ooit zal ik het begrijpen!Het was me duidelijk dat als ik de lamp tussen de exc en + schakel ik de dikke plus uit de dyn zou meten,maar die wisselstroom, op de r draad word die dan nog in de sp.regelaar gelijkstroom of zitten daar geen dioden in.(die kapot kunnen)En de stuurstroom die geactiveerd word door de contactsleutel is allereerst toch gelijkstroom!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
f.rockefeller schreef:ooit zal ik het begrijpen!Het was me duidelijk dat als ik de lamp tussen de exc en + schakel ik de dikke plus uit de dyn zou meten,maar die wisselstroom, op de r draad word die dan nog in de sp.regelaar gelijkstroom of zitten daar geen dioden in.(die kapot kunnen)En de stuurstroom die geactiveerd word door de contactsleutel is allereerst toch gelijkstroom!
Zie jij een diode in het schema in de regelaar?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bogaard77 schreef:kijk nog even hier naar:
Voor er voorbarige conclusies getrokken worden.Op de dynamo:
EXC: dunne platte stekker
+: dikke draad
R: dun met bruin oogje
Wat er gebeurt:
Je zet het contact aan. Er komt accu spanning op BOB en op het lampje. Het lampje is aan want het linker relasi is dicht en op exc staat ook accu spanning want het rechter relais is ook dicht. ( want R is onbekrachtigd)
Nu start je de motor en de dynamo gaat draaien. Meteen wordt er spanning opgewekt in de stator want er staat 12 volt op de exc dus de rotor heeft een magnetisch veld.
Spanning R loopt op en trekt het linker relais open en daarmee gaat het lampje uit!
Ook wordt het rechter relais bekrachtigd en als de spanning op R hoog genoeg is trekt hij het relais open en valt de EXC spanning terug naar een legere waarde ( doordat EXc nu spanning krijgt via de spanningsdeler C en B! Daardoor wordt R lager en sluit het rechter relais weer enz enz..
De spanning waarmee R het rechter relais opent is in te stellen zo, dat de spanning op + op de dynamo krap 14 volt is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nou wat ik gedaan heb, allereerst de regelaar op een wat gemakkelijker plekje neer gelegd met de kap eraf, wat zie ik gebeuren; contact aan, rechter relais slaat dicht, linker was al dicht. gas geven, echter er gebeurt niets meer .Als je het rechter relais met de hand openhoud neemt de laadstroom enorm toe, echter beide relais blijven gesloten als je er niet met de hand aanzit, heb nog wat aan de contactpuntafstanden gedraaid en het excentrisch contactafstellinkje maar er bleef niets gebeuren,nogmaals de dyn is goed bevonden door de electroboer mag ik dan stellen dat de regelaar ergens kapot is, maar waar! het ziet er allemaal onberispelijk uit, niets zwart of vuil, mmmmm.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die regelaar is wel stuk. Ducellier?
Dan is er een smeltdraadje nu gesmolten. Dat zat tussen de twee spoelen in… Gaan vaak stuk als er ergens kortsluiting is gemaakt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, Ducellier, zie die smeltdraadjes wel zitten, ogen goed weerstand 0 bij alletwee gemeten dus tsja…linkerspoelwikkeling 45 0hm weerstand, rechter spoelwikkeling 26 ohm weerstand, dus misschien de wikkelingen kaduuk, want het lijkt me dat die toch gewoon geen weerstand mogen hebben, past er trouwens tijdelijk een eende sp. reg. in of is dat dan weer fataal voor een volgend electrisch segment…. ieder geval bedankt voor het meedenken boogaard. groet
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Spoelen lijken me goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nou, de handdoek in de ring gegooid aangaande de spanningsregelaar en de meetgegevens te begrijpen, nieuwe (paris rhone, dichtgeklonken)spanningsregelaar erin, alles weer goed, ga toch verder met het doormeten van de kapotte, want je zegt spoelen lijken me goed…. kan best, maar waar kan ik de te meten weerstanden vinden om dit soort dingen te double checken, kijk dat hij stuk was is duidelijk, immers de nieuwe functioneert perfect, maar ik vind het onuitstaanbaar dat ik het niet sluitend kan nameten, maar goed dat is de hobby en het leerproces, nogmaals bedankt voor t meedenken.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik ken het gevoel. Zijn de weerstanden aan de onderkant nog wel in orde?
Zat het aarde lipje in de buitenhoek er nog goed op? Zit het gekronkelde spiraaldraadje nog in het midden binnen in?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aardraadijzertje zat idd goed en spiraalveertje lijkt me ook ok, nogmaals ik stort me op het zoeken naar de doormeetgegevens en de weerstanden onder de reg. zagen er ook nog keurig uit, als het lek ooit bovenkomt zal ik het nog even posten.
f.rockefeller schreef:Aardraadijzertje zat idd goed en spiraalveertje lijkt me ook ok, nogmaals ik stort me op het zoeken naar de doormeetgegevens en de weerstanden onder de reg. zagen er ook nog keurig uit, als het lek ooit bovenkomt zal ik het nog even posten.
Hallo .... ik heb dit hele onderwerp zojuist gelezen en was nu toch wel even benieuwd hoe het afgelopen is met die spanningsregelaar?
Groeten ... Hugo Sneyers
- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964