Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JUIST! En niet zo gillen walter!
Ik rijdt met de 70 amps dynamo uit de BX. gaat prima. injectie, radio, CDspeler, ruitenwissers, halogeen lampen.. Prima…Spanning blijft bij alle gebruikers aan keurig op 13,8 Volt. Dus in orde.
We hebben:
koplampen: 65W /12 *2 = 10,83 A
achterlicht: 10W/12*2 = 1.66 A
injectie: 5 A
radio 3 A
Remlicht 21 W 3.5 A
knipper 3.5 A
Blijft er 42,5 ampere over voor de ruitenwisser…
Ow…
blower, 8 A
fans 20 A
Dan wordt het wel krap….ja…. tsja….
BTW:
Een 70Ah accu heb je wel nodig om die scheit startmotor van duccelier rond te krijgen. Het is lekker om een stevige dynamo te hebben om je accu snel weer vol te laden maar nodig is dit niet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb ook een bx dynamo, net als bogaard77.
Maar, na een uurtje of 3 met de airco, ruitenwissers, achterruitverwarming en de verlichting en stereo aan was de spanningsregelaar compleet uitgefikt…. na montage van een nieuwe is het niet meer voorgekomen, maar het zou natuurlijk te maken kunnen hebben met een te zware belasting van de dynamo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Sja. Moeten we toch op zoek naar een 90 A dynamo…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Ja en zoiets wil ik wel in mijn wagen als ik er dan toch een andere moet hebben…mijn regelaar is nog goed maar de dioden van de alternator zijn op…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stap zowiezo over op een intern geregelde dynamo.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ja ik heb mij even verkeken op dat “batterij ” verhaal ops:
Kalifa is verkeerd begonnen met een alternator in Ah te benoemen , dat had ik over het hoofd gezien .
Waterman zijn alternatortje is maar 50 A en dus heel krap voor een injectie .
Wat zwaarder is geen probleem , kan hij in noodgevallen “even ” pieken en heeft hij voor de rest wat overschot .
Waterman is momenteel aan het uitzoeken tegen welke prijs we een 110 A kunnen scoren
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik hou het bij 70 A,voor een carburateur.
Is origineel ook zo geleverd,jammer van die externe regelaars die niet vet zijn. Airco verbruikt niet zoveel stroom het zijn die ruitenwissers en ramen en de koelventilators,die verbruiken wel wat electriciteit.
Alhoewel,die nieuwere types,verbruiken weinig ten opzicht van hun vrijgegeven vermogen. De originele verbruiken meer dan 10 A per stuk,terwijl ik met de nieuwe genoeg heb aan 15 A voor de 2.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:
Waterman is momenteel aan het uitzoeken tegen welke prijs we een 110 A kunnen scoren
Walter
Die kost bruto maar liefst 355 euro, ex btw. Inkoop is ie wel wat voordeliger, maar nog steeds een boel geld….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
de 90 A van de renault express kost net geen 200 € netto!
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ik weet nu welke nummer we moeten zoeken ik ga op sloopbedrijven horen of ze die alternator niet in afbraak hebben ...
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:de 90 A van de renault express kost net geen 200 € netto!
Die 110 A kost een tientje meer…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Blooper1963 schreef:Ik hou het bij 70 A,voor een carburateur.
Is origineel ook zo geleverd,jammer van die externe regelaars die niet vet zijn. Airco verbruikt niet zoveel stroom
De airco zelf nauwelijks, maar het gebeurt nogal eens dat de koelfans standaard worden aangezet om de condensor te koelen. Nou zal de SM wel geen condensor voor de radiateur hebben zitten, maar wellicht losse condensors. Worden die ook niet bijgekoeld met een koelfan?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mpostma schreef:Blooper1963 schreef:Ik hou het bij 70 A,voor een carburateur.
Is origineel ook zo geleverd,jammer van die externe regelaars die niet vet zijn. Airco verbruikt niet zoveel stroomDe airco zelf nauwelijks, maar het gebeurt nogal eens dat de koelfans standaard worden aangezet om de condensor te koelen. Nou zal de SM wel geen condensor voor de radiateur hebben zitten, maar wellicht losse condensors. Worden die ook niet bijgekoeld met een koelfan?
Marten,
De sm heeft één grote condensor voor de radiateur zitten. De fans gaan inderdaad draaien zodra je de airco aanzet, maar worden middels een snelheidsgerelateerde schakeling weer uitgezet boven de 70 km/h.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dynamo met meer capaciteit? 90A, 110A
En wat gaan jullie met die flinterdunne V-snaar doen? Vervangen, en ook de poelies? Waarom is die V-snaar zo dun? Omdat de poelie aan de dynamo erg klein is, zo’n kleine straal houd een brede v-snaar niet lang uit.
groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Citroensmgz schreef:Dynamo met meer capaciteit? 90A, 110A
En wat gaan jullie met die flinterdunne V-snaar doen? Vervangen, en ook de poelies? Waarom is die V-snaar zo dun? Omdat de poelie aan de dynamo erg klein is, zo’n kleine straal houd een brede v-snaar niet lang uit.groet,
Peter
We zetten gewoon de poelie over, op de zwarte alternator als de v-riem goed aangespannen is moet die dat wel aankunnen…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!