ervaringen chiptuning hdi
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 05 maart 2005 08:21 PM

ik wil misschien mijn berlingo hdi 4x4 gaat chiptunen maar weet niet goed waar, en wat dan het resultaat is, kans op motorschade etc….
stuur svp even je ervaringen (trekkracht,verbruik,motorlawaai,uitlaatgasemissie, olieverbruik, en eventueel topsnelheid etc)
prijs en webadres van de tuner.
bedankt vast, dennis

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 06 maart 2005 12:59 AM
  [ # 1 ]

Kijk anders even op http://www.chippoint.com/

Er staan in elk geval berlingo’s in de lijst…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
henkenanita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 22 maart 2005 11:13 AM
  [ # 2 ]

tuning….

Zoluist een module voor mijn C5 2.0 HDI besteld.
h**p://www.dieseltuning.nl   prijs € 299,00.

Ik laat m’n bevindingen wel weten….

Groet,
Henk

C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 22 maart 2005 11:49 AM
  [ # 3 ]

ik ben heel erg benieuwd naar de producten van diesel tuning..
er moet binnenkort ook een powerbox op mijn bus komen namelijk.

ik kan ook van iemand een powerbox kopen die van http://www.chip-tuning.at/ komt.  maar hij geeft aan dat die powerbox zowel op een 1.9 dci als op een 2.5 dci past…  en dan begin ik dus al weer sterk te twijfelen want volgens mij is een goede poewerbox precies ingeregeld op een specifieke motor.

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 22 maart 2005 01:09 PM
  [ # 4 ]

In de laatste Autovisie, die van afgelopen donderdag dus, stond een advertentie van een bedrijf die de garantie op de motor overneemt voor 2 jaar. Misschien een “veilig” idee? Ik weet niet meer hoe ze heten en ik ben de autovisie weer eens vergeten mee te nemen op mijn (zoveelste) trip naar Zwitserland.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 maart 2005 04:11 PM
  [ # 5 ]

ALs je een auto meer PK’s geeft, staat dat beter in de advertenties e.d.. Dus waarom zou de fabrikant niet zelf chiptunen ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 22 maart 2005 04:22 PM
  [ # 6 ]
ad1. Waarom tunen ...?

Veel mensen vragen zich af waarom je een goed lopende motor moet tunenEn inderdaad is het zo dat het voor uw huidige funktionaliteit van uw voertuig niet noodzakelijk isimmersuw voertuig presteerde reeds voldoende?? KLOPT DAT WELvoor wat beteft dagelijks gebruikJUISTmaar voor wie wat verder kijkten bijvoorbeeld denkt aan de vakantieswaar de meeste voertuigen toch behoorlijk op de proef worden gesteld met carvansbotenbergenenzkan tunen middeld onze by-pass-module de uitkomst zijnU krijgt er gemiddeld 20 25 extra koppel bijhetgeen inhoudt dat uw auto meer kracht krijgt van "onderuit"hierbij wint aan acceleratie-vermogen en zelfs zuiniger wordt in verbruikOok als u het vergelijkt met het aanschaffen van een motor met meer vermogen bij de aankoop van een nieuw voertuig krijgt u met onze by-pass-module de perfekte prijskwaliteitsverhouding

Terug naar begin
Ad
2. roken en roeten...?

[Gaat mijn auto meer roken cq "roeten"?]

Nee
elke tuningsmodule wordt individueel op het voertuig afgesteldde reden hiervoor is dat geen enkele motor hetzelfde isMet deze afstelling wordt oa goed gelet op de roetwaarde van het voertuigWe kunnen zelfs stellen dat een goed afgestelde tuningsmodule een lagere roetwaarde afgeeft tijdens een verplichte roetwaarde-meetingdan een voertuig zonder tuningsmoduleMocht uw voertuig  "roeten"dan is het verbruik van uw voertuig wel hoger dan noodzakelijkmaar levert  het geen extra vermogenwinst opimmersDe brandstof wordt in dat geval niet omgezet in energie die nodig om deze vermogenswinst te verwezenlijken.
Terug naar begin
Ad
3. Verbruik...?

[Gaat mijn voertuig meer brandstof verbruiken?]

In de regel is het zo dat een voertuig
voorzien van onze bypass-modulegemiddeld 5 10 zuiniger wordtReden hiervoor is dat onze bypass-module het koppel van uw motor hoger stelt en de bestuurder hierdoor eerder kan schakelenVerder kunt u met minder toeren tijdens een inhaalmanouvre volstaan.Uw voertuig levert als het ware een gelijkwaardige prestatie met minder toerenWel is het natuurlijk zo dat wanneer u dit hogere koppelcq vermogen veel gebruikt (zwaardere rechtervoet), het verbruik zelfs iets zal toenemen.
Terug naar begin
Ad
4. Is tunen schadelijk voor mijn motor...?

