Stel me gerust.
Vanmiddag kwam ik na lange tijd een collega tegen.
Ik: “Hoe bevalt je Xsara nog?”
Hij: “Daar heb ik me toch een problemen mee gehad…”
Bleek dat rond de 90.000 km de poelie v/d distributieriem compleet in tweeen was gespleten. Met hetzelfde effect als een gebroken distributieriem
De citroen dealer wilde nog wel de motor vervangen, maar de ombouwkosten (2000 euro!) zouden op zijn rekening komen. Na veel lullen hebben ze toch nog wat bijgegeven. Afijn, na de reperatie liep die ook nog eens beroerd. Iets met omgewisselde onderdelen.
Dus, stel me gerust. Dit is typisch zo’n cafe-verhaal, he? Dit heb je toch nog nooit eerder gehoord? De mijne heeft ook net 90.000 gelopen; ik hoef me toch geen zorgen te maken :
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb al wat xsara’s gezien met meer dan 90k km, en ze hadden geen van allen een gespleten poelie .
Zal dus niet echt aan de lopende band gebeuren denk ik.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
90.000 is volgens mij wel een km stand dat ie vervangen moet gaan worden… of ik moet het bij het foute eind hebben ops:
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja de riem! niet de poelie zelf…
Ze zullen er wel op gemept hebben. Is van dat lichte soort alu legering…
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
In het boekje is het vervangen (riem) bij 160.000km (hdi)
Hm,
sorry dat het geen geruststelling is, maar een collega van mij heeft het met een kangoo gehad…...
Was overigens een afgetrapt ptt-busje, maar toch….
Lijkt mij een uitzonderlijk geval van gewoon pech hebben.
Heb zelf een Xsara 1.9D uit 1999 probleemloos naar de 2 ton getrapt in 2002 en ik reed echt niet rustig met die auto van de zaak. Bijna altijd topsnelheid en nooit warm draaien, maar meteen na 2km de snelweg op en volgas ops:
Ja, je moet toch wat als ze een dagplanning maken die alleen met dit soort rijgedrag te realiseren is.
Hetzelde verhaal geld ook voor de 306 1.9D break uit 2002, welke technisch redelijk gelijk is aan de Xsara, ook nooit problemen met de motor gehad
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
hdi?
de termijn, bij normale omstandigheden, voor het vervangen van de snaar is 120.000 km voor de bezine en diesels.
(behalve de 2.0 hdi=120.000kms en de 1.4/1.6 hdi’s= 240.000kms)
waarschijnlijk is het een 2.0hdi geweest waarbij de poulie van de acc.riem stuk is gegaan.bij deze types komt het voor dat de trillingsdemper stuk gaat.
als je dan door rijdt kan het zijn dat er onderdelen tussen de distributie komen en de motor stuk gaat.
geluiden waarschuwen je dan wel ruim van tevoren.
is de poulie van de dynamosnaar gespleten dan is dat zeldzaam, en hoop ik gewoon domme pech.
geef ff meer info svp,dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN