1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Xantia 1.8 8v of 16v op LPG??
bxwendy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-09-2004

Gepost: 05 maart 2005 09:45 PM

Ik wil misschien een Xantia kopen. Ik heb er 1 op het oog, een 1.8 op lpg ui feb 1997. Hoe herken ik nou dat het een 8v of 16v is? Kun je dat ergens aan zien? Aan de papieren bijvoorbeeld? Of was de 1.8 16v er nog niet in feb 1997?

Hoor graag of iemand iets weet hier over.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 06 maart 2005 12:57 AM
  [ # 1 ]

Volgens carbase, (niet 100% betrouwbaar) bestond de 1.8i 16v in 1997 al, en de “normale” 1.8i ook.

http://www.autoweek.nl/carbaseresults.php?merk=Citroen&merkID=12&serietotaalID=115&serienaamID=281&serienaam=Xantia&srchpage=1&cache=no

Ga er in principe vanuit dat het een 8v is, tenzij het er op staat. Je kan ook met chassisnumme rin de hand citroen nederland opbellen die aan de hand ervan kunnen vertellen welk type het precies is. Overigens is de 1.8i 8v motor de minst geschikte voor LPG (er zwerft hier toch iemand die met zo’n ding 4 ton heeft gereden, dus alles is relatief, maar toch heeft de 1.8i 8v geen goede reputatie op LPG). De 1.8i 16v doet het daarintegen prima op LPG, maar ik meen dat die gewoon geschilt zijn voor de G3 aanduiding, dus het zou wat vreemd zijn als het geen g3 is denk ik, en men beweert dat het een 16v is. In principe zou ik zeggen, zoek minimaal een 1.8i 16v op LPG G3, het verschil in aankoop bedrag is het verschil denk ik wel waard.

Maar er zijn mensen die je vragen veel beter kunnen beantwoorde op http://www.xantiaclub.net.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 06 maart 2005 01:21 PM
  [ # 2 ]

het staat toch op de stootstrips of het een 16v is of niet?
en anders hoor je het wel aan de loop van de motor, een 8v loopt altijd net iets rauwer en minder mooi als een 16v

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Wouter-1
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 221
Geregistreerd: 23-01-2005

Gepost: 06 maart 2005 07:29 PM
  [ # 3 ]

of probeer deze eens

https://info.apk.nl/ovi/(jqxttc45jr22iqywfi2coa45)/arvinvoer.aspx

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 06 maart 2005 07:43 PM
  [ # 4 ]

svp geen 8v

koop geen 8 klepper op gas.
rijdt goed maar kleppen stellen is vaak nodig en niet goedkoop.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 maart 2005 09:28 PM
  [ # 5 ]

Re: svp geen 8v

dennis van der ven schreef:

koop geen 8 klepper op gas.
rijdt goed maar kleppen stellen is vaak nodig en niet goedkoop.

Dit heeft een (eerlijke) dealer mij ook een keer verteld, hij zei dat je dan een keer uitgesteld ben en dan is een koprevisie/nieuwe kop nodig Evil or Very Mad

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 07 maart 2005 12:02 AM
  [ # 6 ]

Re: svp geen 8v

ZX1.4i schreef:
dennis van der ven schreef:

koop geen 8 klepper op gas.
rijdt goed maar kleppen stellen is vaak nodig en niet goedkoop.

Dit heeft een (eerlijke) dealer mij ook een keer verteld, hij zei dat je dan een keer uitgesteld ben en dan is een koprevisie/nieuwe kop nodig Evil or Very Mad

Klopt als een bus. Na zo’n 150.000 km zijn de kleppen uitgesteld en dient er een ruilkop, danwel een cilinderkoprevisie plaats te vinden. Zelfs een speciale ‘gaskop’ is na zo’n 170.000 km op.
Als je een Xantia 1.8i 8V koopt en de kleppen zijn op een gegeven moment uitgesteld, laat dan een BX-cilinderkop monteren en je bent van het kleppen-probleem verlost Smile

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 07 maart 2005 12:43 AM
  [ # 7 ]

Surprisedops:

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 maart 2005 01:03 AM
  [ # 8 ]

