plaatje uploaden lukt niet
er zit als het goed is een zwart cilindervormig ding bij je motorkap met 2 of 3 rubberen slangen eraan, de bovenkant kan eraf en daar moet je olie bijvullen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:plaatje uploaden lukt niet
er zit als het goed is een zwart cilindervormig ding bij je motorkap met 2 of 3 rubberen slangen eraan, de bovenkant kan eraf en daar moet je olie bijvullen.
Motorkap?
martijn78 schreef:Robin schreef:martijn78 schreef:@Robin, ligt er niet toevallig een instructieboekje in het dashboardkastje? Daar staan de rijstanden ook in
Daar had ik al naar gezocht, ook ivm. de onvindbare olievuldop. Maar die zit er helaas niet bij…
Bij de Diesel zit de olievulPIJP voor het motorblok(dus niet op het kleppendeksel), het peilstokhandvat is oranjeachtig van kleur, je kan hem er zo uittrekken om te peilen. Om bij te vullen moet je het deksel erafhalen dmv het omhooghalen van de twee klemmetjes, het deksel komt dan los.
Zo iets dacht ik al, maar ik durfde het er niet op te wagen, voordat ik een sloot olie in een verkeerd gat gooi… Het staat dus fout in de Haynes diesel..
Bedankt voor info!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
metro2005 schreef:plaatje uploaden lukt niet
er zit als het goed is een zwart cilindervormig ding bij je motorkap met 2 of 3 rubberen slangen eraan, de bovenkant kan eraf en daar moet je olie bijvullen.
Gelukkig maar. Want voor alle duidelijkerigheid: dit klopt dus niet voor een diesel. Daar zit gewoon een peilstok in een dekseltje wat je er met 2 klemmetjes afklikt, zoals Martijn al terecht opmerkte.
Wat jij beschrijft is voor de 1600 en 1900 benzine blokken waar, inclusief de gti.
Ich bin ein Breaker
Harm schreef:Die dikke streep zit niet in het midden, er zijn namelijk 4 standen… die dikke streep is de rijstand, maar ook de een-na-laagste stand. Boven de rijstand zitten nog 2 hoge standen
Het correcte antwoord.
metro2005 schreef:xm'metje schreef:in het midden dus…
Roy :cevr
Citroen xm 20 comfort leer
BX SPORT 1986een bx heeft 4 standen dus hoe kan ie dan in het midden staan
2e stand vanaf de voorkant van de auto gezien is de rijstand, met een dikkere streep erbij.
klopt helemaal ! ops: ops:
groet Roy :cevr
citroen xm 20 comfort
BX SPORT 1986
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
een kwijtgeraakt instructieboekje bij een zoveelste-hands Citroen kun je overigens opvragen bij Citroen. ik kreeg vorige week een boekje in de bus voor mijn bx cannes.
bx-cannes schreef:een kwijtgeraakt instructieboekje bij een zoveelste-hands Citroen kun je overigens opvragen bij Citroen. ik kreeg vorige week een boekje in de bus voor mijn bx cannes.
Ik heb een boekje van de sloop gehaald, staat alleen niets specifieks in over de turbodiesel. Wat trouwens wel interessant is, er staat een afbeelding in van een (niet in ons land verkrijgbare?) middenconsole met 12V aansluiting en 2 audio-aansluitingen voor de achterpassagiers. Heel handig voor je mobieltje!
martijn78 schreef:bx-cannes schreef:een kwijtgeraakt instructieboekje bij een zoveelste-hands Citroen kun je overigens opvragen bij Citroen. ik kreeg vorige week een boekje in de bus voor mijn bx cannes.
Ik heb een boekje van de sloop gehaald, staat alleen niets specifieks in over de turbodiesel. Wat trouwens wel interessant is, er staat een afbeelding in van een (niet in ons land verkrijgbare?) middenconsole met 12V aansluiting en 2 audio-aansluitingen voor de achterpassagiers. Heel handig voor je mobieltje!
Dat stoere setje met koptelefoon en 12v-outlet (10 Ampere, fors!) hoort bij het “6-speaker stereosysteem” zoals het in de Haynes staat.
Boekje opvragen ga ik morgen maar eens doen
Overigens was ik aangenaam verrast dat de Pioneer-speakers die ik voor mijn eerste auto had gekocht precies in de speakergaten in de deur passen… Woehoe!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
oja, die headphone aansluitingen zag ik ook. als ik tijd heb ga ik daar maar eens een aansluiting klussen voor een 12V koffiezetapparaat altijd handig voor de vroege ritjes…
Moet volgens mij toch niet heel moeilijk zijn, een 12 volts aansluiting in de middenconsole installeren?, er zitten bij mij in de middenconsole nog 4 of 5 blinde schakelaars (voor de schakelaar van het linker achterraam). Welke schakelaars horen daar, uiteraard bij andere types BX, te zitten?
bx-cannes schreef:oja, die headphone aansluitingen zag ik ook. als ik tijd heb ga ik daar maar eens een aansluiting klussen voor een 12V koffiezetapparaat altijd handig voor de vroege ritjes…
Dan alleen nog een extra blower om alle condens weg te leiden
wel handig om een koelbox achter een stoel neer te zetten!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bij mij steekt de olievuldop aan de voorkant in het midden er een beetje uit, zeg maar ter hoogte van het koppelingshuis maar dan middenvoor. Zit boven op een dikke buis. De olie wordt dus niet bijgevuld middels een opening op het kleppendeksel, want daar zit die dop niet. Die dop zit op die buis, die loopt naar het midden van het motorblok. Zat ook al zo bij mijn GTI, dus ik vermoed dat dit bij alle BX-en, behalve de 1400’s, hetzelfde is.
winnetou schreef:Bij mij steekt de olievuldop aan de voorkant in het midden er een beetje uit, zeg maar ter hoogte van het koppelingshuis maar dan middenvoor. Zit boven op een dikke buis. De olie wordt dus niet bijgevuld middels een opening op het kleppendeksel, want daar zit die dop niet. Die dop zit op die buis, die loopt naar het midden van het motorblok. Zat ook al zo bij mijn GTI, dus ik vermoed dat dit bij alle BX-en, behalve de 1400’s, hetzelfde is.
Nee dat is niet zo, bij dieselmotoren is dat anders.
Je moet het klepje loshalen (2 klemmetjes) waar ook de oliepijlstok zit.
Bij de benzinemotoren zit de oliepijlstok apart. Zie ook de volgende afbeelding:
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
WYD schreef:winnetou schreef:Bij mij steekt de olievuldop aan de voorkant in het midden er een beetje uit, zeg maar ter hoogte van het koppelingshuis maar dan middenvoor. Zit boven op een dikke buis. De olie wordt dus niet bijgevuld middels een opening op het kleppendeksel, want daar zit die dop niet. Die dop zit op die buis, die loopt naar het midden van het motorblok. Zat ook al zo bij mijn GTI, dus ik vermoed dat dit bij alle BX-en, behalve de 1400’s, hetzelfde is.
Nee dat is niet zo, bij dieselmotoren is dat anders.
Je moet het klepje loshalen (2 klemmetjes) waar ook de oliepijlstok zit.
Bij de benzinemotoren zit de oliepijlstok apart. Zie ook de volgende afbeelding:
Is toch niet anders? Bij mij onder de motorkap ziet het er exact hetzelfde uit als op de foto. Maar inderdaad, de oliepijlstok zit bij de diesel in de olievuldop, dat is bij de benzinemodellen inderdaad niet het geval (weet ik nog van mijn GTI). Maar de plaats van de pijp is vrijwel hetzelfde.