Feit is dat zowel motor en aandrijflijn van uw voertuig zwaarder belast wordenUw motor wordt hierbij thermisch en dynamisch zwaarder belastterwijl de aandrijflijn enkel dynamisch zwaarder wordt belastgelukkig is het zo dat autofabrikanten tijdens de ontwerpfase van het complete voertuig een zware overdimensionering hebben gehanteerd op de thermische en dynamische belastingen van een voertuigdenk hierbij maar eens aan het rijden van een voertuigvolgeladen met bagage en personenen voorzien van een (te?) zware caravanin de bergenmet weersomstandigheden die er niet om liegenDoor deze "overdimensionering" zorgt de autofabrikant ervoor dat uw voertuig goed blijft presteren Uit vele testen en praktische inzetten is dan ook gebleken dat een "getuned" voertuig niet of nauwelijks meer slijtage ondervindt dan een "niet-getuned"voertuigOnze modules werken verder altijd gasstandafhankelijkmawde tuningsmodule wordt pas geactiveerd bij meer als 40 gasstandWordt het vermogen niet gevraagdstaat de tuningsmodule dus uit
Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 maart 2005 04:27 PM
  [ # 7 ]

En nou vraag ik mij nog steeds af waarom die fabrikanten dat zelf niet doen ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 22 maart 2005 04:29 PM
  [ # 8 ]
Lelijke Eend schreef:

ALs je een auto meer PK’s geeft, staat dat beter in de advertenties e.d.. Dus waarom zou de fabrikant niet zelf chiptunen ?

Omdat een fabrikant met een ander eisenpakket zit dan jij. Het moet voldoen met slechtere brandstof dan hier beschikbaar en tevens moeten de emissiewaarden onder dergelijke opmstandigheden kunnen woren gehaald. JE komt door chiptuning echt niet direct in het ‘kritische’ gebied terecht.

Je kan het ook zo zien: als jij een standaardmotor laat blueprinten en opnieuw laat opbouwen, dan zal deze ook beter functioneren, kwestie van nauwere toleraties dan de fabriek hanteert.

Zo’n powerbox is alleen een manipulator van externe waarden, waardoor het motormanagement gefopt wordt en geforceerd meer brandstof gaat inspuiten. Dat heeft dus niet echt iets met chiptunen te maken.

(Edit: ik had Erik’s antwoord niet gezien toen ik aan het tikken was)

Profiel  
 
henkenanita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 30 maart 2005 03:09 PM
  [ # 9 ]

nog eventjes…..

Vandaag gaat de module per post mijn kant op, dus donderdag/vrijdag in huis.
Ik laat asap mijn bevindingen weten! Ben benieuwd…..

Groetjes,
Henk

C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V

Profiel  
 
henkenanita
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 04 april 2005 01:09 PM
  [ # 10 ]

Geweldig!!

Vrijdag de box ingebouwd, was even flink pielen, raildruksensor zit goed weggewerkt… maar gelukt.
Wat ‘n verschil!  Laughing Bij rustig rijden merk je er niet zoveel van, behalve dat je eerder naar een hogere versnelling kunt schakelen.
Gemiddeld verbruik is 6.5 l/100 km. (2.0 HDI break)
Trekkracht is enorm, ik heb ‘m gekocht voor het trekken van de caravan, en denk dat je rustig in z’n 5 de bergen in kan :17

Aanrader (vooraf betaald, € 290 dieseltuning.nl)

Groet,
Henk

C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 04 april 2005 01:37 PM
  [ # 11 ]
Lelijke Eend schreef:

En nou vraag ik mij nog steeds af waarom die fabrikanten dat zelf niet doen ...

Omdat de auto’s niet per land ingesteld worden.
En sommige landen zoals Zwitserland hebben veel strengere eisen die voor ons niet van toepassing zijn.
Je kunt het dus zien als een algemene instelling ipv een specifieke instelling.
Zelfde als dat je een autoradio koopt.
Waarom staat het geluid standaard niet gelijk goed afgesteld?  Wink

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 04 april 2005 02:14 PM
  [ # 12 ]

In Autoweek 13 )vorige week stond nog een artikel over het chiptunen van de HDi motor, welliswaar bij een peugeot 406.
Oordeel was daar erg positief. De HDi motor werd getuned van 90 pk-versie naar ong. 110 pk. (25% vermogenstoename).
In Autoweek hebben ze ook gemeten of de trekkracht was toegenomen en dit was duidelijk meetbaar. Al met al een positief artikel. Het bedrijf heet Ziptuning en zijn gehuisvest in Baarn.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook