Hoi,
Ik heb een Xantia 2.0 16v, maar de startmotor is overleden…denk ik…
Wil nu eerst even de elektrische gang van zaken controleren omdat ik helemaal niets hoor als ik probeer te starten. Geen tik…niets…
Is er ook een relais wat de startmotor aanstuurt? Of zeg ik nu iets heel doms…
Heb de zekeringen allemaal gecheckt en goed gezet. Bij de accu zag ik twee groene relais en de startmotor heb ik na lang zoeken kunnen ontdekken boven de voorraadbol of onder dat mooie plastic uitlaatbochtkapding.
Maar hoe kom er bij?
Iemand ervaring of stappenplan hoe erbij te kunnen?
Van bovenaf of liever van onderaf?
Ik ben nog maar even niet begonnen, dacht eerst even jullie advies af te wachten.
Alvast bedankt.
Graag hoor ik wat van jullie, want aanduwen gaat vervelen
Mzl. Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
En een aanduwtje…
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Het relais van je startmotor (de tik die je meestal hoort) zit op je startmotor zelf. Ik ben alleen bang dat je niet bij de startmotor kan komen zonder je inlaatspruitstuk te demonteren. Bij mijn 135pk 2.0 16v word dat al vrij moeilijk en misschien wel onmogelijk, laat staan bij de 155 pk versie met dat grote spruitstuk. Ik heb geen ervaring met dit type motor, maar als ik uitga van mijn BX 16v (die tenslotte toch wel wat weg heeft van dit blok) denk ik niet dat je goed bij de startmotor kan zonder het inlaatspruitstuk te demonteren.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Mhm, maar hoe is dat mogelijk dan?
Zulke onderdelen moeten toch redelijk gemakkelijk te vervangen zijn bij defecten?
Heb je nog iets meer info over dat inlaatspruitstuk verwijderen?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
www.citrofiel.tk schreef:Mhm, maar hoe is dat mogelijk dan?
Zulke onderdelen moeten toch redelijk gemakkelijk te vervangen zijn bij defecten?
. Jah, dat zal idd 1 van de uitgangspunten zijn geweest bij de mannen van Citroën.
www.citrofiel.tk schreef:Heb je nog iets meer info over dat inlaatspruitstuk verwijderen?
Hans
Ik zat nog even te denken. Maar de startmotor zit met 3 bouten vast aan je versnellingsbak. Als het goed is, loopt er een soort kabelgeleider over je versnellingsbak heen. Ik weet alleen niet meer of je die moet verwijderen om bij de bouten van de startmotor te kunnen. Iig, misschien kan je dan met een beetje geluk de startmotor er onder vandaan krijgen zonder dat het spruitstuk er af moet. Echter sleutelt het wel 10 keer zo makkelijk met het spruitstuk er af. Op zich zou de demontage redelijk vanzelfsprekend moeten zijn. Uitgaande van dit:
plaatje, zou het spruitstuk met 8 bouten aan je cilinderkop vast moeten zitten. Als je het spruitstuk demonteert, bestel dan gelijk een nieuwe pakking bij de dealer. Want de oude kan je sowieso wegflikkeren.
Succes!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Dus een dealer moet bij vervanging startmotor ook het inlaatspruitstuk demonteren?
Lijkt me wat overdreven, maar als het niet anders kan…?
Nog citromonteurs alhier die daar iets over weten?
Of gaat dit nooit kapot bij een auto als deze?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
www.citrofiel.tk schreef:Dus een dealer moet bij vervanging startmotor ook het inlaatspruitstuk demonteren?
Lijkt me wat overdreven, maar als het niet anders kan…?
Dat zeg ik toch niet.
PrutsyLJ schreef:Iig, misschien kan je dan met een beetje geluk de startmotor er onder vandaan krijgen zonder dat het spruitstuk er af moet.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
www.citrofiel.tk schreef:
Zulke onderdelen moeten toch redelijk gemakkelijk te vervangen zijn bij defecten?
Hahahaha! Wat een heerlijke uitspraak.
Maar zonder gekkigheid. Dit soort grappen zijn helaas redelijk gebruikelijk bij ons favoriete merk.
Ik heb de startmotor van m’n ZX 16V(zelfde blok) los gehaald met het spruitstuk er nog op, maar ik had wel het enorme voordeel dat de motor uit de auto was…Toch denk ik dat de startmotor eraf kan, zonder het spruitstuk te demonteren.
edit: vanaf onderen!
Voordat je de startmotor gaat demonteren is het misschien verstandig om eerst te controleren of het startrelais op de startmotor wel aangestuurd wordt via het contactslot. Je zegt dat je helemaal geen tik of zo hoort als je de sleutel omdraait. Misschien krijgt het startrelais dus wel geen spanning.
Wat je ook nog kan proberen (de hardhandige manier)is om de startmotor eens een flinke tik op z’n kop te geven. Soms wil dit ook wel eens helpen. Persoonlijk zou ik toch eerst de spanning via het draadje op je startrelais controleren voordat je beslist om de boel uit elkaar te gaaan halen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Hallo allemaal,
de startmotor is via de onderzijde makkelijk teverwijderen. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 1.8 16V. Startmotor verwijderd en uiteengenomen. Hierna schoongemaakt en gesmeerd en hij doet het alweer een jaartje of zo. Moraal van het verhaal: begin niet aan je spruitstuk te kloten.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Maar ja, de mijne is een 2.0i 16v…Een heuse Xantia 16V VSX namelijk…
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Jow, het is gelukt, hij doet het weer.
Nu nog wat andere dingetjes…
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.