Klopt als een bus. Na zo’n 150.000 km zijn de kleppen uitgesteld en dient er een ruilkop, danwel een cilinderkoprevisie plaats te vinden. Zelfs een speciale ‘gaskop’ is na zo’n 170.000 km op.
Als je een Xantia 1.8i 8V koopt en de kleppen zijn op een gegeven moment uitgesteld, laat dan een BX-cilinderkop monteren en je bent van het kleppen-probleem verlost


hoe zit dit dan met een 16klepper Confused:

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 07 maart 2005 01:35 AM
  [ # 9 ]

Re: bx kop?

dennis van der ven schreef:

hoe kan je nou een bx kop monteren??????
je krijgt het gat waar de ontsteking zit nooit lekdicht.(olie)

De BX-clinderkoppen zijn identiek aan de Xantia-cilinderkop. Koppakking is ook identiek. Ontsteking zet je om van de Xantia en het werkt perfect!

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 07 maart 2005 01:37 AM
  [ # 10 ]
citroenc2 schreef:

Klopt als een bus. Na zo’n 150.000 km zijn de kleppen uitgesteld en dient er een ruilkop, danwel een cilinderkoprevisie plaats te vinden. Zelfs een speciale ‘gaskop’ is na zo’n 170.000 km op.
Als je een Xantia 1.8i 8V koopt en de kleppen zijn op een gegeven moment uitgesteld, laat dan een BX-cilinderkop monteren en je bent van het kleppen-probleem verlost


hoe zit dit dan met een 16klepper Confused:

De Xantia 16V heeft hydraulische klepstoters waardoor je geen kleppen hoeft te stellen. Deze cilinderkop kan ook weer beter tegen LPG rijden en kan gemakkelijk 2 a 3 ton mee voordat de kleppen uitgesteld zijn.
Monteer overigens op een Xantia 1.6i/1.8i 8V alleen BX-clinderkoppen type 1.6i/1.9i en geen 16V-BX cilinderkop want dat past niet.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 maart 2005 03:26 AM
  [ # 11 ]

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij kleppen die uitgesteld zijn?
Zijn ze dan versleten, uitgerekt??? Hoe ziet zoiets eruit?

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 07 maart 2005 09:19 AM
  [ # 12 ]
ZX1.4i schreef:

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij kleppen die uitgesteld zijn?
Zijn ze dan versleten, uitgerekt??? Hoe ziet zoiets eruit?

Kleppen stel je d.m.v. stelplaatjes. Op een gegeven moment is de ruimte waar het stelplaatje moet komen zo klein, dat er simpelweg geen stelplaatjes meer te krijgen zijn die zo dun zijn. We hebben dan over diktes van enkele mm’s die afnemen met 0,05 mm.

Hier onder op de foto is een stelplaatje te zien met daarnaast de stoterbus waar het plaatje inkomt:

En hier zie je de plek waar het stelplaatje met de stoterbus komt te zitten: (overigens is hier een schade te zien, maar die staat los van de plek van het stelplaatje)

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 19 december 2005 01:44 AM
  [ # 13 ]

Re: svp geen 8v

dennis van der ven schreef:

koop geen 8 klepper op gas.
rijdt goed maar kleppen stellen is vaak nodig en niet goedkoop.

Even een oude koe uit de sloot… Geldt dit ook voor een 1.6i?

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 19 december 2005 08:18 PM
  [ # 14 ]

Re: svp geen 8v

M&M schreef:
voge schreef:

Geldt dit ook voor een 1.6i?

Ja Exclamation  ... enige 8v uitzondering is de 2.0i

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Kijk maar eens naar de reacties op het Xantia-forum: http://www.xantiaclub.net

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 20 december 2005 08:57 PM
  [ # 15 ]

Re: svp geen 8v

M&M schreef:
voge schreef:

Geldt dit ook voor een 1.6i?

Ja Exclamation  ... enige 8v uitzondering is de 2.0i

En wat is dan ‘t verschil tussen een 1.6/1.8/2.0 waardoor de 2.0i 8v wel goed op gas kan en die andere twee achtkleppers niet? (Een 1.6 is op benzine al mateloos traag, I know…)

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook