd, maar dan geeft citroen geen thuis.

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 10 februari 2008 12:11 AM
  [ # 8 ]

De fabrikant heeft sindsdien uitgebreid onderzoek gedaan en het systeem gehomologeerd.

Wij gaan ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen heeft kunt u contact met ons opnemen

Dit was het antwoord van citroen, zodat ik weer als antwoorde dat ik e.e.a in wikipedia had opgezocht, maar niets passend kon vinden vonden ze kennelijk verdere uitleg gerechtvaardigd.
Er kwam toen.
Het is geen oxycat maar een gewoon roetfilter. Het type wordt als
‘ongeregeld’ omschreven, dat wil zeggen dat het een niet zelf reinigend
filter is, maar een filter dat roetdeeltjes opslaat zodat deze niet worden
uitgestoten. Er zijn geen aanpassingen gedaan aan het
motormanagmentsysteem. De fabrikant heeft sindsdien uitgebreid onderzoek
gedaan en het systeem is door de fabrikant goedgekeurd. De levensduur van
het filter is als volgt: het moet vervangen worden bij 80.000 km of na 5
jaar. (Er word maar 1 keer subsidie op verleend)


Wij gaan ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen heeft kunt u contact met ons opnemen.
Nou dan weten we het allemaal.
groeten Ben

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 10 februari 2008 12:32 PM
  [ # 9 ]

retrofit is onzin

http://www.nu.nl/news/1327509/30/Duitse_fabrikanten_knoeien_met_roetfilters.html

Duitse fabrikanten knoeien met roetfilters
Uitgegeven: 23 november 2007 06:35
Laatst gewijzigd: 23 november 2007 06:42

DUSSELDORF - Duitse bedrijven hebben massaal slechte roetfilters geproduceerd. Daardoor rijden in de Bondsrepubliek tienduizenden dieselauto’s met ondeugdelijke filters rond.
ANP

De autoriteiten trokken van zeker drie bedrijven de vergunning in voor de productie van de roetfilters.

Tegen de fabrikant GAT in Gladbeck stelde justitie een onderzoek in wegens bedrog, meldden Duitse media vrijdag. Bij de andere omstreden producenten gaat het om Tenneco/Walker en Bosal.

In totaal zijn ongeveer 40.000 dieselvoertuigen voorzien van de onwerkzame roetfilters. Volgens een Duitse milieuorganisatie bieden sommige garages de gebrekkige filters nog steeds aan. De organisatie Deutsche Umwelthilfe verweet de regering een passieve houding. Betrokkenen zouden hebben geprobeerd het schandaal in de doofpot te stoppen.

De overheid subsidieert de installatie van een roetfilter met 330 euro, maar dan moet de uitstoot van fijnstof met minstens 30 procent worden verminderd.
(c) ANP

NB Tenneco is dus de producent van de Twin-Tec.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 10 februari 2008 11:40 PM
  [ # 10 ]

Afgelopen vrijdag contact gehad met de Dekra, het plaatsen van een (retro) roetfilter levert geen andere milieusticker op. Dus als je een gele milieusticker hebt wordt dit na het plaasten van een (retro) roetfilter GEEN groene milieusticker.

Dus, heb er helemaal niets aan de retroroetfilter.

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  
 
manonbridges
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 20 februari 2008 10:15 PM
  [ # 11 ]
Berlingo2.0HDi schreef:

Afgelopen vrijdag contact gehad met de Dekra, het plaatsen van een (retro) roetfilter levert geen andere milieusticker op. Dus als je een gele milieusticker hebt wordt dit na het plaasten van een (retro) roetfilter GEEN groene milieusticker.

Dus, heb er helemaal niets aan de retroroetfilter.

Als dat zo is schiet die hele aktie van de overheid zijn doel voorbij en vertikken de mensen het om hun auto van een roetfilter te laten voorzien.

Er zal iets tegenover moeten staan, desnoods moet de Nederlandse overheid dit met politieke druk aan de organisaties die een dergelijke Umweltplakkete verstrekken duidelijk moeten maken.

Ik wil best een retrofit met een roetfilter laten doen, maar dan wel een
1. die zin heeft en permanent goed werkt (dus niet tijdelijk voor 80.000 km)
2. geen technische beperkingen in het rijden voor mijn voiture inhoudt (zoals minder PKs en snelheid)
3. geen belemmeringen in welke zone ik wel of niet mag komen (dus een groene sticker!)
4. voor mij GEEN kosten met zich meebrengt; m.a.w. volledig door de overheid gesubsidieerd wordt (daar betaal ik tenslotte meer dan genoeg MRB, brandstof-aczijnzen en belasting voor!)

Reizen zoals met een ICE maar dan op asfalt.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 februari 2008 11:40 PM
  [ # 12 ]

En vandaag op het nieuws, België wil ook die filters naar Nederlands model…..

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
matramurena
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 04-06-2007

Gepost: 22 februari 2008 02:21 PM
  [ # 13 ]

Nou, fijn hoor, die retrofit roetfilter actie van Citroën.

Bel ik met Bulters in Nijmegen om een afspraak te maken: Helaas, wij hebben die filters niet, nooit gekregen ook en kunnen er waarschijnlijk niet aankomen. Blijkt dat ze die op voor-inschrijving hadden moeten bestellen en ze hadden niet verwacht dat er animo voor was, dus levert Citroën ze ook geen roetfilters. Heb inmiddels een flinke klacht bij Citroën Nederland neergelegd, dat ze iets aanbieden wat ze niet kunnen leveren.

Dat schiet dus lekker op. Straks krijgen we in onze woonplaats Nijmegen ook zo’n anti-diesel hetze en mogen we dus met onze 1 op 20 rijdende C3 de stad niet in.

Ik overweeg de aanschaf van een Xantia V6 Activa voor de boodschappen. Rijdt denk ik 1 op 7, maar voldoet wel aan alle normen! Grmbl…

verleden:
mijn vader: Citroën 2CV4 1970, Citroën DS 23 Pallas Mécanique 1972, Citroën C5 Exclusive 2002
zelf gereden: Talbot-Matra Murena 2.2 1981, Citroën C3 1.4 HDi 2002
heden:
Volvo 480 GT 2.0i 1994, Ford Focus 1.6-16V 2008

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook